Články / Recenze

Subject Lost a vnitřní vesmír

Subject Lost a vnitřní vesmír

Jakub Koumar | Články / Recenze | 05.07.2013

Jemné pohyby, pevný řád a harmonizující atmosféra. To je svět vnitřních struktur Petra Adamce, kterého nejčastěji najdete pod nálepkou post-dubstep. Nicméně tak přímá kategorizace by byla poněkud dehonestujícím aktem.

Petr Adamec, známý i svými mixy, vyrukoval s prvním autorským LP, zaštítěným labelem Exitab (Ink Midget, Pjoni…). Nutno připomenout, že přestože je Made of Numbers prvním dlouhohrajícím počinem, jako Subject Lost má zkušeností dostatek. Dvě atmosférické skladby si střihl na Red Volume Records a pod Krmelcem vydal dvě EP Redesign a Ledsen. Mixy můžete vyslechnout v napěchovaném Podcastut Spacedust s pořadovým číslem 29 nebo na kompilaci Aerotikon, což není nic menšího než remix Earotikonu od Formy.

Subject Lost měl odjakživa specifický jazyk. I Redesign ho byl plný, jen hrubější a roztěkanější (to není výtka!). A tak na dalším EP Ledsen ho proměnil do jakéhosi vnitřního hemžení, kterému se blíží i Made of Numbers.

„Číselné“ album nabízí post-dubstep nařezaný kosmickým ambientem i decentními postrockovými motivy. Všude je plno typického proklapávání a propípávání, na pozadí se choulí trochu zašpiněného zvuku. Když se jemné struktury začnou převalovat jedna přes druhou, přidá se tepající beat. A přestože je v razanci skromný, můžete si podupávat nohou, a ačkoli se rád nenápadně vytrácí, provede celým albem až do posledních tónů, od jiskrných melodií až po nestálý ambient.

Ten se místy rozprostírá do všeobjímajících ploch, aby se příště kroutil v rozsekaných smyčkách. Překvapivě dost prostoru dostávají postrockové kytary, ovšem bez gradačního ustřelování hlav. I když se závěr desky rozprostírá do hlubokých sfér, budete se namísto čekání na bohaté vrstvení propadat do nitra koláží. V Good to Be Home a Twenty Three je probarví i lidský hlas.

Subject Lost se nebojí ohledávat sám sebe znovu a z jiných úhlů. V každé jeho nahrávce je rozpoznatelný, což znamená i to, že se v souvislosti s EPs poněkud opakuje. Co mi schází víc, je hlubší vnitřní pocit, jímž by se deska vztahovala ke svému názvu. Částečně to kompenzuje vyladěný vizuál i klipy, když Made of Numbers evokuje předehru k Roads. Kdyby vyšel vinyl, v bílé barvě by byl odzbrojující.

Když Petr zmínil, že se snaží o samostatnost skladeb, dostál svému slovu. Přes slušnou dávku abstrakce mají precizní stavbu, jsou zapamatovatelné a uchopitelné. Působí přirozeně a pulzují vnitřním životem, plynou svým vlastním tempem. Nenápadně se vyhýbají rytmu, na kterém zároveň stojí, milým překvapením jsou postrockové variace a možná že větší hra s jejich gradací ukrývá výraznější potenciál. Subject Lost sice tvoří především dubstep, není ovšem pochyb, že z tohoto šuplíku nenápadně vykročil do prostoru neomezených možností.

Info

Subject Lost - Made of Numbers (Exitab, 2013)
www.soundcloud.com/subject-lost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace