Články / Sloupky/Blogy

Umělecko-ekologický aktivismus i šílená kočičí žena (PAF 2018)

Umělecko-ekologický aktivismus i šílená kočičí žena (PAF 2018)

Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 08.12.2018

Sychravé počasí mě nutí zalézt do nejbližšího festivalového místa, kina Metropol. Sleduju propojení dokumentu a fikce v krátkém filmu Ditch Plains od Loretty Fahrenholz. Záběry na zdevastovanou čtvrť Far Rockaway po hurikánu Sandy kombinuje se snovými pasážemi, ve kterých má hlavní roli tanec. Robotické pohyby těl tanečníků z Ringmasters Crew přenášejí do sálu strach a zlost. Improvizovaný trhavý tanec imituje boj o život, znepokojení zvyšují bezvládně ležící těla v jinak vylidněných ulicích. Fahrenholz budí beznaděj odkazy na sociální kontext našeho světa, policejní rasismus znechucuje.

Nutně potřebuju špaténku rozbít něčím odlehčeným, třeba blokem krátkých filmů Miloše Tomiće. Na plátně se míhají animace, hrané scény, vystřihovánky a následné koláže. Nic tak milého jsem dlouho neviděla. Poetické a hravé. Režisér představuje i svůj nový film Hudební traumata – komplexy, které si odnášíme z hudebních nauk přísných a nikdy spokojených učitelů, působí v Tomićeho podání úsměvně. Oroduju za postavení antistresových místnůstek s nikdy nekončící projekcí Tomićeho snímků.

Večer se s přibývajícím programem dostávám do festivalového dilematu. Co si vybrat? Rakouského filmaře Kurta Krena, nebo hudební projekt Martina Kohouta? Kohout alias Tole pouští do prostoru mlhu a ztrácí se v nedohlednu, vytváří kontinuální půlhodinovou kompozici hutných zvukových koláží. Po koncertě zůstávám sedět na místě a netrpělivě vyčkávám na předpokládaný highlight dnešního dne. Začíná audiovizuální performance Hydrangea II od litevského producenta J. G. Biberkopfa a australské spisovatelky Holly Childs. Syntezátorové třaskanice a míchanice ruchů i šumů doplňuje mluvená angličtina. Jsme unášeni do budoucnosti. To, z čeho se formovala, tvoříme my dnes. Lyrický projev apeluje na ekologickou uvědomělost, tematizuje rozmělňování osobnosti skrze technologie. Ve slovech se ale místy ztrácím a subtilně zakomponované významy mi unikají.

Seriózní Hydragenu II střídám pásmem ujetých youtube klipů od Matcatlady. Kvanta CGI postaviček, objektů a světů vyvolávají otázku „wtf?“ Video s T-Rexem otáčejícím se kolem své vlastní osy za doprovodu jednoduché elektroniky má tři minuty a takových bizarností chrlí Wendy Vanity stovky. Lidi ze sálu postupně odcházejí. Klipy baví jako jednotlivé fragmenty, ale sledování celého pásma navozuje pocit přesycenosti z absurdit. Odcházím se nechat ukolébat hudbou Dominika Gajarského aka Slowmotiondancera. Synthpop šmrncnutý soulem se s lehkostí vytrácí do ztracena, tma rezonuje melancholií…

Info

PAF 2018
8. 12. 2018 Olomouc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #78: Potopa

Michal Pařízek 06.05.2022

Chodit pozdě může být i výhoda. Je hodina po začátku tiskovky, Rudolfinum je v podstatě prázdné...

Sharpe 2022: To nejlepší

redakce 26.04.2022

Po reportu a fotogalerii ještě přinášíme obvyklé shromáždění vrcholů přehlídky, oslovili jsme taky další obvyklé podezřelé, kamarády a jiné celebrity.

Šejkr #77: Prokopat se ven

Michal Pařízek 22.04.2022

Nedávno mi jeden známý v baru říkal, že mu dnešní doba občas připomíná jakési „vylepšené devadesátky“. Upřímně mě to vyděsilo, hlubší definici jsem z něj nedostal, třeba ji ani neznal.

Свiт нiколи не буде колишнiм (Svět nikdy nebude stejný)

Alexander Proletarskyi 20.04.2022

Publikujeme v ukrajinštině hlavní text Full Moonu #132 od novináře, fotografa a hudebního aktivisty Alexandra Proletarského, který přispívá do magazínů Sho nebo Karabas Live a žije v Oděse.

Šejkr #76: „Almond caramel frappe pineapple root beer“

Michal Pařízek 08.04.2022

Když vás jednou nepustí do oblíbeného baru, tak to může být i výhra. Historka se váže ke středečnímu večeru, nakonec jsme s kamarádkou skončili o pár bloků níže ve Vrškách…

Šejkr #75: Znenadání

Michal Pařízek 25.03.2022

Když jsem ze schránky vytahoval pohled s obrazem mračného západu slunce nad Virginií, fakt jsem se divil...

Preview: Jeden svět 2022

Ondra Helar 20.03.2022

Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Tipy pro vás.

Šejkr #74: „Jako všichni.“

Michal Pařízek 11.03.2022

Mířím do karlínských Kasáren na jednu z mnoha benefic. Hned při vstupu do dvora udělá člověku radost, kolik je tam lidí, nakonec se do sálu vlastně ani nedostanu.

Šejkr #73: „What the hammer, what the chain... “

Michal Pařízek 25.02.2022

S Daniellou a Alexanderem se bavíme i o tom, jak v době války budou lidé reagovat. Nemyslím státnicky, spíš v rámci společnosti, obyčejně. Čtu jim nahlas jeden z hrdě národoveckých…

Šejkr #72: „Prodali jsme léto?“

Michal Pařízek 11.02.2022

Taky vám přijde, že je neuvěřitelné, jak rychle problém, se kterým už dva roky žijeme, najednou zmizel? Alespoň tedy podle rétoriky a postojů jistých elit.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace