Václav Adam | Články / Recenze | 13.07.2018
Vždy zádumčivá diva Chelsea Wolfe a nejvýraznější z řady spřízněných hudebnic (Emma Ruth Rundle, Marissa Nadler) je po dvou letech zpět s novým albem a cituje surrealistického spisovatele Henryho Millera: "Jsem jako imbecil s otvírákem na konzervy, který dumá, kde začít – jak otevřít svět. Vím, že pod tím bordelem je vše úžasné, jsem si tím jistý." Wolfe se údajně snažila víc otevřít a zároveň si vytvořit jakýsi eskapistický autonomní prostor. Studiové šavle tahal Kurt Ballou z Converge, hostuje zde kytarista Troy Van Leeuwen (QOTSA) a ve skladbě Vex si zařičí i Aaron Turner (Isis, Sumac) – tvrdě kytarové směřování je stvrzeno a žádná výrazná překvapení se nekonají, Wolfe se jen zbavila těch pár elektronických prvků z předešlé desky Abyss a ještě víc přitlačila na pilu. Už tolik neskrývá touhu po přímočařejších "hitech", aniž by přestala být uvěřitelná ve své stylizaci permanentní sklíčeností sužované umělkyně.
Přesto se nelze zbavit pocitu, že podobně jako Zola Jesus řekla i Wolfe to nejpodstatnější na začátku kariéry, kdy byla její hudba špinavější, avšak zároveň křehčí, autentičtější. Na rozdíl od výše jmenované mám větší respekt pro směr, kterým se vydala, ale neustále mě napadá, že všechna ta zatěžkaná kytarová kila a precizní produkce jsou spíš přítěží. Gotický sludge? Folku asi u Chelsea Wolfe na dlouho odzvonilo.
Jak moc se jí daří millerovsky otvírat svět či vlastní nitro, záleží nakonec hlavně na vůli, respektive zjitřenosti posluchače: Hiss Spun nenabízí z emocionální palety o moc jiné odstíny než dříve, takže je důležité, jak moc se s nimi identifikujete a podvolíte všeobjímající skepsi. A třeba v závěrečné skladbě Scrape, u níž nelze zůstat chladný, pokud není člověk profesionální cynik, cosi božského opravdu prosvítá. Aspoň jedna trhlina v bordelu světa.
Recenze vyšla v časopise Full Moon #77.
Chelsea Wolfe - Hiss Spun (Sargent House, 2017)
Živě: Chelsea Wolfe (us) + Brutus (be)
5. 8. 2018 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
fb událost
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.