David Vo Tien | Články / Reporty | 16.12.2014
Bylo to naposledy pro letošek, kdy se zdi strahovského klubu ohýbaly pod tíhou zvuku. Poslední zápas těžké váhy v této sezóně. K.O. hned ve druhém kole. A že těch knockoutů tento rok bylo, v šatně by mohli zřídit udírnu na všechny spadaný uši. Nebo je rozdávat na vstupu u příležitosti podobně drsných hlukových meditací. V takových chvílích si člověk říká, jestli zvuky vyšší hladiny nejsou reinkarnacemi hanebnejch parchantů typu Caligula, Francisco Franco, Adolf Hitler, Stalin, Lenin a podobných trhloušů. Teď je na čase vytasit se s výrazem decimace, protože to, co bude následovat, jiného označení nesnese. Nebo tak něco.
V Rukou osudu jednou větou. Přidejte do ekvalizátoru přikrmovač feedbacku. Když se vydám na druhou stranu, chce se říct: teorie anti-riffu v praxi. Přestože se jedná o kytarovou hudbu, není postavena na (silných) riffech nebo melodiích. Hlavním výrazovým prostředkem se stává jakési tesání vazbených power akordů s razancí i rytmikou velké těžké palice, obrovské sekery vykonávající hrdelní tresty nebo zoufale opakujících se ran gigantické pěsti. Čistá žánrovka, jež dokonale zhmotňuje název stylu, tedy pocit zmaru, zoufalství, beznaděje a neodvratného zániku. Vokály se nijak nesnaží těžkou, nepříjemnou instrumentaci zjemňovat a zkrášlovat zpěvem, z hrdel kytaristy i basáka se ozývá jen growl tažený stejně na doraz. Repetitivnost a na první pohled zdánlivá nenápaditost vychází z podstaty hudebního výrazu, jakým se V rukou osudu vyjadřují. Tu a tam sice dojde na kytarové sólo, jsou to ale nejméně přesvědčivé okamžiky vystoupení. Split s novou heavy kapelou Mushroom of Yuggoth přijde brzy.
Asi se shodneme na tom, že smrt upálením je jedna z nejděsivějších a nejbolestivějších. Nejdříve si projedeme arzenál. Bicí, kytara. Dvakrát kytarová hlava Petesburg P-100 (ruská záležitost, kopie JCM 800, na kterou hrál třeba Jimmy Page), každá s vlastní bednou, plus jeden starý basový Orange na Ampeq lednici. Bubeník s činelama velikosti menšího létajícího talíře. Co se to rovná? Hlučná hajzlovina. Mantar znamená německy houba, zkuste si to slovo trochu poválet na jazyku a vyslovit ho. Klidně by to mohlo znamenat „upálím tě zaživa a z tvojí ohořelý zdechliny si udělám novej potah na futrál“. Mimochodem nová deska se jmenuje Death By Burning. A zní přesně takhle nepříjemně. Black metal, punk, doom šroubovák vražený do stehna. Co aparát, to volume pedál, takže tři. Rachitický kytarista/zpěvák svlečený do půli těla, občas skočí na pedalboard, přistane na dvou pedálech a balancuje jak psychopatická verze Silver Surfera. Nic pro útlocitné brejlouny, co si místo o komiksech povídají o „grafických novelách“. V jeho pohybech je znát neurotické pnutí, nevydrží chvíli na místě, s kytarou proklatě nízko u pasu ji krutě prohýbá, tiskne snímače k repráku, přepíná booster, jako by ho v tom napalmovém zvuku bylo zapotřebí.
Když nastoupili Inter Arma, mohli hrát jenom Thin Lizzy, Grateful Dead nebo klidně Lynyrd Skynyrd a nezačal bych se smát a nepřišlo by mi to ani divné. Bubeník zapálil lesní smrad (voněl jinak, než co měli Wolvserpent) a pořád neztráceli nic ze své hippie aury s jistou dávkou glamu (to asi ty jejich bujné kštice). Jenže pak se na stagi objevil kus stromu a bylo vymalováno. Myslel jsem, že podobné historky jsou součástí folkloru pagan/folkových kapel. „Hele, na Brutalu hráli nějaký lesní mužíci a jejich fanoušci si mezi sebou předávali kus pařezu, tyvole.“ Každopádně bubeník to udělal tak samozřejmě, jako by si tam přinesl pití. Už měli začít hrát, všichni připravení, a on vstane a přinese obrovskou kládu... Hudebně někde mezi náladou ambientního cascadian black metalu, se sludgeovými úkroky a psychedelickou mlhou s příchutí jižanského rocku. Black metal, co je dým? Inter Arma jednou větou, přesně takhle. Propracované kompozice, drobnopis, co pohltí. Těžké na pozornost, kdo vytrvá a nezačne přemýšlet o jiných věcech, bude odměněn.
Inter Arma (us) + Mantar (de) + V rukou osudu
14. 12. 2014, Klub 007 Strahov, Praha
Kryštof Kočtář 27.05.2023
Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...
Jáchym Rainisch 20.05.2023
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.
Minka Dočkalová 15.05.2023
Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.
Jiří V. Matýsek 06.05.2023
Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?
Karolina Veselá 04.05.2023
Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.
Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023
Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.
Maxim Mičúch 26.04.2023
V tichšej pasáži zrazu vreskot, z ktorého stuhla krv. „Stand up! Stand the fuck up!“ kričala žena so šialeným pohľadom a tečúcim make-upom...
Lukáš Grygar 25.04.2023
Často nebylo zřejmé, na které straně pódia jaký hudební prvek vzniká, občas jsme taky netušili, jestli už tleskat. Rozhodně jsme ale tleskat chtěli a potřebovali.
Pavlína Sedláčková 23.04.2023
Pohyby publika zpomalily a zesmutněly, ačkoliv si to jeho značná část ve svém pohroužení do hřejivého indie rytmu ani neuvědomovala...
Akana 22.04.2023
... a záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu.