Články / Reporty

There is no future, budoucnost právě dorazila!

There is no future, budoucnost právě dorazila!

David Šír | Články / Reporty | 13.07.2015

„Creepy“ lidé, DIY atmosféra i kurátorská preciznost při výběru vystupujících, díky které se může běžný návštěvník na pořadatele spolehnout a spoustu jmen vůbec nemusí znát. Dvě pódia v prostředí kutnohorského pivovaru, jedno na dvoře a druhé v hale. Creepy Teepee se nezměnilo, svět kolem něj se ale změnil radikálně. Vyhrocená atmosféra kolem uprchlické krize zasáhla i městské stylaře, letošnímu ročníku tak nechyběl politický náboj. Bannery typu „Solidaritu s uprchlíky #přijímáme,“ vlajky Antifašistické akce, její trička a další věci na stole s merchem vystupujících, podobně jako třeba oficiální placka festivalu „nazi hunter“ každopádně potěšily.


Možná škoda, že bigbítoví veteráni Ještě jsme se nedohodli hráli úplně první. Staříci v oblecích s připnutými karafiáty a zpěvák tancující skoro jako Ian Curtis nasadili laťku bizarnosti hned od začátku vysoko. Creepy Teepee udává nové trendy, psychedelický bigbít z osmdesátých let ale fungoval. Koneckonců „všichni kálí/ svět se válí... všichni zvrací/ svět se kácí“ znělo stejně aktuálně v tehdejším undergroundu, jako v tom dnešním.

We Are Analogs – příjemná indie kytarovka, přesvědčivější v instrumentálních pasážích než vokálních. Potěšila řecká vlajka na zesilovači. Dým mezitím vytvořil na vnitřní stagi příjemně noir atmosféru, kterou zaplnili čeští India kytarově instrumentálními krajinami. Někde mezi hlukovými lázněmi a math sekanou, které nechyběla energie. Retro synthpopového Vicena venku jsem si po pár písních nechal utéct, pražští Vellocet Roll pak uvnitř pokračovali v lince nastavené India, tedy hypnotické víry bicích a hlučných kytar s psychedelicky zastřenými vokály.

Post-metaloví Wreck and Reference vyvolali peklo, ovšem beze stopy metalového kýče. Sampler plný hlukových ploch (místo kytar) a matematicky přesný bubeník dali dohromady atmosféru, ve které nebylo nic kromě ledového nihilismu. Texty jako „everything's absurd/ everyone's empty“nepůsobily jako póza. Zpěvák totiž s mrazivým výrazem (zvířeckým, když křičel) budil respekt, apokalypsu měl vepsanou ve tváři.

Laptopová čarodějka Holly Herndon sehrála set s partnerem Matem Dryhurstem, který se chopil vizuálů. Psát při vizuální performance vzkazy publiku do texťáku je dobrý nápad, „There is no future, it is already there.“ Přesně tak – Holly dělá hudbu světa biotechnologií, umělých inteligencí a kybernetických válek, tedy světa, ve kterém žijeme (stále víc). Na videu se ve volném prostoru vznášeli dvojrozměrní lidé, kusy digitálně pixelizovaných hornin a tkání, GMO, tajných vládních depeší, fotek politických nepokojů. Všechno mutovalo v jedné amorfní a abstraktní hmotě, kde zmizel rozdíl mezi fyzickým a digitálním. Archeologie budoucnosti. A hudba zněla podobně. Mimozemské techno a hned zase mimozemský pop plný vokálních experimentů. Párty na planetě Xen s masivními a plastickými zvukovými texturami jako chapadly digitálního Cthulhu. Silný zážitek. „Also, fuck nazis. And fuck Angela Merkel. Fuck them both so much.“

V podobně hypermoderním duchu pokračoval i Stargate aka Lorenzo Senni. Tranceové euforie byly vzdálené za nostalgickou mlhou a nikdy nevyvrcholily, jen se dokola vracely. Nebyl problém se v nich ztratit, i když oproti albům zněl Lorenzo naživo méně originálně.

Info

CREEPY TEEPEE 2K15
10. - 12. 7. 2015 2015
bývalý pivovar Lorec, Kutná Hora
foto © Creepy Teepee

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Z predátora obětí. A naopak (Panthera, 420PEOPLE)

redakce 11.09.2019

Pět šelem v kleci pomalu krouží a soustředěně, hladově vyhlíží. Přichází Panthera...

Netančilo se: HTRK

redakce 09.09.2019

Začalo to drtivým duněním pomalých basů. Kytara jen probleskovala, zpěv se blížil spodní hranici slyšitelnosti. Tak HTRK znít neměli...

Neobyčejně obyčejná Courtney Barnett

redakce 07.09.2019

Sebeironická vypravěčka i zuřivá punkerka. Ultrasympatická bytost, s níž byste moc rádi strávili noc. A spíš než co jiného tím mám na mysli...

Ty už odcházíš? (Courtney Barnett)

redakce 07.09.2019

To není její věta, neodpustila jsem si říct nahlas. Patří snad Carrie Fischer a mně se příčí, když je cizí věta tou nejzajímavější částí textu...

V tempu. Ariana Grande

redakce 06.09.2019

Průhledná ledvinka za osm dolarů, se stejnou cenovkou průhledná taška i kabelka. Nad nabídkou oficiálního webshopu s merchandise Ariany Grande se nelze než pousmát.

Ve spleti harfy, na pláni cella: Mary Lattimore, Julia Kent

redakce 06.09.2019

Svým oblíbeným vtipem uváděla americká harfenistka Mary Lattimore kompozici nazvanou The Warm Shoulder, prý romantickou.

Jiná opera, jiné zvuky: Ostravské dny 2019

redakce 02.09.2019

Když Morton Feldman oslovil Samuela Becketta s žádostí o libreto, oba se okamžitě shodli na tom, že operu nesnáší. Úměrně tomu v Neither absentuje většina jejích specifik, například děj.

Magická krajina blikající žárovky (Aluk Todolo)

redakce 30.08.2019

Aluk Todolo aneb jak z mála vydolovat hodně. Platí to o jejich hudbě, platí to i o vizuální stránce koncertu. A sklepní ráj Underdogs' tomu dal ideální prostor.

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

redakce 29.08.2019

Když zazní rozvážná Talk z letošní desky, v duchu si říkám „To je ono! Právě za to ho mám ráda – za ty temné polohy, z nichž mrazí v zádech“.

Acidová bouře The Warlocks

redakce 29.08.2019

Už během prvních tónů písně Disfigured Figure z nového alba Mean Machine Music bylo zřejmé, že nepřivezli žádný hippie oceánský zefír z minulých let...