Adam Zámečník | Články / Recenze | 16.02.2017
Jedna věc se musí The Flaming Lips nechat, a to sice jejich nepředvídatelnost. Po dvou velmi experimentálních deskách a kolaboraci s Miley Cyrus (?!?) už opravdu nikdo nevěděl, jakou další podivnost tito psychedeličtí matadoři chystají. Oznámení patnáctého alba Oczy Mlody s tím, že půjde hlavně o návrat k popovější formě, bylo tudíž přinejmenším zajímavé. Jde tedy o další Yoshimi Battles the Pink Robots (2002) nebo o pouhý barettovský klávesový recitál?
Jak se s prvními šumy titulní skladby ukáže, tato deska rozhodně nebude znamenat návrat k hravému psychedelickému popu, se kterým zažívali The Flaming Lips úspěch na počátku milénia. Tento dojem se potvrdí s první zpívanou písní How, kde se hluboko v syntezátorové mlze ozývá frontman Wayne Coyne. Pravda, na rozdíl od předchozí desky The Terror (2013), kde se vyzpívával z bolestivého rozchodu, je aktuální lyrika vesele infantilní, jak potvrzuje třetí skladba There Should Be Unicorns, která je skutečně o nedostatku jednorožců na světě. Přesto je novinka v mnohém hudebním pokračováním The Terror, prim hrají syntezátory a zasněnost. Se snovou atmosférou se však pojí i hlavní problém – výrazných písní a melodií tu je poskrovnu. Zájem posluchače se probouzí až v druhé polovině desky, obzvláště v sedmiminutové Listening to the Frogs with Demon Eyes a možná paradoxně v poslední We a Family, kde se v refrénu objeví i Miley Cyrus.
I když předešlá alba Embryonic (2009) a The Terror nebyla zrovna nejpřístupnější, zaujaly experimentální instrumentací a odvážnými změnami v tehdy poněkud zahnívajícím rukopisu The Flaming Lips. Oczy Mlody bohužel nepřináší výrazné změny a vyznívají poněkud naprázdno, jeví se jako přechodník mezi jejich experimentální etapou posledních několika let a blížícím se novým zvukem. Jsem zvědav, která hvězda ze stáje Disney Channelu zase objeví trávu a rozhodne se pro zarážející kolaboraci. Doufám, že se někdo takový najde.
The Flamings Lips - Oczy Mlody (Warner Bros, 2017)
www.flaminglips.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.