Jakub Šíma | Články / Reporty | 25.02.2013
Čtvrteční večer v Lucerna Music Baru nabízel hiphopové menu slovenské provenience, okořeněné o zámořského hosta. Tím byl Homeboy Sandman, vydávající u legendárních Stones Throw. Ten při své evropské tour projevil takový zájem zahrát si v Praze, že vzal s povděkem i roli prvního předskokana, ačkoli za běžné konstelace by byly role rozděleny právě naopak.
Nabitý program odstartoval kolem čtvrt na deset. Homeboy Sandman nenápadně vkročil na pódium a na první dobrou začal naplňovat pověst sympaťáka. Od začátku bylo jasné, proč do Prahy přijel: Stejně, jako chtěl Dude svůj koberec, Sandman si chtěl užít svoji show. Skvěle komunikoval s publikem a i přes počáteční diváckou vlažnost ho rychle dostal do varu. To se odráželo v kolektivním doplňování refrénů i hromadných tanečních kreacích. Civilnost, entuziasmus a technická přesnost se odrážely v celkovém projevu a především ve flow. Rýmy trpělivě sázel do úrodné půdy, ať už prostorem duněly basy, táhly se dlouhé melodie, svižné tempo určovaly zvučné kopáky nebo a capella. Na konci asi třičtvrtěhodinové show dal najevo spokojenost s odezvou publika a jak tiše z backstage přišel, tak se do ní zas vrátil.
Moje původní domněnka byla, že Supova (Moja Reč) role bude dělat Vecovi hypemana. Nicméně zamýšlen byl jako Vecův předskokan a tak to i zůstalo, přestože se před něj vloudil Homeboy Sandman. Supu nečekalo nic lehkého: Udržet nažhavený dav v náladě, přeladit na jinou vlnu i jazyk, a přesto bavit. Snahu mu nelze upřít, ale absence parťáka Delika byla znát až příliš. Snaha dobrá, soudnost horší. Supovi to bylo jasné, stejně jako že akci začíná tlačit čas, a tak vystoupení oproti původnímu setlistu ukončil o něco dřív.
Bicí byly na stagi, kytary naladěny, DJský pult připraven, takže nic nebránilo, aby nastoupil Funkčný Veterán. Na stagi jej doplňoval Škrupo, autor dvou zpívaných refrénů z posledního alba, a tradiční host Supa, který si tamtéž střihnul také dvě dílčí účasti. Od počátku se projevovalo, že se jedná o koncertní premiéru desky Stereo farbo slepo. Vecovi párkrát vypadl text, občas nevyšel s dechem a konce některých rýmů tak vůbec nevyzněly. Největší škoda byl výpadek textu u pecky Branči Kováč, která má naživo hitový potenciál. I souhra rapujících na pódiu trochu vázla. To se však týká především začátku show, problémy postupně mizely. A co je důležitější, nijak to nenarušilo vřelou atmosféru. Jestli si toho lidi nevšimli nebo jim to zkrátka bylo jedno, se už nikdo nedozví. Co však Vecovi schází citelně, je suverénnost. Při vystoupení působí až příliš nesměle a bez výjimečného zápalu, stejně jako při komunikaci s publikem. Jestliže například Ektor je suverénní až příliš – působí nepřístupně a show tím trpí –, Vecovi by trochu suverenity jen prospělo. A přestože publikum zaujmout dokázal, potenciál hlavně první půlky vystoupení naplněn nebyl. Ke zlomu došlo s příchodem pomalejších písní, ve kterých Vec působil jistěji, a osobněji laděné roviny vytvářely důvěrnou atmosféru. Na konci se dostalo i na lety proveřené tracky a překvapením byla Supova a capella verze klasiky Motivácia ještě z dema Mojí Reči. Za očekáváním zůstalo instrumentální zpracování Vecových beatů v režii Champion Soundu. Při koncertech s Prago Union nebo i Diamond D dokázali oživit zvuk i celkový dojem, ale nastudování Vece znělo jednotvárně a slilo se do monotónního produ, kde žádný z beatů nevynikl, ani vyloženě nepotěšil ucho posluchače.
Tohle nemá být negativní report, i přes nedostatky vládla vynikající atmosféra, lidi se bavili. Dramaturgicky to bylo dobře poskládáno a do konceptu zapadl i Homeyboy Sandman. Od něj se publiku dostalo nejzábavnějšího vystoupení, ale další vystupující za ním byli v těsném závěsu.
Vec (sk) + Supa (sk) + Homeboy Sandman (usa)
21. 2. 2013, Lucerna Music Bar, Praha
Radka Bednarzová 08.08.2022
Areál se začal zaplňovat. Projít gastrozónou nebo uličkou kolem toalet se stalo pekelným zážitkem a mělo dojít na nejhorší.
Aneta Kohoutová 07.08.2022
I letos bylo hodně lidí a stály se fronty. Chci na film - plno, chci kafe - fronta! Paní v Lidlu lhala, když říkala svojí sousedce, že letos je…
Ondřej Oharek 05.08.2022
Poslední projekce doznívají, Smetanovy sady se ještě jednou plní. Filmovka je u konce.
Dominik Polívka, Václav Valtr 04.08.2022
Promo vypadalo od samé přípravy druhého ročníku brněnského festivalu přehledně a kvalitně. Zdálo se, že původní ambice z let před covidem pomalu ožívá. Jak to dopadlo?
keša 04.08.2022
Franzie se filmem baví, komunikují mezi sebou, hází na sebe ksichty, odpočítávají starty jednotlivých scén. Takhle by měla znít jejich další deska!
Ondřej Oharek 03.08.2022
Snímek Kapitán Volkonogov uprchl (2021) nedávno čelil kontroverzi, protože byl financovaný ruským ministerstvem kultury... Filmovka vrcholí za prudkého slunečního svitu.
Ondřej Oharek 02.08.2022
Tempo festivalu je rozjeté, film střídá další, jednotlivé položky programu se rvou o diváky. A to nejen v kinosálech.
Václav 02.08.2022
Stále stejný, pořád jiný, tajný/netajný komunitní festival/nefestival v kostele sadu/nesadu.
Ondřej Oharek 01.08.2022
Déšť opouští Hradiště a místo něj do srdce Slovácka přichází noví návštěvníci.
Ondřej Oharek 31.07.2022
Procházím kapkami deště a rojem pláštěnek, zatímco začíná druhý den Letní filmové školy, akce, která už za dva roky oslaví půlstoletí své existence.