Články / Reporty

The Killing Season (Mark Lanegan v Praze)

The Killing Season (Mark Lanegan v Praze)

Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 23.02.2015

Kdo by to byl řekl, že se někdejší mladistvý delikvent, kterému lékaři předpovídali, že se vinou zhýralého životního stylu nedožije ani třicet let, vypracuje v jednoho z nejrespektovanějších zpěváků na současné alternativní scéně? Mark Lanegan během své bohaté kariéry zanechal výraznou stopu na přibližně padesáti studiových nahrávkách, ať už se jednalo o desky domovské formace Screaming Trees, sólové projekty nebo kolaborace s mnoha známými hudebníky. Po strop zaplněný klub byl pouze zaslouženou odměnou za všechnu vynaloženou dřinu, ale začneme pěkně od začátku.

Pateční termín konání tradičně garantoval brzký začátek akce – „vyhlášené“ osmdesátkové diskotéky zkrátka neberou žádné ohledy, dveře Lucerna Music Baru se tak otevřely již úderem šesté. V momentu, kdy spustila první předkapela The Faye Dunaways, se prostor pod pódiem teprve zvolna zaplňoval, ale relativně neznámá dvojice hudebníků se nezáviděníhodné pozice zhostila s velkou pokorou. Monotónní kombinaci zefektované kytary a minimalistické elektroniky oživovaly temné projekce jak vystřižené z příběhu o Frankensteinovi. Další host večera, anglický multiinstrumentalista Duke Garwood, si vychutnával o poznání vřelejší reakce publika, byť na společné skladby z desky Black Pudding nepřišla řada.

Samotný Mark Lanegan se na pódium přišoural rozvážným krokem krátce po osmé, aby pouze v doprovodu kytaristy odstartoval vystoupení blokem komornějších skladeb When Your Number Isn't Up, Judgement Time a Low. Charakteristický chraplavý baryton na sebe okamžitě upoutal veškerou pozornost, aniž by se Lanegan za celou dobu výrazněji pohnul u mikrofonu - monstrózní show a podobné berličky hledejte jinde. Pro představu: mrazení v zádech důvěrně známé ze studiových nahrávek vynásobte milionem a teprve se začínáte přibližovat intenzitě koncertu. Kontrast s krátkými promluvami směrem k publiku nemohl být větší, hlavní hvězdě večera najednou dělalo problém srozumitelně vyslovit jediné slovo.

Klidnější poloha koncertu však dlouho nevydržela, záhy se objevili zbylí členové doprovodné kapely a spustili valivou rockovou vypalovačku The Gravedigger's Song. Majestátní hlas čněl nad ostatními nástroji, překvapivě kvalitní zvuk naštěstí umožňoval náležitě vychutnávat i instrumentální výkony spoluhráčů. Nakopnuté tempo večera odmítalo zvolnit, byť burácivé kytary postupně infikovala archaická taneční elektronika novinky Phantom Radio. Kromě sólového materiálu Lanegan neopomenul ani další projekty, namátkou spolupráci s pokrevním bratrem Gregem Dullim nebo plodnou kolaboraci se Soulsavers.

Mark Lanegan na své další pražské zastávce splnil veškerá očekávání a navrch tradiční bluesové kořeny okořenil závanem elektronické hudby jak vystřižené od krautrockových průkopníků. S přibývajícími roky zraje jako dobré víno…

Info

Mark Lanegan Band (usa)
20. 2. 2015, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace