Články / Reporty

Těžce návykové emoce Beccy Stevens

Těžce návykové emoce Beccy Stevens

Anna Mašátová | Články / Reporty | 27.02.2013

Becca Stevens založila svou doprovodnou kapelu již roku 2006, během studia na prestižní škole The New School for Jazz and Contemporary Music v New Yorku, kde se potkala s Liamem Robinsonem a Chrisem Tordinim. Posledního člena, bubeníka a perkusistu Jordana Perlsona objevili až po čase, ale právě on výsledný zvuk scelil, jak sama Becca říká „vše zapadlo na ta správná místa“. Kromě zřejmé hráčské bravury spojuje Becca Stevens Band i velké přátelství a jejich vynikající společná deska Weightless z roku 2011 to jen stvrzuje. Ačkoliv je Stevens uváděna jako jazzová zpěvačka, hranice mezi žánry s lehkostí stírá. Dostaveníčko si v její tvorbě dává jazz s folkem i popem, vše podávané s nevtíravou naléhavostí a něhou.

Ostatně muziku má Becca v krvi. Oba rodiče jsou hudebníci, kteří své potomky zapojili do rodinné kapely The Tune Mammals. Kromě jejího sólového projektu můžete Beccu najít na nahrávkách Brada Mehldaua, Taylora Eigstiho či Esperanzy Spalding. Za pozornost stojí i vokální trio Tillery, které tvoří spolu s Rebeccou Martin a Gretchen Parlato.

Člověk by okatou brunetu téměř podezíral, že se domluvila s někým nahoře, aby jim k vystoupení v pražském Jazz Docku zařídil i odpovídající počasí. Sněhové závěje, přes které se návštěvníci museli brodit, radosti příliš nenadělaly. Bylo téměř s podivem, že se v koutě u kabátů neválely i sněžnice, nicméně pohled z Docku na Prahu byl skvostný a celý zážitek jen umocnil. Škoda jen upovídanosti některých diváků, kteří jako by neslyšeli prosbu o ztišení se v úvodním slovu Ondřeje Konráda.

Těžko říct, co jsme ten večer měli obdivovat více – zda hbitost zpěvaččiných prstů, ať už svíraly kytaru, ukulele nebo charango, všestrannost a dokonalou hlasovou souhru celého kvarteta, citlivou hru bubeníka nebo emotivní texty písní. Mnozí jen zavřeli oči a nechali se jemně pohupovat na vlnách hladce plynoucích melodií s překvapivými harmoniemi a rytmikou.

V první části setu zazněly spíše starší kusy z alba Tea Bye Sea, spolu s coververzemi Thinking about You Franka Oceana či There Is a Light That Never Goes Out od britských The Smith. Dokonce se dostalo i na exkluzivní ochutnávku novinek z připravovaného alba a před pauzou ještě zazněl Traveller’s Blessing se zřetelným odkazem k bluegrassu i tradiční irské hudbě.

Druhou půlku odstartovala autorská skladba Weightless a opět došlo na předělávky, mnohdy výrazně lepší než originál, jako například Usherova You Make Me Wanna. Ostatně s covery má Stevens více než dobrou zkušenost ze svého působení v Bjorkestru Travise Sullivana. Slova se často ujímal akordeonista a pianista Robinson, který kromě členů kapely představil i plyšového maskota „Zoubka“, hovícího si na pianu, taky došlo na zkoumání ptáků na vltavských krách. O přídavky nebyla nouze, o posledním mohli rozhodnout sami diváci. Někdo velmi moudře zvolil nejdelší píseň z repertoáru How to Love.

Mladou hvězdu současné jazzové scény hostil Jazz Dock už podruhé a vzhledem k počtu příchozích jí možná bude příště tenhle prostor malý. Neuvěřitelný talent tryskající z Becca Stevens Bandu je návykový, sobotní zážitek se z hlavy dostává jen těžko. Zbyly těžké abstinenční příznaky, jejichž léčba pouhým poslechem alb a sjížděním klipů na youtube zabírá jen zčásti. Nezbývá než doufat, že se únorová dávka Beccy Stevens stane tradicí.

Info

Becca Stevens Band (usa)
23. 2. 2013, Jazz Dock, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

prof. Neutrino 07.07.2020

Průvodcem výstavy je figurka legendární multifunkční hračky - Igráčka, jež neodmyslitelně patřila k povinné výbavě socialistické mládeže.

Full Moon 10: Buď promotérkou VI

apx, Jiří Šurák 02.07.2020

"Když jsme s klukama ze Scrape Sound čekali v příletové hale na Swans, koupila jsem si u Kosty dvě kafe, aby se mi přestaly klepat kolena, a dělala jakože nic,"…

Ani ne tak třaskavá jako ironická směs Františka Skály

Adéla Polka 29.06.2020

Být náhodný kolemjdoucí, řeknu si, že pánové obstojně hrají staré vály od táboráků a že se tomu u mikrofonu daří s jistou dávkou sebeironie napodobovat Elvise.

Banksy v Praze aneb jak znásilnit uměleckého teroristu

Ondra Helar 24.06.2020

Ta chvíle, kdy jsem Banksyho viděl poprvé. Palestina, zaprášená silnice vedoucí východně od Betléma, před více jak deseti lety...

Full Moon 10: Pokora je dar. Wovenhand (us) 1. 6. 2010 Bush Hall, Londýn, UK

Pavel Vulterýn 01.04.2020

Všechny tváře Grazu: Poznámky z Elevate 2020

Václav Adam, Jan Starý 11.03.2020

Rakouský festival nepatří k těm největším, ale sestavu nabídl prvotřídní a zejména skvěle využil možnosti města.

Zasnená ženská melanchólia (Agnes Obel)

Lucia Banáková 10.03.2020

Štyri dámy na pódiu a jemná dávka škandinávskej melanchólie nasvietená modro ružovými farbami.

„Energy crew, kde ste?!“ (Stormzy)

Jonáš Sudakov 05.03.2020

Lúč svetla neustále sledoval Stormzyho po pódiu, a keď zostal osamotený v tme, na chvíľu z neho šiel dojem, ktorý miestami rezonoval aj na albume Heavy Is The Head.

Vájb devadesátek je zpátky! (Pushteek Fest)

waghiss666 29.02.2020

Z koncertů se čím dál více vytrácí jakýsi aspekt vzrušujícího nebezpečí. Budu nadosmrti vzpomínat na všechny barvy, riffy, rytmy, tváře a pocity z tohohle večera.

Jen začátek nečeho velkého (Algiers)

waghiss666 24.02.2020

Půldruhé hodiny večírku u konce světa? Prý kdyby se o slovo nehlásila tradiční páteční diskotéka, hráli by ještě dýl. A mi by ani to nestačilo.