Články / Reporty

Tak na tom vem jed...

Tak na tom vem jed...

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 31.08.2016

Chvástavý krasavec (Philip Rosenberg), který na sebe nedá dopustit. Sluha (Gregory Arsenal), který při zodpovědném uklízení leccos vyslechne, vidí i zažije na vlastní kůži. Drobná Betty (Lolita Costet), čerstvá Mrs. Barwick, jejíž úsměv je stejně falešný, jako jsou oči jejího novomanžela (Yannick Thomas) dobrácké. Každý z nich něco ví a nepoví. Ač se to na první pohled nezdá, šedý salónek, ve kterém se všichni po svatebním obřadu sejdou, ukrývá víc, než by se mohlo zdát. Nevyřčená tajemství visí ve vzduchu, tak jako drobné obláčky kouře z cigaret a doutníků a mezi jednotlivými sklenkami šampaňského začíná být jasné, že v tomto pokoji opravdu nějaký ten slon je. Elephant in the Room. Neviditelný slon, který je sám v přeplněném pokoji jako symbol chystaného zločinu, o kterém zatím ví jen pachatel.

Francouzský soubor Cirque Le Roux je složený ze čtyř umělců, kteří se světoznámými soubory projeli kus světa, a nakonec je společná láska k cirkusu svedla dohromady, aby mohl vzniknout nový svět – cirque noir. Už filmové titulky na začátku dávají tušit, že tentokrát bude něco jinak. Hned co se v šedém pokoji rozsvítí světlo, jsme vtaženi do příběhu, který nás nepustí do samotného konce. Nevěsta vchází do zatím prázdného pokoje, zapálí si, a když za dveřmi uslyší kroky, schová se do skříně. Úvodní situace vytváří lehké napětí, které postupně narůstá. Pokud si nevěsta ze samého štěstí nehraje s novým mužem na schovávanou, tak asi není tak úplně spokojená. Mezitímco zamilovaný novomanžel ji zahrnuje dárky, její pozornost je rozptýlena mezi pohledného tlučhubu, sluhu a v útrobách knihy ukrytou lahvičku s neprůhledným obsahem, který je určen nic netušícím útrobám jejího kníratého muže. Asi jí černá sluší víc než bílá… Ze starého gramofonu, který ve stylovém, dokonale sladěném salónku nesmí chybět, se line jeden prověřený hit za druhým a mezi Gershwinem a Sinatrou můžeme sledovat obrazy na stěnách. Na stěně napravo Judita utínající hlavu Holofernovu, nalevo výjev připomínající obraz barokního mistra Caravaggia Povolání svatého Matouše. Žena-vražedkyně a počítáním peněz zaneprázdněný Matouš, který ještě o ničem neví, ale už si na něj někteří ukazují? Podobnost čistě náhodná. Obrazy se náhle mění a staré mistry nahrazují svatební fotografie, na kterých je označen ten, který musí z kola ven. Skvělý nápad s pohyblivými obrazy ve výjimečném provedení – kompozice na všech plátnech tvořené výhradně členy Cirque Le Roux. Pohyblivé ovšem nejsou jen obrazy. Panička Betty postupně odhazuje zábrany, paruku i šaty, aby jako žena vamp v krátkém kožichu dala najevo, že má všechny přítomné muže v hrsti. Lampy všech velikostí a tvarů, které předtím dopadly na scénu, vytvářejí v kombinaci s červeným světlem dojem kabaretu ve čtvrti červených luceren, ve kterém se schyluje k neplánovanému číslu. A pak stoupají vzhůru a zase se snášejí k zemi podle toho, na co nebo na koho je třeba si posvítit.

Ze všeho, co vidíme, je znát, jak velký důraz je kladený na detail, vše je výsostně promyšlené a vytváří kompaktní celek. Akrobatická čísla přestávají být exhibicí a stávají se prostředkem komunikace mezi klíčovými postavami, jejichž fyzické jednání je výmluvnější než všechna slova (a to i přesto, že se členové Cirque Le Roux naučili některé věty v češtině). Nevidíte před sebou sled čísel se společným jmenovatelem „koukejte, co všechno umím“, ale fyzické divadlo o vášni, lásce a zpovykané nenávisti. Cirque Le Roux originálně pracují i s rekvizitami – znuděná Betty posedává na pohovce a švihák, pyšnící se mnoha zářezy na pažbě, předvádí akrobatické sólo na rukou na fragmentech ženské figuríny coby zástupného torza všech žen, které s tímto seladonem mohly – ale zdaleka nemusely - mít tu čest.

Francouzský soubor Cirque Le Roux přináší do svého pokoje kromě slona velmi inspirativní počin, kombinující grácii a eleganci starých časů s novými nápady a možnostmi spojení divadla, filmu a nového cirkusu ve smrtelném koktejlu, který rozhodně stojí za to vidět až do dna.

Santé!

Info

13.ročník festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná
Cirque Le Roux: Elephant in the Room
www.letniletna.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Cesta Kataríny Málikové k Prophetu

Vadim Petrov 24.01.2020

Máliková se ráda oddává experimentování s vybavením a o drum machines dokáže vyprávět se zapálením jako málokdo.

Jazz dvou kontinentů (Jorge Rossy Vibes Quintet)

David Bláha 20.01.2020

Úvodní melodie připomene tvorbu Thelonia Monka, což vlastně vypovídá i o celém výrazu a zvuku, který skupina vytváří...

Sub Focus – kdo chodí na starý djs?

Vadim Petrov 19.01.2020

Sub Focus nastoupí, potřese Bifidovi rukou a vypálí Rock It v double dropu s Take You Higher od Wilkinsona, synergické double dropy padají jeden za druhým téměř bez ustání.

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Ana Fligić 31.12.2019

Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Sevdah v Bělehradu.

Něco mezi (J.I.D)

Daniel Nádler 23.12.2019

Nevím, jestli zrovna tahle situace mu dodala kuráž nebo co se v něm zlomilo, ale pak bylo všechno jinak.

Náboženství: Island (Árstíðir)

Aneta Kohoutová 16.12.2019

Celým večerem se nese velký důraz na kořeny a pospolitost, chvílemi se v téhle situaci cítím trochu stísněně jako na sektářském kázání, do poznámek si píšu - guru feeling.

Bert & Friends jsou SUPR

Andrea Bodnárová 14.12.2019

Bezčasá benzinka se zjevuje v neonové záři a v místnosti nad ní jsou plyšová chlupatá křesla a misky s tutti frutti žvýkačkami.

Nikdy nejste doopravdy sami (Planes Mistaken for Stars)

Lukáš Grygar 12.12.2019

Středa dopoledne, hraje mi Neil Young, deska Broken Arrow, kterou zakládající kytarista Planes Mistaken for Stars považoval za trestuhodně nedoceněnou.

Tváře povědomé i nepřítomné (PAF Olomouc)

Viktor Palák 10.12.2019

„Po pravdě – nevim,“ odvětila jedna z porotkyň Chalupeckého ceny Vjera Borozan, když se jí moderátoři zeptali, zda se opravdu baví, anebo zda to jen předstírá...

Na kusy (Cult of Luna & spol.)

Jakub Koumar 09.12.2019

The Fall. Světla žhnou a gradující hudba jako by trhala kusy sebe sama a ty padají z pódia do hlediště.