Články / Recenze

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Dantez | Články / Recenze | 20.05.2021

Poctivé zmapování gotické hudební scény Česka a Slovenska představuje nelehký úkol i pro ostřílené. Subkultura sice má jasně vytyčená pravidla, často však není jednoduché určit, kde až její vliv dopadá a zda lze dané projekty stále označit za gotické. V posledních letech se této práce zhostilo uskupení Sanctuary, jehož důvěryhodnost dokládá konzistentní manažerská, tisková i vydavatelská práce.

Dark Tunes from Czech and Slovak Caves kompiluje tuzemskou scény podruhé. Navazuje na první, čtyři roky starou kapitolu a na ploše dvou disků poskytuje co nejrozmanitější vhled do hudebního dění, které gotická subkultura přímo i nepřímo spojuje. Každému umělci je věnována, společně se stranou v bookletu, jedna skladba.

Sanctuary posluchače vrhají do mnoha hudebních proudů – některým je věnováno více pozornosti, dalších se dotýká spíše periferně. Vše vychází z popularity, zájmu a výsledné přijatelnosti dílčích žánrů. Největší porci stopáže si proto berou odnože postpunku a přímočařejší elektroniky. Stravitelnější příspěvky prolínají umělci z řad neofolku, temného ambientu nebo industrialu.

Cit pro tradici dokáže i ublížit. Většina zahrnutých umělců od kořenů příliš neopouští, ať už jde o kytarový tón z desek Joy Division a Killing Joke, vokální projev The Cure a The Sisters of Mercy nebo o obecně vytyčené regule aggrotechu a EBM. Menší originalitu doplňují klesající produkční standardy a proměnlivá úroveň angličtiny. Československé jeskyně tak dávají na odiv skladby hýřící profesionalitou, ale i záseky, které trpí „bedroom“ produkcí.

Jistou míru osobitosti kompilace ovšem nabídne. Jde o skladby, které si žánrový template hlídají, dokážou jej však ozvláštnit o aspekty, které působí nevšedně bez toho, aby daný mustr zrazovaly. V rámci charakteristického zvuku zabodují například Schwarzprior, kteří svérázný přístup k elektronice doplňují naturalistickou lyrikou. Podobně se daří i tradičněji působícím Das Funus, protože dokáží vytěžit maximum z českého jazyka. Fuj Kluk poté ve finále zaujme materiálem operujícím v nezvyklém vokálně instrumentálním kontrastu.

Silnější chvilky se skrývají i ve skladbách, které jsou sice vystavěny v rámci nastolených pravidel, ne však s příliš zjevným zdrojem inspirace. Z typických chladných strun a břitkých synthů vytrhne například ambientnější Nemuer, navazující na žánrovou klasiku Sephiroth, nebo Skrol, který v závěru skladby vytáhne hlukovější variaci na In Slaughter Natives. Předěl kompilace dále zpříjemní brněnští Epadun s neoklasickým darkwave po vzoru Dead Can Dance.

Pokračování Dark Tunes from Czech and Slovak Caves vybírá hudební projekty napříč žánry, produkčním umem i skladatalskými ostruhami, a tak umožňuje posluchači vytvořit si nestranný obraz. Upřímnost zároveň kompilaci poněkud škodí, nesvádí totiž k opakovaným poslechům. Ovšem několik momentů, které uhranou, kolekce nabízí.

Info

Sanctuary.cz - Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II (Sanctuary, 2021)
Bandcamp webzinu

grafika © se svolením Sanctuary.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Držme se za ruce (Marjari)

Natálie Dvořáková 07.02.2023

Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.

Humor na prvním místě (Queef Jerky)

Martin Šmíd 02.02.2023

Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.

Být součástí něčeho většího (Babylon)

Julie Šafová 01.02.2023

Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: „Když jsi šťastná ty, jsem šťastná i já.“ (Rosalía)

Michal Pařízek 24.01.2023

Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.

Popové vize podle Mount Kimbie

Richard Kutěj 18.01.2023

Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.

Od tanečního parketu k soustředěnému poslechu (Kai Whiston)

Dominik Polívka 08.01.2023

S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.

Dopisy ze zvuku (Michal Rataj a Oskar Török)

prof. Neutrino 27.12.2022

Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.

Vesmír, život a vůbec podle Briana Greena (Až do konce času)

prof. Neutrino 23.12.2022

V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.

7krát3, sázka na pop

Riikka Hajman 21.12.2022

Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.

Ohnout punkovou matérii (Wire)

Akana 20.12.2022

S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace