Články / Recenze

Techno jako gender studies (Burial)

Techno jako gender studies (Burial)

Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 19.12.2013

V době, kdy většina hudebního světa sumarizuje uplynulých dvanáct měsíců a média začínají zveřejňovat své žebříčky, přichází od prominentního labelu Hyperdub Records nečekaná zpráva o vydání nového EP jejich nejslavnějšího stájového koně Williama Bevena alias Buriala. Hyperdub má za sebou velmi úspěšný rok, a to především díky dvěma stálicím, kterými jsou jukeový veterán DJ Rashad a elektronická ezoterička Laurel Halo; desky od obou atakují příčky v téměř všech letošních žebříčcích. Když label před pár dny oznámil nový Burialův release, brala to většina jako zlatý hřeb již tak vydařeného roku. Nikdo nepochyboval, že by nejzářivější hvězda labelu mohla vydat desku, která by se nelíbila. Nebo snad ano?

Než se dostaneme k finální odpovědi, je třeba si uvědomit několik věcí. Burialova tvorba má to štěstí (smůlu?), že se díky své chytrosti, nadčasovosti, dokonalému vyvážení experimentu a líbivosti stala jednou ze současných definic cool kultury. V době, kdy komerční elektronické scéně vládnou kolotoče Davida Guetty, se Bevenovo alter ego velice rychle stalo (nechtěným) romantickým hrdinou. Jak jinak mohl dopadnout introvertní, s médii nekomunikující samotář z jižního Londýna, který na nahrávkách představuje svět taneční párty skrze perspektivu člověka, co mokne v dešti před klubem. Zatímco uvnitř je teplo a pravidelný beat udává srdeční tep tanečníků, on slyší pouze jeho fragmenty a i ty jsou narušovány hlukem nočního velkoměsta.

Tento fakt s sebou kromě úspěchu nese i zarytou fanouškovskou základnu, která neodpouští jakoukoliv zpronevěru adorované zvukové paletě. Burial už dávno není jen hudba, je to i životní styl, názor a často taky určitá dávka snobství. Posledními releasy vybičoval svůj zvuk k dokonalosti (Ashtray Wasp z EP Kindred je na sociálních síti často označována jako symfonie), a tak mu nezbývá mnoho míst pro kličkování před senzacechtivými fanoušky. Když se v podobné situaci před pár lety díky masivnímu komerčnímu úspěchu Ok Computer ocitli Radiohead, natočili experimentální truc-album Kid A. A přesně takovým truc-albem je i Burialův Rival Dealer. Zatímco Radiohead protestovali noisem, nemelodičností a rezignací na formu klasické písně, Burial pár dní před Vánocemi rozčiluje své hardcore fans něhou, nadějí a (transgender) láskou.

Ani toto tvrzení však není definitivní; první track, podle kterého se release jmenuje, je nejtvrdším Burialovým počinem vůbec. Krátce po počátečních šumech přijde popový vokální sampl, který skladbu přemostí do tvrdého raveového beatu. Zběsilý úprk nočním městem pak vrcholí v klubu, kde je zrovna na playlistu syrové techno berlínského střihu. Chleba se začne lámat až při následujícím tracku Hiders. Hymnický klavírní part přináší sváteční náladu a když se posléze přidají bicí jako vystřihnuté z osmdesátkového popu, instantní facebookový hejt a řeči ohledně zrazení stylu na sebe nenechají dlouho čekat.

Největší překvapení si Burial tradičně nachystal na úplný závěr. Come Down to Us je neuvěřitelně komplexní hudební koláž R'n'B skladeb, jejichž kousky se pozvolna objevují a posléze opět tonou v nekonečném moři šumů a hluků nočního Londýna. Temnota a nejistota mizí, když s posledními tóny přichází úsvit, a Burial vše završuje samplem části projevu Lany Wachovski, která se vyznává ze strastí spojených se změnou pohlaví. Tento krok vyvolal zaslouženou mediální bouři a zaplavil internet spekulacemi, co že tím chtěl básník říci. Zatím nejpodnětnější názor (který sdílel i sám Hyperdub) najdete zde. O několik dní později release okomentoval i sám autor, avšak motivaci pro použití samplu nevysvětlil, a tak se narážky na sexuální coming out vesele šíří dál.

Osobní život Williama Bevena není podstatný. Za svou dlouhou kariéru kromě hudby nezanechal nic víc než hrstku rozhovorů a jednu rozmazanou fotku na MySpace. Za Williama Bevena vždy mluvil Burial. A ten po vydání Rival Dealer zůstává tím, čím vždy byl: geniální producent a (nejen) hudební mystifikátor.

Info

Burial - Rival Deal (Hyperdub, 2013)

http://www.hyperdub.net/releases/view/258/HDB080

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Že by ten správný čas vytáhnout kytaru? (Flock of Dimes)

Veronika Jastrzembská 29.06.2021

Do toho se ještě přidá rozpačité porozchodové období, kdy člověk neví, co sám se sebou, jak znovu začít, z čeho se poučit...

Historie kapitalocénu a možnosti znovustvoření

prof. Neutrino 28.06.2021

Vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu.

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana 26.06.2021

Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě.

Melancholie schovaná pod slunečníkem (Dark Tea)

Jiří Přivřel 25.06.2021

Gary Canino nabízí růžové brýle. Účinné homeopatikum bez předpisu.

Dokument doby, který platí i dnes (Charlie Soukup)

Jiří Vladimír Matýsek 05.06.2021

Charlie Soukup není hlubokomyslný lyrik ani intelektuální kritik nepravostí. Je spíše pronikavým glosátorem, svérázem, který se s ironickým odstupem dívá na své okolí.

Hlasy tří generací (Femi Kuti & Made Kuti)

Akana 03.06.2021

V důrazu na silné politické a sociálně-kritické výpovědi táhnou otec i syn za jeden provaz.

Magie obnovených Plastiků

Jiří Vladimír Matýsek 29.05.2021

V kompletní, téměř osmdesátiminutové podobě zaznamenává koncert z Kopřivnice, který se konal v rámci prvního turné obnovených Plastiků.

Motorama: intimní postpunk o cestách i samotě

David Stoklas 27.05.2021

Nikdy se netajili zalíbením v minulosti, v soviet-wave hudbě, v šestnáctibitovém retru, ve vzpomínkách, které nikdy nezažili.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace