Maria Pyatkina | Články / Reporty | 09.04.2022
Sál divadla La Fabrika, někdejší slévárna umělecké litiny, se stal pro ten večer restaurací. Byl příjemně nasvícen barevnými reflektory, po stranách stály židle a stoly se skleničkami na víno. Když jsem zamířila ke svému stolku, potkal mě povědomý úsměv – tanečník Filip Staněk držel v rukou dvě lahve a nabízel bílé nebo červené. Se stejným vřelým úsměvem vítá studenty na pohybových hodinách Smart Body, kam chodívám, abych si připomněla základní techniky současného tance nebo načerpala životní moudra. Tentokrát byl Filip převlečen za číšníka, stejně jako další tři tanečnice, které se již ve svých rolích poflakovaly opodál. Raut se pomalu měnil na představení.
Tušila jsem, co přijde. Na začátku září jsem v La Fabrice byla svědkem představení Mojo, Baby, které 420PEOPLE uvedli na zahájení divadelní sezony. Pravě z euforického pot purri nabitého retro hity vznikla show Poprvé a naposledy. Původní choreografie byla vytvořena pro čtyři tanečníky (a jednu figurínu), show Poprvé a naposledy se pak rozrostla o další scény, postavy a nezvané hosty. Prvním takovým hostem se stal plešatý pan – loutka vedená hercem Jiřím Zemanem –, který vyskočil z velké zaprášené truhly, kde odpočíval bezmála sto let. Poté do prostoru zavřené restaurace zavítala nemluvná paní v zelených gumácích (ztvárněna herečkou Annou Polívkovou), která komickou pantomimou na Smetanovu Má vlast sklidila největší ovace publika. Omylem namísto do banky pronikl do restaurace i neúspěšný loupežník (slavný tanečník Marek Zelinka), který se musel z nešvaru elegantně vytancovat. Svou hvězdnou chvíli měla i místní uklízečka (Dana Batulková), která mohla prožít chvilku mládí v romantickém duetu s Filipem Staňkem.
Všechny tyto vtipné a obskurní postavy se v restauraci vystřídaly, aniž by nějak ovlivnily její časoprostor: objevily se a pak se zase vytratily, jen stopy po nich musela zametat nešťastná uklízečka. Hnacím motorem celého děje byli tanečníci a jejich pohyb. Oproti předchozím konceptuálním představením 420PEOPLE zde tanečníci dostali větší prostor na to být sami sebou a ukázat víc ze svých osobností než jenom taneční dovednosti. Simona Machovičová tu vynikla v hravém kabaretním sólu a Eliška Jirsová se předvedla jako skvělá zpěvačka. Francesca Amante ukázala, že kimono s černým páskem, které na ni v jednu chvíli spadlo z nebes, jí patří po právu. A Filip Staněk kromě komických romantických duetů, ve kterých ukázal vynikající herecké charisma, vystřihl i jiskřivé stepové sólo s prvky různých národních tanců.
Šéf 420PEOPLE Václav Kuneš neskrývá, že představení Poprvé a naposledy slouží k odreagování - pro diváky a svým způsobem i pro soubor. V tomto fantasmagorickém kabaretu se současný tanec potkává s herectvím, pantomimou, živou hudbou, loutkovým divadlem a dalšími tanečními žánry. Pohromadě to vše drží fascinující úroveň tanečníků, kteří se tu ukazují i jako charismatičtí herci, všestranné osobnosti a hlavně družná parta. A sotva to vše bylo opravdu naposledy.
420PEOPLE: Poprvé a naposledy
3. 4. 2022 La Fabrika, Praha
foto © Vojtěch Brtnický
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.