Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 10.12.2017
Má komiks blíž k literatuře, nebo filmu? Na první pohled absurdní otázka, vždyť komiksy vycházejí jako knihy (nebo sešity), avšak při bližším zkoumání nalezneme mezi komiksem a filmem spoustu styčných ploch. Jde o sekvenční umění s dominancí vizuální složky, které vzniká za základě scénáře (bavíme-li se o standardní komerční tvorbě).
Jasně, komiks můžete číst svým tempem, vracet se, to má zase společné s literaturou. Přesto si myslím, že komiks má blíže k filmu (k audiovizuálnímu umění obecně) než k literatuře, ve které musí pracovat čtenářova fantazie a představivost. Komiks (i film) tuto potřebu upozaďuje, proto přechod mezi literaturou a komiksem většinou působí ochuzujícím dojmem stejně jako v případě filmové adaptace literárního díla. S tím souvisí i problém, jak hodnotit komiks, který je adaptací knihy? Při prostém srovnání má komiks pramalou šanci k úspěchu. Obě díla zkrátka musíte posuzovat samostatně, respektive se o to musíte alespoň pokusit. A ve chvíli, kdy je autorem knižní předlohy kultovní komiksový scenárista, je situace ještě komplikovanější.
Přesně taková je pozice komiksu Nikdykde od Mikea Careyho a Glenna Fabryho, který je adaptací stejnojmenného románu Neila Gaimana (k němu stačí jedno slovo - Sandman). Spisovatel Mike Carey, který je Gaimanovým současníkem, dobře věděl, co je jeho úkolem. Ze strany nakladatelství Vertigo byl jistotou, která se už dříve ujala Lucifera, spin-offu Gaimanova Sandmana.
Scénář je ve své podstatě věrnou kopií knihy. Zkratky, úpravy a změny narativu (nahrazení vševědoucího vypravěče ve třetí osobě hlavním hrdinou Richardem), které Carey použil, vždy sloužily přehlednosti a napřímení děje. Komiks totiž méně zvládá zákruty, dějové odbočky a pomalejší rytmus, který je v románech běžný. Carey si byl těchto rozdílů dobře vědomý a vystavěl robustní příběh, jemuž nechybí nic z napínavosti jeho předlohy. Výtvarnou podobu Nikdykde dostal na starost jeden z komiksových velikánů současnosti, Glenn Fabry se nejvíc proslavil prací na Slainovi a Soudci Dreddovi. Věhlas také získal díky svým úchvatným obálkám pro Hellblazera.
Tentokrát se ale mé osobní představy tak úplně nesetkaly s Fabryho ztvárněním postav. Ano, právě jsem se dostal do té kontroverzní fáze, kdy volky nevolky své představy nabyté četbou románu porovnávám s představami komiksového výtvarníka. Konkrétně mi jde o postavu Dvířky. Zatímco v knížce jde o mladou dívku malého vzrůstu zabalenou do několika vrstev oblečení v různém stádiu obnošenosti, Fabry z ní udělal zralou slečnu s napěchovaným dekoltem, odhaleným břichem a síťovanými punčochami s podvazky. Nejde o to, že by se na Dvířku špatně koukalo, ale posunem ke svůdnosti a vyzývavosti by se logicky měla objevit mezí Dvířkou a Richardem nějaká forma sexuálního pnutí, která vychází z Richardova charakteru. Jenže v této rovině se komiks drží románu a erotično vztah hlavní dvojice postrádá. Fabryho ztvárnění Dvířky je zkrátka příliš samoúčelné. Jinak ale Fabryho kresba funguje skvěle, jeho pestrý pohled na podzemí Londýna je svěží a originální a anděl Islington je vskutku velkolepý tvor.
Komiks Nikdykde se u nás po právu dočkal už druhého vydání. Jde o dílo, které obstojí samostatně i v konfrontaci se svou knižní předlohou.
Neil Gaiman, Mike Carey, Glenn Fabry – Nikdykde (Crew, 2017)
www.crew.cz/vydali-jsme-detail.php?id=877&pro=d
3DDI3 18.06.2022
Isaac Asimov kdysi prohlásil, že tři zákony robotiky byly asi to nejdůležitější, co kdy napsal, a většina z jeho díla se jimi a paradoxy s nimi spojenými zabývala... Co na…
Martin Šinkovský 21.04.2022
Takový to byl muž je zcela jistě začátkem nelítostné jízdy, při které bude lepší, když vám některé postavy nepřirostou příliš k srdci...
redakce 12.03.2022
Každá z postav původního týmu dostala vlastní příběh a také měla být představena i historie takzvaných Minutemanů, na jejichž odkaz Strážci navazovali.
3DDI3 05.03.2022
Steve Rogers jako hitlerovská zrůda? Avengers jsou označeni jako teroristická organizace podkopávající mír, řád a bezpečí nového a samozřejmě vysoce efektivního utopického světa.
3DDI3 31.01.2022
Základem a společným jmenovatelem je přecenění vlastních sil. Strangeovo selhání potvrzuje pravidlo, že velcí lidé dělají velké chyby.
Martin Šinkovský 29.01.2022
Van Hamme kombinuje klasické mesiášské motivy, ať už z Bible či jiných pramenů, a současně do nich míchá nadsázku a groteskní humor v duchu montypythonovského Života Briana.
3DDI3 27.01.2022
Je zajímavé, kolik dobrého válka, ta vyhraná, přináší. Spousta lidí zemřela, truchlí se, ale konec bojů a útrap, na který se všichni těšili, je tady.
3DDI3 22.01.2022
Dnešní doba antihrdinům nepřeje. Zlo se křiví do obhajitelné šedé zóny nejrůznějších výkladů, úhlů pohledu a staví tak všechny na stejnou úroveň.
3DDI3 15.01.2022
Dallaský scenárista Donny Cates, který si udělal jméno na sériích Thanos a Doctor Strange, si v nové sérii připravuje půdu.
3DDI3 26.12.2021
Čtenáři komiksu budou porovnávat rozdíly mezi marvelovskými příběhy a zjišťovat, v čem jsou původní prameny rozdílné.