Martin Řezníček | Články / Reporty | 25.08.2016
Sum 41 se v České republice ukázali naposledy před pěti lety na Rock for People, kde představovali stále ještě čerstvé album Screaming Bloody Murder. Kromě soukromých eskapád frontmana Dericka Whibleyho (rozvod, alkoholismus, hospitalizace, odvykačka) a nedávného návratu kytaristy Davea Bakshe se ale kolem kanadské pětice v posledních letech moc nového neudálo. O to víc byli všichni fanoušci zvědaví, jak dopadne letošní turné. Zásadní otázkou pak bylo, jestli mají zasloužilí punk rockeři ještě co nabídnout, nebo půjde jen o ždímání (zašlé?) slávy z počátku milénia.
Kapela vystoupila v rámci dvoudenního punkového večírku s vágním názvem Prague Sounds Good! ve Foru Karlín. Jako support vystoupili ještě čeští Donaha a švédští Millencolin. První kapela tu musela být omylem; a dalo se předpokládat, že dnes už dospělí fanoušci Sum 41 a Millencolin tohle pubertální pop-punkové sousto jen tak neskousnou. Millencolin měli na místě řadu věrných fanoušků a koncert odehráli s nasazením, takže potenciál vzbudit zájem publika, které přišlo zejména na Sum 41, tu byl. Zásadní překážkou byl ovšem zvuk, z něhož bolely uši, takže někteří raději utíkali na vzduch.
Návštěva na headlinera nebyla nic moc, což prozrazovaly uzavřené balkóny a dostatek prostoru v zadní polovině hlediště. Celkový dojem to ale nepokazilo a přední řady pulzovaly a křičely nadšením hned po příchodu kapely, když zazněly první tóny riffu The Hell Song. Energie byla uvedena do pohybu a Whibley ji zkušeně zpracovával a s kumpány udržoval v laufu dostatečným přísunem paliva. Většina songů, které zazněly, byly starší deseti let, takže by se dalo škodolibě říct, že šlo o fosilní palivo. Ale od Sum 41 nikdo nečeká jízdu elektromobilem. Samozřejmostí byly hity jako Still Waiting, In Too Deep nebo Fat Lip, které zazněly až úplně na konec, ale publikum se dočkalo třeba i úplně prvního singlu Makes No Difference. Potěšil i červnový singl Fake My Own Death, který dává tušit, že skupina se bude držet drsnější polohy podobně jako na desce Screaming Bloody Murder. To se ukáže v říjnu, kdy má vyjít album 13 Voices.
Sum 41 sice částečně těží z nostalgie po zlatých létech severoamerického punk rocku, ale v živém podání přidává mladistvou pódiovou show, která ve Whibleyho šestatřiceti letech nepůsobí hloupě, a skvělou komunikaci s publikem („We love you, do you love us too?“). Mnozí už Sum 41 odepsali, jejich pražské vystoupení ale bylo příjemným překvapením a malým comebackem tohoto léta – jako zamlada.
Sum 41 (ca), Millencolin (se), Donaha
23. 8. 2016, Forum Karlín, Praha
foto © David Havlena (www.spark-rockmagazine.cz)
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.