Články / Reporty

Temnota v mezích zákona (Carla dal Forno, Kedr Livanskiy)

Temnota v mezích zákona (Carla dal Forno, Kedr Livanskiy)

Jan Starý | Články / Reporty | 24.11.2017

Berlín, elektronika, temnota. Dokonce prý ta nejtemnější: Blackest Ever Black. Carla dal Forno by se sotva mohla pohybovat ve více cool prostředí. Z Melbourne se přestěhovala do německé metropole i za zmíněným labelem, který se tam přesunul pro změnu z Londýna. Velká média ji pravidelně chválí. A přitom na pódiu působila introvertně, elegantní dáma s úspornými pohyby, které jen zcela výjimečně přecházely do sjetého pokyvování nad dubovou basou.

Dub je klíčem k její hudbě, ať už sólové nebo v projektech Tarcar a F Ingers. Dal Forno se v mnoha ohledech přesně trefuje do trendů – obliba pochmurných (postpunkových, synthpopových) písniček a písničkářek se od začátků Zola Jesus nebo Chelsea Wolfe hodně zvedla – díky vlivu dubového houpání je ale rozpoznatelná. Nevyniká hlasem ani skladatelskými schopnostmi, ovšem i v písňovém formátu umí vytvořit mikrosvěty, které pohlcují.

Naživo ještě víc vyvstalo, jak moc staví na líném groovu a atmosféře, bohužel i díky jejich absenci. Zvuk v MeetFactory skladby až příliš konkretizoval, při kultivované hlasitosti a basech šlo o příjemný, nikoli hypnotický poslech. Apatie éterického hlasu a basových i elektronických linek bez výraznější zvukové mlhy místo opiátového vytržení sklouzávala k monotónnosti. Až ve druhé části setu, který představoval i aktuální „neubautenovské“ EP The Garden, přišel na chvíli povědomý efekt rozprostření času a prostoru do pomalých rytmů.

Zařadit po statické Carle dal Forno našláplý ruský projekt Kedr Livanskiy byl poměrně zajímavý dramaturgický krok, a to z několika hledisek. Rusko se totiž dá brát jako pravý opak Berlína, ostrov skutečně lokální hudby odtržený od globálního vývoje. A tvorba této hudebnice – melancholický/taneční synthpop – je dal Forno žánrově blízká, ale ideově dost vzdálená. Však ji okamžitě vítal pokřik mnohem divočejší než projevy meditujících fans Australanky. Stejně tak byl extrovertnější projev Rusky a celkový výraz setu – příjemná párty. Ruský vokál připomněl prastaré hity, jinak ale stereotyp o ruské hudbě úplně neplatil a namísto bizarní guilty pleasure dostala Praha především zábavný, konzistentní set.

Dvě ženy, dva odlišné pohledy na vkusnou, potemnělou elektroniku v rámci jednoho hudebního světa. Do tohoto kontextu sladkobolný pop Jense Lekmana zkrátka nezapadal. Carla dal Forno a Kedr Livanskiy se sice pořád pohybují dost blízko písňové formě a dokáží přijít s chytlavými nápady, ale ve finále staví na zvuku, na vtažením rytmem a melodickými plochami, u Lekmana jde spíš o písničkářství, kde jsou zásadní texty. A zatímco Lekman si žádá emoce, ženy dávkují apatii paradoxně nebo logicky spojenou s hédonismem. Dramaturgové se tu pokusili spojit dva světy, já bohužel patřím jen do jednoho. Ale ty dvě pražské premiéry byly příjemné. Takhle by ten popík šel.

Info

Radio Wave Stimul Festival:
Jens Lekman (se) + Carla dal Forno (au) + Kedr Livanskiy (ru)
21. 11. 2017 MeetFactory, Praha

foto © Jiří Šeda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace