Dita Koudelková | Články / Reporty | 11.02.2017
Rozviňte červený koberec světel, neboť už přichází. No, vlastně se spíš dost obhrouble prodírá mezi neprostupnými lokty pod podiem. Švédská královna živé hudební scény Cecilia Boström a její excentrická družina vstupují před hvízdající dav a nehybně seřazeni do pozoru vzdávají tiché díky.
The Baboon Show, kteří koncem loňského roku vypustili do světa nové album The World Is Bigger Than Tour, zahájili před několika dny stejnojmenné evropské turné. Jak je již tradicí, jedna se zastávek patřila i Praze.
Sál je v tenzi. Do intra najíždí rytmus basového bubnu a spolu s jednoduchým frázováním kytary vytváří čistou, dokonale pulzující skladbu. Nehrajeme baseball, nehrajeme basketball, dnes se hraje Class War! Úvodní song z aktuálního alba zvedá tep v žilách i ruce tleskající nad hlavou. Hned za ním se na raz, dva tři, čtyři řítí plně vybavená pecka Shame. Publikum, které ještě před chvílí čítalo několik málo jedinců bloudících u pultu s merchem a pár postav zkroušených v předsálí nad půllitrem piva s tíhou předešlého víkendu, povstalo do živoucího chumlu.
Punkrockový sound, dynamika power popu a frontmanka s temně sametovým hlasem ostrým jak láhev skotské představují dokonale rezonující spojení. Divák, který netuší, kdy nastoupil, najednou uhání na palubě nezadržitelného kolosu, pod vedením půvabné Cecilie. Porcelánová panenka s manýry nevycválaného hromotluka. I tak lze popsat zpěvačku, která s děravými punčochami a bondage pásem rejdí po podiu v disharmonických pohybech. Elektrizující show ponořená do rudomodrých efektů vytváří popartový vizuál, zatímco každičký pohled visí na podmanivé Cecilii, co v písní Tonight slibuje, že dnes bude jen tvá.
Pro všechen těžce pracující lid trpící v koloběhu všedních dní pozvedněme pěst, neboť „there´s time we can get away, we working all night and day“. Skladba, se kterou je těžké se neztotožnit, víří davem, chytlavý refrén má sborovou ozvěnu. „No homophobia! No sexism! No racism!“ je poselství, s nímž frontmanka představuje nejznámější hymnu You Got a Problem Without Knowing It. Boj proti arogantním pohlavárům, sebestředným jedincům a slepé společnosti podaný s kapkou ironického humoru, coby hlavní motiv jejich posledního alba, se koncentruje i v následující vypalovačce Me, Myself and I. Dav se radostně potí, Cecilie se polévá vodou, načež se rázným povelem „Na bar!“ nechává odnést pro jednoho lahváče. Jistě, sledovat dvouhodinový večírek, kde po sobě rozjuchaný dav cintá pivem, a nevyužít ty desítky vzpínajících se rukou k něčemu smysluplnému, by byla čirá bláhovost.
The Baboon Show jsou jedni z těch, s jejichž koncertem nikdy nemůžete šlápnout vedle. Pondělní představení v Rock Café však bylo zas o kus lepší než minule a naprosto dechberoucí. Večer jim zahájila švýcarská parta Nasty Rumours. Sedmdesátkový punk, jemuž vévodily jednoduché melodie, odstartoval show v našlápnutém tempu. Hojná část lidí postávající před podiem rytmicky pokyvovala a i baroví štamgasti se odlepili od zadního pultu. Přestože po několika skladbách působil set jednotvárně a zpěv poněkud průměrně, cíl předskakující kapely byl splněn na výbornou.
The Baboon Show (se), Nasty Rumours (ch)
6. 2. 2017 Rock Café, Praha
foto © Vojtěch Florián
Minka Dočkalová 02.04.2021
Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.
David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021
Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.
Minka Dočkalová 11.03.2021
Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.
Mia Kordová 07.02.2021
Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.
Minka Dočkalová 21.01.2021
Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.
Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021
Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.
Veronika Mrázková 14.10.2020
"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.
Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020
Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!
Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020
Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...
Michaela Šedinová 09.09.2020
Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.