Články / Recenze

Theodoros: Boží dar Beaty Hlavenkové

Theodoros: Boží dar Beaty Hlavenkové

Jakub Koumar | Články / Recenze | 25.04.2014

„Vše plyne.“ (Hérakleitos)
Všechno se mění a nic nezůstává ani na okamžik stejné. Ať je to způsobeno vnějšími faktory nebo našimi pocity. Díky nim se zdají být pokaždé nové i jednotlivé tóny klavíru, jež obtahují čas neurčitě ubíhající kolem nás.

„Je totiž zřejmé, že doby, kdy člověk je a kdy není, tvoří všechen čas.“ (Platón)
Aby takové obtahování Beatě Hlavenkové šlo, musela zvolit tóny pokud možno dobře ořezané. A to jak zvukově, tak i v na první pohled svazující krátké formě. Písňová délka skladeb není důvod k obavám, Beata s ní má bohaté zkušenosti (Lenka Dusilová by mohla vyprávět). Nicméně jistou dávkou opatrnosti pod klaviaturu vtiskla, Theodoros (neboli boží dar) vyžaduje cit. Obzvláště je-li zároveň autorčiným synem.

Jeho přítomnost je ale spíše symbolická a přenesená. Vířivé skladby pramení z pocitů z jednotlivých měsíců v roce, každý z nich je vyslovován s pokorou a radostí. Přitom se Beata poměrně zručně vyhýbá ustanoveným klišé, které s sebou dvanáct měsíců vláčí, implikuje. Skladby jsou nevtíravě subjektivní a jejich dobu a průběh diriguje jen sama autorka.

„Čas je počítaný pohyb vzhledem k ‚před‛ a ‚po‛.“ (Aristotelés)
Nenechá se unášet do příliš zasněných dálav, v průběhu hudebního roku nás neopouští podvědomé odtikávání. Tříminutové kompozice si berou vzor ve spádu jazzových improvizací a odhodlaně ho roubují do písňového potenciálu. Nikdy nezabředávají do roztékajícího se romantismu, byť si s melodiemi rozumí. A to ať v rozvážné náladě či poblázněných euforiích. Klavíristka záměrně pracuje s čitelností, z níž příjemně dráždí pečlivě promýšlené disonance. Prioritou je vždy aktuálnost motivu. Jeho minulost je potřeba na malém prostoru rychle transformovat a neustále se dívat vpřed. Díky tomu je hra živá a proměňující. Zároveň je nutné si desku pustit opakovaně a k atmosféře se proposlouchat, což je od autorky prohnané.

„Čas je život duše v pohybu“ (Plótínos)
Uvědomíte si, jak hudební rok ubíhá, jak se plynule mění. Některé jeho části si zamilujete více a jiné méně, přesně jako v tom skutečném. A stejně jako opravdový boží dar – rok života, i Theodoros vám uteče, ani nevíte jak.

Info

Beata Hlavenková – Theodóros (Animal Music / Minority Records, 2013)
http://beatahlavenkova.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Že by ten správný čas vytáhnout kytaru? (Flock of Dimes)

Veronika Jastrzembská 29.06.2021

Do toho se ještě přidá rozpačité porozchodové období, kdy člověk neví, co sám se sebou, jak znovu začít, z čeho se poučit...

Historie kapitalocénu a možnosti znovustvoření

prof. Neutrino 28.06.2021

Vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu.

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana 26.06.2021

Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě.

Melancholie schovaná pod slunečníkem (Dark Tea)

Jiří Přivřel 25.06.2021

Gary Canino nabízí růžové brýle. Účinné homeopatikum bez předpisu.

Dokument doby, který platí i dnes (Charlie Soukup)

Jiří Vladimír Matýsek 05.06.2021

Charlie Soukup není hlubokomyslný lyrik ani intelektuální kritik nepravostí. Je spíše pronikavým glosátorem, svérázem, který se s ironickým odstupem dívá na své okolí.

Hlasy tří generací (Femi Kuti & Made Kuti)

Akana 03.06.2021

V důrazu na silné politické a sociálně-kritické výpovědi táhnou otec i syn za jeden provaz.

Magie obnovených Plastiků

Jiří Vladimír Matýsek 29.05.2021

V kompletní, téměř osmdesátiminutové podobě zaznamenává koncert z Kopřivnice, který se konal v rámci prvního turné obnovených Plastiků.

Motorama: intimní postpunk o cestách i samotě

David Stoklas 27.05.2021

Nikdy se netajili zalíbením v minulosti, v soviet-wave hudbě, v šestnáctibitovém retru, ve vzpomínkách, které nikdy nezažili.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace