Jakub Béreš | Články / Reporty | 15.11.2022
Sudan Archives byla nepřehlédnutá už od svého eponymního EP z roku 2017. Houslistka a zpěvačka/rapperka spojuje tradiční nástroj se současnou flow. Aby americká hudebnice našla kořeny pro svůj osobitý zvuk, musela pátrat v Africe, kde si uvědomila, že k houslím nemusí přistupovat tak rezervovaně. Nikdo jiný se jí na americko-evropské scéně nepodobal – a všem ostatním se stále vzdaluje.
Přes svůj debut Athena, na kterém si pohrává s archetypálními kulturními symboly, po letošní album Natural Brown Prom Queen, nepřestala rozvíjet svět čerpající z afrofuturismu i vlastní ženské afroamerické zkušenosti. Stává se nekompromisnější, svým posluchačům odhaluje čím dál víc vrstev vlastní osobnosti. A housle stále více využívá jen jako nástroj dokreslující nálady.
Natural Brown Prom Queen provází napříč hudebními servery jednotná shoda. Unikátní zvuk houslí ustupuje sice do pozadí, na druhou stranu lépe vyznívají osobní texty a emoce. A na koncertu patřili právě nejnovější skladby k těm nejsilnějším. Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon. Stále zůstávala naprosto napojená na diváky, kteří ze začátku nestačili její dravosti. Poté, co se prošla mezi nimi, všechen stud opadl.
Když zpívala singl Selfish Love s refrénem „I’m I Good Enough?“, zdálo se až nepochopitelné, kde někdo tak sebevědomý bere tolik pochybností. Téma hledání identity se prolíná celou nahrávkou – kde najít své místo, sebejistotu a vzory? Sudan Archives na tuhle otázku odpovídá v náznacích. Nenápadně si přivlastňuje kulturní symboly a pracuje s nimi podle svého, ať už se jedná o názvy jejích alb nebo použité hudební žánry s jejich historií.
Dočkali jsme se iniciačního rituálu, rockového koncertu, rappového battlu s Queens D. Light, která ji doprovází na evropské tour, irské lidovky i ravu. Na stagi působila Sudan Archives radikálně, majestátně i zranitelně. Její vztek a odhodlání měly až mobilizační efekt. Svým posluchačům připomněla, že jejich boj nemusí být ještě ztracen.
Sudan Archives (us)
9. 11. 2022 Futurum Music Bar, Praha
foto © Olga Staňková
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.
Ema Klubisová 03.12.2022
Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.