Jakub Šponer | Články / Recenze | 14.09.2015
Mark Kozelek miluje box. Miluje jej tak moc, že po rozpadu Red House Painters pojmenoval podle známého korejského boxera i svůj současný projekt Sun Kil Moon. A nezůstalo jen u jména – bojovnou rétorikou se rád prezentuje i v médiích, naposledy se terčem jeho „pěstí“ stali War on Drugs, kterým Kozelek věnoval song War on Drugs (Suck My Cock). Podobných výpadů už bylo více, a tak není divu, že si mezi hudebníky a novináři získává stále více nepřátel. Mohl by být snadno zapomenut a uskladněn do kolonky „neoblíbený“, kdyby za ním nestála jeho tvorba, především pak předposlední deska Benji. Díky ní se otevírá širšímu publiku, nabývá velké popularity mezi fanoušky a následně čelí snad největším očekáváním, která kdy jeho hudební kariéru provázela.
Kozelek využil postupy, jež zajistily úspěch Benji, a následující nahrávka Universal Themes pokračuje ve stejných kolejích, aniž by popírala vývoj. Kozelek se znatelněji transformuje z pozice hudebníka do postavy vypravěče a klade stále větší důraz na texty, které jsou i na novince bolestně upřímné a ještě intimnější, než jsme byli zvyklí. Univerzálním tématem desky jsou smrt a smutek, poměrně všední náměty všech generací. Kozelek je však díky příběhům ze svého života přibližuje posluchači tak, že je mají šanci skutečně zasáhnout. Ať už jde o absurdní příběh o mrtvé vačici ze songu The Possum, nebo o pocit beznaděje a vzteku z With a Sort of Grace I Walked to The Bathroom to Cry, kde Kozelek vypráví o své nemocné kamarádce, která umírá a on pro ni nemůže už nic udělat. Na první poslech mohou znít docela obyčejně a povrchně, jsou podávány jako každodenní historky ze života přítele, se kterým se vidíte každý den, ale právě bezprostřednost a upřímnost Kozelkova vyprávění jsou tím, co Universal Themes dodávají punc originality.
Nejkratší skladba desky má necelých sedm minut a jednotlivé písně jsou často rozděleny až do tří částí, z nichž by každá vydala na samostatný song. Hlavní slovo má pro Kozelka typická akustická kytara, kterou za bicími doplnil Steve Shelley ze Sonic Youth. Jeho vliv je znatelný hned na několika místech desky, nejvíce v Ali/Spinks 2, kde se Kozelek z indie/folkové polohy dostává až k hranicím experimentálního rocku typického pro newyorské legendy. Celkově je ale hudební složka poměrně minimalistická a bez výhrad plní roli strůjce atmosféry Kozelkových vyprávění.
Mediální výstřelky frontmana Sun Kil Moon můžete směle ignorovat, protože za projektem Marka Kozelka mluví především činy. Universal Themes jsou více než hodinovou zpovědí člověka, který zažívá stejné bolesti a radosti jako my a prostě jen cítí potřebu se s námi o ně podělit. A to po svém, intimně a upřímně.
Sun Kil Moon – Universal Themes (Caldo Verde, 2015)
www.sunkilmoon.com
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Veronika Jastrzembská 16.08.2023
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star...
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Andrea Kubová 30.07.2023
Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?
Jiří V. Matýsek 02.07.2023
Jihočeské formace Nāv a Lūt spojuje nejen geografická blízkost, přátelství a tři písmena v názvu. Pojítkem je i svojské pojetí toho, jak přistupují ke svým žánrům.
Kryštof Kočtář 23.06.2023
The Beggar se ovšem neutápí v temných vlnách. Ačkoli skladba Michael Is Done může textově vystrašit, její oslavné vyústění povznáší.
Eva Karpilovská 01.06.2023
Nechybí vroucí pocity lásky, která je možná jen zlozvykem (Bad Habit) nebo vzdor těla vlnícího se jako řeka (Like a River) a s řekami se zas vracíme k plynutí, cestám,…