Články / Reporty

„To je jiný. - Proč? - Protože máš šulínka!“

„To je jiný. - Proč? - Protože máš šulínka!“

Kateřina Lukáčová | Články / Reporty | 13.03.2016

Znali se, měli se – možná i rádi. Ale on byl kluk a ona byla holka. Jde to, nebo je to problém?

Svěží inscenace olomouckého Divadla na cucky si pokládá otázku, zda existuje přátelství mezi holkou a klukem, mužem a ženou. Nebo možná jen otázku, zda existuje přátelství. Tečka.

Na scénu přivádí dvě děti, které si zpočátku ani neuvědomují svou rozdílnost, jsou přece stejní, říkají si všechno. Můžou na sebe i přísahat. Ale s průběhem času rostou a věc se komplikuje. Zkazí jim to žárlivost nebo je odloučí vzdálenost? Otevřený konec inscenace zklamává a dává naději zároveň.

Slovenská režisérka Silvia Vollmannová nepracovala při tvorbě inscenace s žádným dramatickým textem. Autory textu jsou i sami herci, využili vlastních i cizích životních zkušeností a příběhů, z nichž slepili výsledný tvar. Který je díky tomu živý a přirozený, připomíná nám dětství a naše vlastní přátele.

Inscenace je rozdělena do krátkých scén, které jsou od sebe časově vzdálené. Plynutí času a s ním související dospívání zobrazují čáry na futrech, které jsou stále výš. Mění se také kostýmy, které naznačují aktuální věk aktérů. Scény jsou také odděleny krátkými video vstupy reportážního charakteru, ve kterých vystupují náhodní lidé z ulice, jimž byla položena otázka. Existuje přátelství mezi mužem a ženou? Ty jsou vtipně a často kontrastně sestříhané, závěr je nejasný. Tvoří rámec inscenace a obrací pozornost na naše vlastní zamyšlení nad touto otázkou. Někteří se dokonce v přímém přenosu na základě svých odpovědí dostanou před svými „přáteli“ do ošemetných situací.

Scénografie vytváří barevný svět iluzí a měkkých nárazníků. Svět, v němž můžeme bezpečně vyrůst, aniž bychom se zranili. Jedinou rekvizitou jsou totiž barevná nafukovací lehátka. V průběhu inscenace je jimi nápaditě vytvořeno hned několik prostorů, jsou bunkrem i barem, postelí i školní lavicí. Nakonec si ona sbalí pár lehátek a odjíždí od něj. Ale třeba v pátek, aby se zase mohla vrátit.

Hlavní představitelé Petra Dosoudilová a Jan Machalka jsou roztomilí celé představení, nejen v „dětském“ úvodu. V krátkých klíčových i banálních situacích oživují na scéně dva přátele, kteří spolu strávili dětství i dospívání, a i když s blížící se dospělostí balancovali na hraně, nespadli do propasti odloučení, dokud se jejich cesty nerozešly. Postavy jsou typizované – Dosoudilová hraje holku, Machalka kluka, ve střihové stavbě není mnoho prostoru pro detailní charakterizaci. Přesto představení o přátelství, lásce a možná něčím mezi tím představuje milou nostalgickou připomínku toho, že jsme byli dětmi a že jsme měli přátele –„forever“?

Info

Divadlo na cucky - Můj BF
10. 03. 2016, Industra Stage, Brno
www.facebook.com/events/997284433675111

foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Z predátora obětí. A naopak (Panthera, 420PEOPLE)

redakce 11.09.2019

Pět šelem v kleci pomalu krouží a soustředěně, hladově vyhlíží. Přichází Panthera...

Netančilo se: HTRK

redakce 09.09.2019

Začalo to drtivým duněním pomalých basů. Kytara jen probleskovala, zpěv se blížil spodní hranici slyšitelnosti. Tak HTRK znít neměli...

Neobyčejně obyčejná Courtney Barnett

redakce 07.09.2019

Sebeironická vypravěčka i zuřivá punkerka. Ultrasympatická bytost, s níž byste moc rádi strávili noc. A spíš než co jiného tím mám na mysli...

Ty už odcházíš? (Courtney Barnett)

redakce 07.09.2019

To není její věta, neodpustila jsem si říct nahlas. Patří snad Carrie Fischer a mně se příčí, když je cizí věta tou nejzajímavější částí textu...

V tempu. Ariana Grande

redakce 06.09.2019

Průhledná ledvinka za osm dolarů, se stejnou cenovkou průhledná taška i kabelka. Nad nabídkou oficiálního webshopu s merchandise Ariany Grande se nelze než pousmát.

Ve spleti harfy, na pláni cella: Mary Lattimore, Julia Kent

redakce 06.09.2019

Svým oblíbeným vtipem uváděla americká harfenistka Mary Lattimore kompozici nazvanou The Warm Shoulder, prý romantickou.

Jiná opera, jiné zvuky: Ostravské dny 2019

redakce 02.09.2019

Když Morton Feldman oslovil Samuela Becketta s žádostí o libreto, oba se okamžitě shodli na tom, že operu nesnáší. Úměrně tomu v Neither absentuje většina jejích specifik, například děj.

Magická krajina blikající žárovky (Aluk Todolo)

redakce 30.08.2019

Aluk Todolo aneb jak z mála vydolovat hodně. Platí to o jejich hudbě, platí to i o vizuální stránce koncertu. A sklepní ráj Underdogs' tomu dal ideální prostor.

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

redakce 29.08.2019

Když zazní rozvážná Talk z letošní desky, v duchu si říkám „To je ono! Právě za to ho mám ráda – za ty temné polohy, z nichž mrazí v zádech“.

Acidová bouře The Warlocks

redakce 29.08.2019

Už během prvních tónů písně Disfigured Figure z nového alba Mean Machine Music bylo zřejmé, že nepřivezli žádný hippie oceánský zefír z minulých let...