iob | Články / Reporty | 14.10.2015
U nás už pár let prakticky zdomácnělý Joe McBride – ať už sám jako Synkro v Crossu nebo loni ve společném projektu Kiyoko s Bering Strait tamtéž anebo s Indigem pod hlavičkou Akkord na Shotgun festu – se letos, po VELMI dlouhé řadě EP konečně rozhodl k prvnímu regulérnímu albu s jednoduchým, o to výstižnějším názvem. Changes vyšlo na značce Apollo, u sublabelu známého R&S Records, a tak zastávka v Praze v rámci turné byla nasnadě. Pozvání přijal od nejpovolanějších, kteří mu ten večer dělali i hudební support – Josef a Pierre z Radia 1, kde vysílají i kluci z Volnýho Průběhu – ahZ s Nitrousem.
Venku byl chladný sobotní večer, listy stromů pokreslené přírodou a částečně opadané, podzim už nikdo nezapře, a Synkro zatím v útulném prostředí novoměstské radnice s nádvořím začal svůj dlouhý náladový set krásně – jako ty podzimní koruny. Prvně přišly na řadu pomalejší plochy, pak pár skladeb z nového alba, set se dostal i ke starším trackům. A v poslední třetině sáhl ke klubovým UK stylům, přes garage a bass (ať už výtečné klapavé, nebo „step“ věci) se dostal i k futurističtějším beatům. To vše zaobalené do charakteristické atmosféry, Synkrova osobitého zvuku, rozpoznatelného, a zároveň neokoukaného. Paleta abstraktních nebo melancholických nálad, potemněle taneční, ale solidní ostrovní klubový zvuk.
Lidí mohlo přijít ještě o pár víc (systém rezervací dopředu na mail pořadatelů nebyl nejšťastnější), ale díky těm, co dorazili, dostal název akce Atmo nový rozměr. Všichni uvolněně tančili nebo uznale pokyvovali se spokojeným úsměvem, což bavilo i samotného Synkra, který nakonec hrál přes tři hodiny. Podkres tvořila jemná vizualizace promítaná efektivně za dvěma okny, pohled na ni jako by nás odnášel jinam. Stejně jako hudba, stejně jako atmosféra celého večera.
Jediným neduhem byl zvuk - díky brzké návštěvy policie šla po zvukově „plném“ startu síla o úroveň níž. Po jejím odchodu byla sice hlasitost zvýšena, ale nízké frekvence zůstaly potlačeny, znatelně chyběly bassové linky, což je škoda, protože Synkro svůj zvuk staví právě i na nich. Nevím, jestli je Café Neustadt vhodný po akustické stránce na podobné akce, ale co takhle příště ztišit level zvuku celkově, a nevytahovat pouze středy a výšky?
Joe McBride, malý zrzek, toho času s plnovousem připomínající skřítka, hyperaktivní producent, který se za bezmála dekádu vypracoval v osobitého hudebníka, uvedl i jeden Burialův track. A když uzavíral výjimečnou skladbou Shoreline s vokálem Roberta Manose z letošního debutu, sborový potlesk a ovace nebraly konce. Synkrovi a všem, kteří byli ten večer u toho, se podařilo vytvořit místo, kde se zastavil čas a všechny ruchy světa jako by utichly. „The world can wait.“
Synkro (uk)
10. 10. 2015, Café Neustadt, Praha
Michal Pařízek 10.02.2025
„Omlouvám se, pane, ale musíte okamžitě odejít.” První lok kafe při první snídani a rovnou skandál...
Klára Šajtarová 06.02.2025
V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.
Vojta Chmelík 06.02.2025
Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.