Články / Reporty

Tóny v krevním oběhu (Jambinai)

Tóny v krevním oběhu (Jambinai)

Akana | Články / Reporty | 29.09.2019

Jedinečnost korejských Jambinai pochopitelně do značné míry vyvěrá z využití tradičních nástrojů v postrockových a noiseových schématech. Bylo by ale nefér brát je proto jen jako exotickou zvláštnost. Při zvuku houslí haegeum, flétny piri a robustní citery geomungo se sice posluchač dálněvýchodním asociacím nevyhne, nejde ale o žádné laciné folklórní zkratky. Propojení s rockovými nástroji (kytara, baskytara, bicí) funguje na hlubší úrovni, jedna strana obohacuje druhou. Navíc letošní album Onda, s nímž Jambinai po dvou letech zavítali do Paláce Akropolis, naznačilo, že tahle netradiční fúze má stále kam růst, a koncert to jen potvrdil.

Nové skladby nejen že logicky převažovaly početně, ale postaraly se i o vrcholné okamžiky večera. Vedle povznášející nádhery melodicky vyklenutého titulního kusu to platí především o rozsáhlé In the Woods, v níž kapela mistrovsky pracovala s širokou dynamickou škálou od cinkání do ticha po hlukové stěny. Právě v subtilnějších pasážích, ve kterých mohly naplno vyznít všechny zvukové nuance a každý tón jako by pronikal až do krevního oběhu, překonávali Jambinai přesvědčivostí studiové nahrávky, zatímco noisově zahuštěné ataky někdy, pokud nebyly vyšponované další gradací, ztrácely po prvotním smyslovém šoku sílu a zobyčejněly v jednolitý sonický chuchvalec. Kvintet, na který základní trojici muzikantů doplňují naživo bubeník a baskytarista, to ale umí i s repeticemi, což nejlépe ukázala skladba Connection z debutové desky Differance. Ta uzavírala základní set a kolem opakující se figury houslí haegeum vyrůstaly impozantní měňavé struktury ústící do vzedmuté zvukové vlny, která v samotném závěru opadla aby se vůdčí motiv mohl pozvolna rozplynout do prázdna.

Ne zrovna početné, zato nadmíru uznalé publikum si Jambinai získali nejen hudbou jitřící emoce i fantazii, ale i bezprostředním a skromným vystupováním. Bylo až dojemné sledovat, jak se frontman Lee Il-woo, který vedle kytary a piri krátce předvedl také hru na ústní varhany saenghwang, zaníceně snaží sdělit niterný význam, jaký pro kapelu mají skladby Sun. Tears. Red nebo They Keep Silence, a přitom zápasí s anglickou slovní zásobou. Když hned při druhé skladbě jeho spoluhráčka Sim Eun-yong přetrhla strunu na geomungu (výměnu na mohutném nástroji provedla s obdivuhodnou hbitostí), působil při snaze vyplnit nenadálou pauzu mluveným slovem skoro bezmocně, o to démoničtěji se o pár minut později svíjel nad kytarou ve zvukovém chaosu následující skladby.

Pokud aktuální album dávalo tušit, že Jambinai hodlají napříště dávat větší prostor zpěvům, naživo se to tak úplně nepotvrdilo. Asi největší „hitovka“ Square Wave s výrazným vokálním partem hráčky na haegeum Kim Bo-mi překvapivě vůbec nezazněla a i v předvedených skladbách byl zpěv místy až příliš zanořený do hradby zvuku. To vadilo zejména při Sun. Tears. Red, kde teprve apokalypticky vibrující závěr s Lee Il-wooovým řevem dokázal navodit pocit zoufalého děsu z válečných hrůz. Jambinai nebyli stoprocentní po celou dobu, ani nepředvedli koncert, na jaký budu do smrti vzpomínat. Ale rozhodně zanechali několik velmi hlubokých otisků a upřímné úsměvy, s nimiž po přídavku Grace Kelly mávali přítomným, nešlo nesdílet.

Info

Jambinai (kor)
26. 9. 2019 Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace