Martin Řezníček | Články / Recenze | 29.07.2016
Dvoučlenná indiefolková kapela Teepee vznikla před necelým rokem a půl. Za tu dobu stihla vydat singly Albatross a All I Want a nyní přichází s debutovou deskou Albatross. Dvojice má blízko k Republic of Two, a to jak žánrově, tak osobnostně – skrze Mikoláše Růžičku, který se na albu podílel a v jehož studiu se nahrávalo.
Na Teepee působilo mnoho vlivů. Nejsilněji asi Sigur Ros, což naznačuje i sama zpěvačka, která také ráda používá kombinaci kytara-smyčec. Damien Rice, jehož irskou angličtinu zpěvák nezapře. Mumford & Sons či John Butler Trio – nikoliv dynamikou, ale pouze v lyrických nápěvech a také v ladění kytary. Zde ovšem porovnávám neporovnatelné, neboť Teepee jsou teprve na začátku své kariéry a nelze u nich hovořit o vyzrálosti zahraničních hvězd. Na české scéně lze srovnávat s Calm Session, Kieslowski a jmenovanými Republic of Two, mezi nimiž kapela naopak vyčnívá.
Album není pojaté koncepčně, je to směsice písní, které autoři Míra Patočka a Tééra Lavičková složili např. i při buskingu v Itálii. I přesto se po celou dobu daří zachovat tajemnou, intimní a tklivou náladu a album drží, i když v některých písních se nadějně rozpracovaný nápad rozpadá kvůli nadbytečnému refrénu (Darkness) nebo vinou změny aranže (nepřitažlivé bicí v písni Wall). Zvukově album nabobtnalo, písním by ale slušelo minimalističtější pojetí. Rytmika a někdy i elektronika ubírají na uvěřitelnosti, což je slyšet zejména při srovnání singlové a studiové verze All I Want. Ve většině písní se však autoři těchto chyb vyvarovali.
Jemný dívčí hlas a naléhavě vypjatý mužský vokál se spolu chvílemi spojují, někdy dává jeden druhému vyniknout. Hlavní roli hraje spíše zpěvák. Jeho projev je přiměřený jeho mládí, a tak ve srovnání se jmenovaným Damienem Ricem chybí jistá rozervanost a různorodost. Anglické texty mohly jít vzhledem ke zvolenému žánru hlouběji, kromě několika povedených obratů se slova příliš často točí kolem klišé typu „I’m waiting for a day when you will cross my way“ *či „Everything’s gonna be all right*“. Na druhou stranu v tom můžeme vidět snahu o autentičnost a srozumitelné vyjádření pocitů.
I přes výhrady se nejedná o špatný debut, kapela by však měla méně hledět na trendy a ověřené postupy zahraničních vzorů a opustit snahy o zalíbení. Potenciál na to má.
Teepee – Albatross (2016)
www.teep.ee
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.