Články / Sloupky/Blogy

Střípky z Varů 2: western pod australským sluncem a zimní road movie

Střípky z Varů 2: western pod australským sluncem a zimní road movie

Lukáš Masner | Články / Sloupky/Blogy | 03.07.2018

Zdá se, že westernový žánr prochází další revizí a mnohem více, než jak tomu kdy bylo, artikuluje veskrze současné i obecně platné otázky morálky a politiky, popisuje existenciální tíseň a bezvýchodnost nejen konkrétních postav, ale především stav místa jako takového. Popisuje charakter doby, kdy se pozvolna uzavírá jedna historická kapitola plná nespoutaného, často nemotivovaného násilí, doba podřízená rasismu, primitivním instinktům a prosté touhy přežít za každou cenu. Hned dva filmy z karlovarského výběru se na půdorysu tradičního žánru pokoušejí tuto specifickou atmosféru popsat. Společné DNA sdílí jak americký western Nepřátelé, ve kterém si hlavní roli zahrál Christian Bale (o filmu jsme psali zde), tak australský snímek Sweet Country.

Sweet Country režiséra Warwicka Thorntona zachycuje snahu zavést řád a spravedlnost do divoké Austrálie, kde se z původních obyvatel stali ponižovaní a vykořisťovaní otroci. Přímočarý příběh domorodého chovatele dobytka, který je kvůli zabití bývalého vojáka nucen prchat před fanatickými pronásledovateli, naplňuje víc než jen představu o dobrodružném a romantizujícím filmu. Sweet Country je pomalá elegie, kterou charakterizuje spíše tíživá nálada a ticho nežli drsný a veskrze efektní přístup na způsob kultovního Proposition jiného Australana Johna Hillcoata. Prostřednictvím úchvatných, převážně statických kompozic a filigránsky roztříštěné střihové skladby vyvstává velmi depresivní obraz společnosti plné nenávisti a rasismu, kde jsou zákon a spravedlnost pouhými frázemi. Režisér záměrně překlápí těžiště filmu z postavy na postavu. Každá má svůj příběh, své slabosti a určitý díl pravdy, avšak nalézt štěstí a smír v této „zemi bez naděje“ je pro ústřední protagonisty takřka nemožné. Fascinující a výtvarně vytříbená podívaná sice vyžaduje plné soustředění, nicméně stojí za to – už jen pro hypnotickou scénu přechodu horkem sálající pouště.

Patrně nejočekávanějším českým filmem letošního ročníku se stala zimní road movie Všechno bude od protežovaného režiséra Olma Omerza (Rodinný film). Avšak dlužno povědět, že ne všechny naděje byly naplněny. Drama, které poněkud překvapivě rezignuje na jakoukoliv expozici a drobnokresbu postav, je pravda natočeno velmi jistou rukou. Přesto z něj sála chlad a emoční distanc, kterou si látka scenáristy Petra Pýchy nejspíš nezaslouží. Velmi odměřený pozorovací úhel, který tak skvěle zafungoval v Rodinném filmu, má za následek to, že si divák k postavám nedokáže vytvořit silnější pouto, ani pochopit jejich motivace. Ty jsou bezesporu hlubší, než film zobrazuje, a jejich záměrná absence je zde spíše na obtíž. Z takto roztříštěné mozaiky osudů lze jen těžko složit přiléhavou mapu snů a potřeb hlavních hrdinů. V hledání a tápání nepomáhá ani hudba, která se místy míjí žánrem a náladou – útok na divákovu komfortní zónu ve stylu Opilí láskou se zde nekoná. Obrovská škoda, jelikož herecké výkony jsou na velmi vysoké úrovni, stejně tak subtilní kamera talentovaného Lukáše Miloty, který je schopný zachytit jinak fádní české prostředí ve zcela nevšedních odstínech. Všechno bude je ten druh filmu, u něhož jsem si hrozně přál, aby dopadl skvěle. Aby dokázal překvapit energií, která v české kinematografii tak zoufale chybí – spontaneitou, uvěřitelnou lehkostí a jemně melancholickým opojením. Výsledek je někde na půli cesty a v okamžiku, kdy se vyprávění stane vzdušnějším a začne svobodně dýchat, ho tvůrci srazí zpátky na zem.

Info

53. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
29. 6. - 7. 7. 2018, Karlovy Vary
festivalový web

foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #61: „Den mě oslepí, večer utiší, noc mě skryje.“

Michal Pařízek 10.09.2021

Strašnice jsou vlídná čtvrť, bydlím tu rád. Je trochu rozbitá, špinavá a nepořádná, to mi taky celkem vyhovuje. Stejně jako to, že se tu obvykle nic moc neděje...

Sharpe 2021: To nejlepší

redakce 07.09.2021

Letos nás pohříchu tolik z Full Moon na místě nebylo, tak jsme k tradičnímu výběru toho nejlepšího vyzvali další osobnosti, kamarády i obvyklé podezřelé.

Ďakujem, milujem (Moody Moon Noize vol.2)

redakce 01.09.2021

Krom únavy nás – crew, organizátorský tým i spřízněné tváře – dostihlo po proběhlém festivalu Moody Moon Noize vol. 2 i dojetí. Ale nejen to. Putovní festival skončil. Začne.

Moody Moon Noize vol.2: Top 5

redakce 30.08.2021

Jsme nevyspalí, unavení, ale štastní. Stálo to za to. Před podrobnějšími reporty posíláme tradiční top 5 převážně z řad crew a organizátorského týmu.

Šejkr #60: „Máme to teda dělat venku? Já fakt nevím.“

Michal Pařízek 27.08.2021

Feeling podzim. Loňskou euforii na kolonádě do velké míry zapříčinilo také počasí.

Lázeňské dvojhránky 2021 (Vortex)

Veronika Havlová, Viktor Palák 24.08.2021

Gaspar Noé vysadil drogy a natočil film, ve kterém není ani stopa po stroboskopech, ale drásavostí si nezadá s jeho vrcholnými díly.

Kdo mi ukradl moje noty? (Ostravské dny 2021)

Veronika Miksová 24.08.2021

Po náměstí se pohybovali žlutě odění bubeníci a do toho se plynule přemísťovali archaicky uniformovaní členové hornické kapely a uprostřed všeho rotovaly dva klavíry.

Top 5 Josefstadt 2021

redakce 20.08.2021

Po tradičním epickém reportu přinášíme ještě výběr z toho nejlepšího očima našich redaktorů/fotografů a přátel ze zeleného údolí a přilehlých kasemat.

Šejkr #59: Dny, kdy nám to spolu nejde

Michal Pařízek 13.08.2021

Emoce tlučou křídly už od Kyjova, chceme tam být rychle, a to ještě netušíme, co nás čeká na místě.

Zápisky z Letní filmové školy: Jugoslávská proměnlivost a ryzí expresionistické němectví

Ondra Helar 10.08.2021

Při cold brew v budapešťském Kofein Baru sleduji první storýs na instagramu, kde se má bublina chlubí tím, že si vybírá filmy na páteční večer. Nejistý pocit, že jsem na…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace