Články / Offtopic / / Movie/dox

Těžký život dobrodruha (96 hodin: Zúčtování)

Těžký život dobrodruha (96 hodin: Zúčtování)

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 15.02.2015

A teď něco, co tady „dlouho“ nebylo. Liam Neeson běží o život. O život svůj, své dcery, o životy nás všech. Není to poprvé a nejspíš ani naposled. Bohužel. Kdepak Channing Tatum, kdepak Slyovi Postradatelní bijci, nejikoničtějším akčním hrdinou nového tisíciletí je Liam Neeson. Neznámý, NON-STOP, Mezi náhrobními kameny, ty role si byly podobné jako vejce vejci. Skoro to vypadalo jako by chtěl sošný dlouhán stvořit vlastní subžánr. Všechno začalo v roce 2008, kdy nečekaný kasovní úspěch zaznamenal nenápadný spotřební thriller 96 hodin (v originále Taken). Děj se točil okolo obchodu s bílým masem a po celou dobu střídmé minutáže ctil osvědčené pravidlo o kráse a jednoduchosti. Ústřední postavou byl zoufalý otec pátrající po unesené dceři. A protože šlo o specialistu v oboru „najít a zabít“, neměl problém jít přes mrtvoly. Doslova. No a vzhledem k tomu, že svou profesi ovládal na jedničku, bylo těch mrtvol fakt hodně. K tomu Morelova syrová režie s nekompromisním tahem na bránu a urostlý sympaťák v hlavní roli. Neesonovi bylo už přes padesát, ale nikdo to neřešil. Naopak, poptávka po akčních veteránech byla tou dobou na vzestupu a agresivní taťulda s prstem na spoušti se dokonale trefil do aktuálního vkusu akcechtivého publika.

A protože každý správný hit si zaslouží repete, přišlo do kin roku 2012 pokračování, jehož název byl nasnadě – 96 hodin: Odplata. Neeson byl pořád za šarmantního tvrďáka, zato scénář trpěl neduhy klasického sequelu, který vznikl pouze proto, že jeho předchůdce zkrátka vydělal moc peněz. Výsledek byl překombinovaný a nedával smysl. Ke všemu to režírující Olivier Megaton přehnal s kofeinem, takže z akce často zbyly jen šmouhy, a nebýt atraktivních istanbulských lokací, nebylo by na co koukat. V porovnání s třetím dílem, který se zkraje roku 2015 prohnal našimi kinosály, šlo nicméně o snesitelný standard. Nejnovější část dosavadní trilogie se zmítá v autorské křeči. Znovu se potvrdilo, že byť je Luc Besson prvotřídním režisérem, jako scénárista si nezřídka vybere slabší chvilku. Zápletka je téměř do puntíku opsaná z Uprchlíka, úspěšné devadesátkové naháněčky s Harrisonem Fordem. Mrtvá bejvalka, křivé obvinění, dostihy s agilními příslušníky policejního sboru, nic nového pod sluncem. Jen místo ostře řezaných rysů Tommyho Lee Jonese má neohrožený hrdina v patách neméně zabejčilého Foresta Whitakera, kterému však nedomrlý scénář nedovolí překročit stín charakterové šablony (vzpomínáte na Arnieho Konečnou?). Aspoň že Megaton ubral na zběsilosti a přiblížil se kvalitám Louise Leterriera či Pierra Morela, kteří stejně jako on vzešli z Bessonovy filmové fabriky EuropaCorp. Jenže k čemu obstojné řemeslo, když ho není na čem předvést?

Příběh měl zřejmě ozvláštnit tajemný zlosyn a závěrečný twist, ale výsledkem je upachtěná přehlídka těch nejprovařenějších klišé. To vážně neumíme jiné záporáky než ruské mafiány s tučným kontem a legračním přízvukem? Marton Csokas i Michael Nyqvist, kteří loni zle zatápěli Denzelu Washingtonovi (Equalizer), resp. Keanu Reevesovi (John Wick), oplývali charismatem a v zádech měli alespoň nosný příběh. To Sam Spruell má k dispozici nanejvýš plenkovité slipy a účes a la Andrej Babiš. Zrak zjevně unavenému Neesonovi nevytřou ani rádoby drsné hlášky a poker face Dougrayho Scotta. Kde nic není, znáte to. Avšak zpozornět by měli milovníci kuriozit, protože finální přestřelka je okopčená z prvního pokračování kultovní videohry Max Payne a Liam Neeson tam chvíli před tím sejme chlápka, co vypadá jako Kirk Douglas. Dál nic, jen obligátní hepáč. Kdo by po tom všem myslel, že si hvězda s irskými kořeny dá od podobných rolí na chvíli pokoj, měl by se připravit na Nočního běžce, jehož tuzemská premiéra je v plánu v půlce dubna.

Info

96 hodin: Zúčtování / Francie Tak3n
Režie: Olivier Megaton, 2014
www.taken3movie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.