Valentýna Žišková | Články / Recenze | 11.12.2021
Marie Šťastná, česká básnířka a historička umění, držitelka několika ocenění, mimo jiné Ceny Jiřího Ortena, kterou získala za knihu Krajina s Ofélií (2003), vydala před dvěma lety svou pátou sbírku nazvanou Štěstí jistě přijde.
Texty v ní jsou rozděleny do pěti oddílů, kterých spojuje několik tematických oblastí, nejčastěji vyprázdněné mezilidské vztahy, pocity odcizení, tíha mateřství. Šťastná hledá zdroj své tvorby v těch nejběžnějších situacích, ve kterých se snaží objevovat na první pohled skryté napětí – například v rozhovoru dcery a matky, kde je hluboko pod lichotkami ukryta zášť a nemožnost vzájemného porozumění. V tom její přístup připomíná tvorbu Skupiny 42, zejména Jiřího Koláře. Ne ve všech básních je ale tento dramatický rozměr přítomen. To by samo o sobě nevadilo, poezie jistě nestojí výlučně na výrazných námětech, ale díky velmi prosté formě básní a nevýraznému způsobu vyjadřování působí texty místy vágně, snad až příliš prostě.
Nejsilnější básně jsou z oddílu O dýchání, ve kterých autorka velmi neotřelým a odvážným způsobem reflektuje mateřství: „Dívám se / jak se barva pomalu vpíjí do vrásek mých úst / jak se pokrčeně snažím usmát / a jak mi plavou oči / Mateřství není moc krásné / Žádná Maminka Betynka vyžehlená sukýnka / Jak říkáš když si ze mě trochu utahuješ: / Sebevražda rozhodně není na programu / ale už o ní víme jako o možnosti.“ Právě tyto verše díky své hluboké intimitě dosahují plastičnosti a jsou obohaceny o další rozměr, který z nich dělá něco autentického.
Tam, kde autorka proniká k hlubší podstatě stavů a situací, jsou texty ojedinělé a velmi zdařilé. Často se nicméně spokojí s pouhým pohybem po povrchu, konstatováním. Doufejme, že její příští sbírka nabídne propracovanější a osobnější vhledy.
Paulína Janičíková 21.05.2022
Naplnenie, ktoré prichádza po uvedomení si vlastnej osobnostnej esencie, je stelesnené v záverečnej skladbe a sprievodnom klipe Gentle...
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Tomáš Kouřil 19.04.2022
S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.