Články / Reporty

V hudebním opojení (CPH:DOX, část čtvrtá)

V hudebním opojení (CPH:DOX, část čtvrtá)

Jiří Mališ | Články / Reporty | 01.04.2018

Kodaň žije filmem. Během březnového týdne a půl je většina místních kin a divadel vyhrazena festivalu dokumentárních snímků CPH:DOX a ke zhlédnutí je výřez z nedávné celosvětové produkce. Po třech článcích o nejlepších filmech je na čase dokončit, co načal před vypuknutím filmové části festivalu Max Cooper. CPH:DOX byl totiž i o hudbě, ostatně kurátory letošního ročníku byli britští The xx, a v programu tak bylo i několik zajímavých koncertů.

Dánské duo Saint Cava se na scéně poprvé objevilo v roce 2015 a jejich alternativní r'n'b v mnohém připomnělo FKA Twigs. Po úspěšném setu na Roskilde Festivalu 2015 se ale uklidili do ústraní a jediný letošní koncert odehráli v útulném prostředí Hotelu Cecil. Slibovaná vizuální show se nakonec skládala pouze z náhodných záběrů kodaňských zákoutí a i zbytek koncertu byl průměrný. Nejznámější skladby Forget a Deeper kvalitu sice zazněly, ale všichni doufali, že bude odhaleno více nového materiálu.

To party s Felixem Martinem z Hot Chip se protáhla na bezmála devět hodin. DJskému setu předcházelo promítání filmu Studio 54 o legendárním newyorském klubu a odlehčený dokument o největších parties na východním pobřeží byl plný sexuální energie a kokainu, podmanivý obraz přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Opojná energie se přenášela i na diváky, kteří hltali dobové záběry stejně jako dokonale zvolenou hudbu. Závěr dokumentu byl ovšem na smutnou notu, smrt zakladatele Stevea Rubella, který podlehl komplikacím spojeným s AIDS, v mnohém připomněla odchod Freddieho Mercuryho. I to ale k nespoutané době patřilo a zapomenout nám dal slibovaný DJ, který nás hodil do stejného víru, který ve filmu pohtil americkou mládež. Od jedenácti do pěti se tančilo, koktejly tekly proudem a fronta venku se stála až do čtvrté ranní. Došlo i na několik klasik z repertoáru Hot Chip, ale hlavní roli hrály pecky Dana Hartmana a Michaela Jacksona.

Na skandinávskou hudební scénu jsme se vrátili v dokumentu Stor som en sol (Velký jako slunce) o nahrávání nové desky The Minds of 99. Ti se na přelomu roku vytáhli s dvojEP Solkongen, které je opět vyneslo na přední pozice rádiových žebříčků. Režisér Kasper Kiertzner se s kapelou spojil hned v prvních dnech vymýšlení nové desky a pečlivě celý proces dokumentoval. Frontman Niels Brandt se před kamerou objevoval nejčastěji a překvapivé bylo, jak velký vliv má nejen na vymýšlení textů, ale i na to, co nakonec hrají jeho spoluhráči. Při závěrečných záběrech z listopadového turné jsme mohli zhodnotit proces, kterým si skladby prošly, a dokončit tak náhled do duše jedné z nejzářivějších hvězd na dánském hudebním poli.

Podobnou roli má ve Švédsku i kontroverzní rapperka Silvana Imam, která se od svého vstupu na scénu v roce 2013 stala přední aktivistkou brojící proti rasismu a hájící práva LGBT komunity. Na loňské desce se zmiňuje o svých syrsko-litevských kořenech, ale v dokumentu ukazuje, že ji žádný přívlastek netíží. Je také vidět, jakou daň si její boj vybírá, právě pomluvy a sociální problémy jí dodávají energii. Velká část dokumentu je věnována jejímu vztahu s krajankou Beatrice Eli, s níž vytvořila „power-couple”, jež připomíná Pussy Riot. Silvana má za sebou pevnou síť rodiny, přátel a partnerky, do které se nemusí bát spadnout, takto celý snímek vyznívá. Závěr festivalu a jeden z nejlepších filmů v žánru hudebních dokumentů letošního CPH:DOX vůbec.

Info

CPH:DOX 2018
15. 3. 2018 - 25. 3. 2018, Kodaň
www.cphdox.dk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace