prof. Neutrino | Články / Recenze | 11.06.2022
Historik a ekolog Jared Diamond si i po osmdesátce udržuje bystrou mysl a hbité pero. Po vydání mnoha provokativních bestsellerů jako Třetí Šimpanz, Proč máme rádi sex? nebo Svět, který skončil včera si ve své poslední knize vytknul za cíl srovnat nesrovnatelné. Vytvořil odvážnou tezi, že národní krize se v mnohém podobají krizím osobním, a mohou tak nabídnout i podobná řešení. To je tak trochu v úzu starších politologických teorií, kdy státy byly připodobňovány k živým organismům, jež vznikají, stárnou a zanikají.
Za objekt svého bádání si tentokrát vybral země, kde sám pobýval a dobře vstřebal tamní prostředí, a tak je kniha do jisté míry i osobní kronikou. Ve své analýze připomíná zásadní krize, jež prožilo Finsko zdrcené ruskou i německou okupací, Japonsko v době meidži, kdy se snažilo rychle dohnat západní svět, nebo Německo při složité denacifikaci po II. světové válce. Diamond poznal i Chile po Pinochetově vojenském puči proti umírněnému Allendeho socialismu, pobýval v Indonésii pod dlouhou a krutou vládou diktátora Suharta a byl i při budování národní identity Austrálie, když byla nucena opustit vliv mateřské Británie.
Diamond nevynechal ani rodné Spojené státy, v nichž stále vidí výhodu dlouhé tradice demokracie, decentralizovanou moc jednotlivých států, výhodnou geopolitickou polohu a silný vliv přistěhovalectví, jež však považuje, na rozdíl od mnohých nacionalistů, za pozitivní jev. Největší obavu má z vyostřené polarizace společnosti, a tím neschopnosti politického kompromisu, malé investice do školství a jeho klesající úroveň. A taky z největší ekonomické nerovnosti na světě, kde se americký sen se stal už jen historickým mýtem pro několik málo vyvolených, kteří si místo investic do rozvoje země raději budují monstrózní podzemní bunkry nebo skupují pozemky v jiných částech světa.
Diamondova komparace s osobními krizemi v mnohém sedí. Dle něj jde o to přiznat si problém, nehrát roli oběti a nesvádět vinu na ostatní, vyrovnat se s minulostí, přitom si vzít příklad i z jiných zemí a pokusit se vybudovat nové funkční instituce. To se však lépe napíše, hůře udělá. Jistě je lepší podstoupit psychoterapii jako jednotlivec než jako celý národ, často složený z mnohdy velmi rozdílně smýšlejících jedinců. V minulém století národní identity fungovaly jako celospolečenský tmel daleko lépe než v 21. století v éře globálních informačních toků a individualizmu. Nicméně prozatím je to stále jediná, pro většinu lidí akceptovatelná, kolektivní identita sdružující, i rozdělující.
V závěru se Diamond pouští do analýzy globalizovaného světa. Jako největší hrozbu prorocky vidí jadernou válku, která se sice zdála zažehnaná, ale dle přibývajícího počtu balistických raket na celém světě je stále ve hře. Další velký problém je klimatická krize, která čím dál víc ohrožuje život planety, za velkou hrozbu považuje i nadužívání digitálních technologií nebo stále více rozevřené ekonomické nůžky mezi lidmi, ale i státy. To vše je potenciálně třaskavá směs do budoucna.
Jared Diamond věří v lepší zítřky a v to, že se lidstvo jako celek dokáže poučit z minulých krizí či ze zvládnutých krizí jednotlivců. To však záleží i na interpretaci národních historií, kde zejí často velké díry, především u států s temnou minulostí, které tyto momenty stále vytěsňují, obdobně jako to dnes vidíme na současném Rusku, které do svého „osobního“ problému dokázalo zatáhnout i okolní svět. Po přečtení knihy se dá konstatovat, že dokud i tito historičtí kostlivci nebudou vyndáni ze skříně, nebude možné se posunout dál ve společném řešení obecných hrozeb.
Jared Diamond: Rozvrat – Jak se národy vyrovnávají s krizemi (Melvil, 2020)
web
foto © se souhlasem Jareda Diamonda
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.