Články / Reporty

Thruston Moore a spol. - číčy nejvyššího řádu

Thruston Moore a spol. - číčy nejvyššího řádu

David Vo Tien | Články / Reporty | 07.11.2014

Tiskovou zprávu k vydání nové desky Caught on Tape provázela dnes už legendární věta, kterou Thruston Moore rozvířil zkřivené větve blackmetalových lesů, potom, co přispěl svými riffy na poslední desce ultimátního projektu amerického black metalu Twilight. „Black metal is music made by pussies of the lowest order“. Vzhledem k tomu, že to byl Blake Judd, frontman Nachtmystium, který Moorea do Twilight naverboval, nelze se komentáři moc divit. Judd s albem The World We Left Behind ohlásil konec skupiny a zároveň začátek nového projektu, dva měsíce před vydáním rozjel předobjednávky, zkásnul fanoušky, aby nic nedodal, tak jako už jednou předtím. Nachtmystium jsou možná jednou z nejdůležitějších U.S. Black Metal kapel, ale Budd je na metalové encyklopedii metal-archives.com veden jako: a prolific scammer who collects money for merchandise and does not send it. Po tom, co málokdo věděl, co tím Moore míní, vysvětlil v rozhovoru pro Rolling Stone: „Jak odpovědět na otázku ohledně black metalu? Vždyť black metal se ani sám nepovažuje za hudbu. Vůbec nechce být spojován s něčím, jako je hudba, je to přece něco úplně jiného. Je to hudba, která používá prvky rockové instrumentace, ale je to tak anti-všechno, že mi je jedno, co se o tom řekne, protože to neexistuje. Prostě jsem si řekl, že bych o tom mohl napsat něco směšného. Pane jo, blackmetalové nadšence to docela namíchlo. Vždyť vy nejste živí, tak co se máte co rozčilovat?“ To jen tak na úvod, abychom se vyhnuli opakování známého.

Please The Trees. Vašek a Míra hrábnou do strun a z beden se valí nafuzzované buření, hluková čínská zeď, drone, noise, šum i hluk. Jsem zaskočený, ale spokojený. Takhle to mám rád. Začnou mířit ke konkrétnějším zvukům, přecházejí ke gradaci, sekají jeden akord, strobo a světla sekají ve stejném rytmu. Působivé s odzbrojující silou. Říkám si „kurva, doprdele, jo! To je začátek!“. Otvírák, který prostě přijmete s naprostou nenávistí, nebo naprostým nadšením, absolutní hodnota, pokud to tedy nepozorujete všechno z povzdálí s rukou na pultu. Přímý přechod do prvního songu. Kluci hrajou s takovou vervou, jako by půl roku, rok nehráli. Výbojný atak, extatické hraní. Vašek se opře o stojan tak, že spadne. Okamžitě vstane, jak pérák, hraje dál a usměje se na kluky. Moje víra v rock ’n‘ roll dostala injekci adrenalinu přímo do srdce. Riffy natažené za hranici, za kterou se běžně nehraje, vytvářejí monotónní, hypnotickou krajinu kytarového šamanismu. Hybné beaty hraje Svačina na minimum, jeden ride, jeden přechod. Vše obývané v kruhové struktuře (společný jmenovatel večera), tentokrát s takovým drajvem, že mě napadlo akorát: Vanishing Point! Easy Rider! Chlápek vedle, co má věk na vnoučata, dvakrát procedí: „Takhle jsem ještě žádnou českou kapelu neslyšel hrát.“

„Nestárnoucí bard“, taky to nemám rád, tak to říkat nebudu. Všimli jste si taky, že James Sedwards vypadá jako Kevin Spacey s parukou? Kdykoli jsem se na něho podíval. Třeba klávesák Ulver zase vypadá jako Christoph Waltz ej kej ej Hans Landa vulgo Dr. Schultz. Každopádně, Steve Shelley... Steve Shelley je prostě bodrý chlapík. Thurston Moore je pussy of the highest order. Protože nikdo není větší frajer, když dohraje sólo a sekne u toho kytarou stylem Converge hadr. A hlavně, kdo si nasmyčkuje vazbu, aby si v půlce písničky došel na druhou stranu stage pro jinou kytaru, zapojil ji a přidal se? Když je řeč o té cyklické struktuře. Debbie Googe vypadá jako moje babička (nekecám), kdyby si nabarvila vlasy na černo a začala se tvářit jako členka motorkářskýho gangu.

Hodně lidí říká, že je Thurston Moore namyšlený. Nějak nevím, možná to pro mě není zas až tak důležité. Protože si pošoupnul odposlech dál dopředu, aby nebyl od kraje tak daleko, vlastně celou dobu se pohyboval u kraje pódia, celou dobu se taky smál a usmíval, z čehož mi vychází, že je to docela milej chlapík. Teda je fakt, že si spíš postěžoval, že monitor je příliš daleko a dopředu mu ho odtáhla Googe, ale on zrovna řešil lampičku u stojanu, kde měl zápisník. Forevermore jako příliš bezpečný otvírák? Vůbec, naživo to zní mnohem razantněji samo sebou, a pak taky, refrén je strašně chytlavý. Speak to the Wild, tyvole v jednoduchosti je síla, říká se? Jo, protože tenhle riff, to je jeden z nejlepších riffů. Tím jsem si jistý, dokonce tak moc, že to funguje obecně, že to není otázka vkusu, jsem o tom silně přesvědčený, natolik, že si na to vemu jed. A ten bridge. V podstatě jenom stupnice žejo. Ať už našel v Londýně Moore cokoli, svědčí mu to. Každopádně nejsou to riffy, melodie, sóla nebo refrény, to není to, co koncert povyšuje nad obyčejný večer. Ale noisové odbočky, kdy celá kapela působí, jako když nabídnete dětem ve školce rockové nástroje. Přesnost? Virtuozita? Hledejte jinde. Nekonečné natahování, které je zábavné svou neurvalostí a autenticitou zrovna prožívaného okamžiku (něco takového nejde nacvičit), během kterého se člověk zároveň těší, až skončí, a do hry se vrátí řád sloky a refrénu. The Best Days, mamka se psem na přebalu desky, tou dobou možná Moore měl věk na školku, čímž se snažím obejít to, jak pozitivně a optimisticky tahle deska i vystoupení působí.

„Tuhle jsme napsali v devadesátým pátým, ten rok jsme tady hráli, možná to byl i tenhle klub.“ Místo sedí, bylo to ale v roce 1992. Každopádně tři přídavky, všechny z desky Psychic Hearts. Ani do jedné se nezakousl zub času, zrály jako víno. Přidání devastujícího boosteru do Pretty Bad skladbě jen prospělo. A vlastně sóla vládly taky. Kdy člověk může vidět Kevina Spaceyho v paruce válet na kytaru?

Info

Thurston Moore Band (uk/us) + Please the Trees
31. 10. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Vlastimil Vojáček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace