Články / Recenze

Übermensch v Honzově pokojíku (Man of Steel O.S.T.)

Übermensch v Honzově pokojíku (Man of Steel O.S.T.)

3DDI3 | Články / Recenze | 18.08.2013

Krypton se rozpadá, slepá vláda vytvořila z civilizace kokon, který puká na kusy. Nedbajíce varování předního vědce Jor-Ela (Russell Crowe) a generála Zoda (Michael Shannon), zatvrzele odmítají evakuaci na místa, kam jejich dávní předci vyslali průzkumné lodě. Pana „červené slipy na kalhotách“ dostal do rukou Zack Snyder (Sucker Punch) a první věcí, co s producentem Chrisem Nolanem (Temný rytíř) udělali, bylo, že mu je svlékli. (Opravdu je nemá). Udělat ze šaškujícího a téměř všemocného panáka chybující (rozuměj reálnou) postavu se jim povedlo. My ho potkáváme (fousatého a chlupatého) v době, kdy loví kraby někde v oceánu a pátrá po svém původu. Nakonec se samozřejmě dostane i na opulentní akce, kdy se z měst stává prach, popel a nové stavební parcely. To vše doprovázeno pořádným zvukem Hanse Zimmera, který původně hudbu k Supermanovi skládat nechtěl.

V určité chvíli může dojít k situaci, kdy se skladatel ocitne bez nápadů, témat nebo nosných struktur. V tu chvíli si musí uvědomit, že už sám za sebe nemůže přijít s ničím novým a jediná cesta, která zbývá, je začít experimentovat a diskutovat (vykrádat) s kolegy nebo je nechat pracovat místo sebe a chopit se jen úlohy, ve které jste pořád nejlepší. Hans to udělal. Media Ventures, později Remote Control Productions, spojili síly mnoha skladatelů a slili je v asi nejúspěšnější hudbutvornou mašinu současnosti, co jednou za čas stvoří zlaté dítě. V tomto případě Muže z oceli.

Zimmerova hudba je výkvět posbíraný z harddisků Remote Control Productions plus přidaná hodnota. Ženské chorály z dvacátého osmého disku, kvadrát theta, syntezátor z disku devět, kvadrát ióta. Dramaturgie, takt a načasování – Hansův citlivý mozek. U toho se pak krásně seká zahrada, jede autem, čeká na vlak. To je hlavní devízou hudby z Honzova pokojíku. Při poslechu se cítíte jako heroický machr i na záchodě s trenkama na půl žerdi.

Mluvil jsem o přidané hodnotě, ta se tentokrát projevuje v perkusích. Hans do studia pozval dvanáct nejlepších bicmanů z branže, mezi jinými to byli Josh Freese (Nine Inch Nails, The Vandals, Devo), Sheila E (Prince), Jason Bonham (syn John Bonhama z Led Zeppelin), Pharrell Williams, John 'JR' Robinson, Jim Keltner nebo Danny Carey. Dohromady to dá několik set let zkušeností, což mluví samo za sebe. Při poslechu jsou to právě bicí, které táhnou akční sekvence nahoru.

Co doslova hladí uši, je zvuk pedal-steel kytary, který se táhné celým soundtrackem. A to jak jeho akčními pasážemi, tak těmi tichými kusy (I Have So Many Questions). Někdy je z nich cítit lehký a velice sympatický mimozemský odér. Kentovo téma je pianko, šaráda a představuje až nechutně lidské pochybování, které mizí ve chvílích, kdy si Kal začne vychutnávat své schopnosti a moc (překrásná Flight), to z trubek a perkusí mrazí v zádech – v dobrém. Nezbytná elektronika tentokrát pohltila generála Zoda a jeho jednotku (všichni mají helmy jak z coveru alba Never Say Die! od Black Sabbath), která si pro vzpurného Kala později přiletí.

Tematicky album není příliš rozmanité, s čímž se dá u hrdinského eposu počítat. Jednoduché rozvržení a následné variace, kdy následuje několik drobných výjimek vypichujících určitou událost, případně situaci, jako například těžká Ignition nebo Goodbye My Son evokující dětskou ukolébavku.

Tenhle soundtrack dělá svému filmu čest. Album navíc vychází ve dvou verzích, když ta speciální obsahuje jeden disk navíc. Na ní najdeme bezmála třicetiminutovou suitu Man of Steel (Hans’ Original Sketchbook), která shrnuje to nejdůležitější z alba, plus několik dalších skladeb, do nichž smočil i holandský muzikant Tom Holkenborg aka Junkie XL. A nutno podotknout, že jde o bonus, který místy převyšuje některé skladby prvního disku. Pohodovou náladu Earth nenahradíte ničím a nejlepší část Arcade podbarvovala trailer, který většinu lidí do kina dokopal. Takže jedno velké rozhodné ano. Pokud tedy máte Honzovu tvorbu rádi a pokud máte slabost pro hrdinská témata a třeskutou akci. No a pokud nemáte, tak jsem překvapen, že jste se pročetli až sem.

Info

Hans Zimmer - Man Of Steel: Original Motion Picture Soundtrack (WaterTower Music, 2013)
www.watertower-music.com/releases_spotlight.php?search=WTM39426

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace