Články / Offtopic / / Komix

Joe Sacco: V kůži intifády

Joe Sacco: V kůži intifády

apx | Články / Offtopic / / Komix | 13.10.2013

Reportážní komiks je relativně mladý žánr, vycházející z komiksových stripů v zavedených denících a politických karikatur. Ovšem narozdíl od satirické povahy takových útvarů se reportáží komiks (přesněji „comics journalism“) snaží o zachycení tématu v celé jeho šíři s dostatečnou věrohodností a s použitím prvků typických pro klasickou novinovou reportáž: rešerše, rozhovory, grafy, analýzy, mapy.

První kreslené zpravodajství se objevilo už na konci 19. století v The Illustrated London News a magazínu Harper’s (pro který pracoval také Thomas Nast, kmotr politického komiksu), ale trvalo století, než se nový žánr etabloval do podoby, v jaké je teď. Popularita se ohromně zvedla po vydaní Maus, grafické novely Arta Spiegelmana v roce 1991 (za kterou získal mj. Pulitzerovu cenu), a Persepolis Marjane Satrapi (2000). Do vlaku komiksové reportáže naskočila řada autorů (z nejznámějších Guy Delisle s asijskou trilogií Pyongyang, Shenzhen a Burma Chronicles), standartu politického tématu drží Ted Rall, Dan Archer, Matt Bors nebo italský magazín Mamma!, ale neúspěšnějším je bezpochyby Joe Sacco, americký kreslíř a novinář původem z Malty, který v několika publikacích zpracoval válku v Bosně a izraelsko-palestinský konflikt.

Novinařina per se Saccovi (1960) zprvu paradoxně moc nevoněla, a tak se živil hlavně jako kreslíř, až se na konci 80. let přelodil zpátky na Starý kontinent, který hodlal skrz naskrz procestovat. Zážitky, včetně posedlosti Válkou v Zálivu, popsal v autobiografii Yahoo (vyšlo souhrnně jako Notes from a Defeatist v roce 2003) a v roce 1991 se poprvé objevil v Palestině, odkud si odnesl materiál pro knížky Palestine: A Nation Occupied (1993) a Palestine: In the Gaza Strip (1996). Z jeho dalších návštěv se v roce 2009 zrodila obsáhlá publikace Footnotes in Gaza, popisující dva zapomenuté masakry v Khan Younis a Rafahu na podzim roku 1956, za kterou získal mj. prestižní Ridenhour Book Prize (za investigativní reportáž). V mezičase zpracoval ještě situaci v Bosně, ale to už je jiná válečná písnička.

Děj Palestiny se odehrává v období dvou měsíců na přelomu let 1991 a 1992 (za první intifády a krátce po Madridské mírové konferenci s občasnými flashbacky tam a zpátky) a stojí a padá na rozhovorech a setkáních. Sacco výpovědi nepřerušuje ani neinterpretuje, pouze doplňuje historickými fakty a zasazuje do kontextu. Neusiluje o objektivní popis izraelsko-palestinského konfliktu, nenavrhuje řešení ani nepodsouvá sympatie – zároveň se ale nesnaží o neviditelnost a neutralitu za každou cenu a přizpůsobuje se situacím tak, jak přicházejí. „I’m not pretending to be the all powerful, all knowing journalist god... I’m an individual who reacts to people who are sometimes afraid... On a human level, of course that colors the stories I’m telling.“

Oficiální text praví, že v díle Palestina autor „citlivě a přitom s humorem vylíčil, jaké je to žít, pracovat, cestovat, mít děti, přežívat a umírat jako Palestinec“. Není to úplně přesné – Sacco totiž, navzdory často přísně reportážní rovině (kdy ilustruje výpovědi např. vězňů, demonstrantů, dětí, pamětníků nebo rodin mučedníků), zachovává originální optiku člověka zvenku. V jeho tváři můžeme rozpoznat širové spektrum reakcí a emocí, od reportérského nadšení a touze po sólokaprovi, přes překvapení, šok, strach, vztek, výmluvnou poker-face a momenty trapnosti až po lítost, soucit a dojetí. Tedy to, co cítí i čtenář, když se probírá palestinskými příběhy. Druhý originální rozměr Saccovy reportáže tkví v tom, že nezpracovává jen zásadní konflikty nebo pilíře problémů, ale zajímá se o každodenní život, marginální problémy a frustrace obyvatel. Jejich neřešitelnost zůstává nevyřčena, což jen zdůrazňuje mizérii celé situace.

Gaza: Poznámky pod čarou dějin zahrnují – v kulisách druhé intifády – dvě historické události v pásmu Gazy, masakry ve městech Khan Younis (3. listopadu 1956, 275 mrtvých Palestinců) a Rafah (12. listopadu 1956, 111 mrtvých Palestinců). Přestože (resp. právě proto, že) kniha zahrnuje velké množství oficiálních dokumentů, zdrojů a také vyjádření izraelské strany, Sacco nepokrytě tvrdí: „I very much believe in getting across the Palestinian point of view.“ Dílo sice získalo mnoho ocenění, ovšem i nadále zůstává, podobně jako Palestina, kvelmi ontroverzní. Izraelský politik, akademik a historik Meir Pa’il např. tvrdí, že ve městech v době údajných incidentů byl a nikdo nebyl zavražděn, stejně jako je Sacco pravidelně obviňován z toho, že Palestince schválně zobrazuje tak, aby vypadali jako oběti.

Saccův postoj nejlépe ilustruje dialog z první knihy, kde se ho Izraelka zeptá, zda by se na celou věc neměl podívat také optikou Izraele, načež autor odpoví: „Celý život jsem se na tento konflikt díval optikou Izraele.“ V událostech v roce 1956 vidí jasnou souvislost se současností: „Chci, aby lidé u tohoto románu docenili ztracené molekuly konfliktu: detaily, jež definitivně zmizí s lidmi, kteří si je pamatují. Rovněž ale chci, aby si lidé uvědomili, že televizní zprávy sledují bez kontextu a že historie nic neodpouští. Jeden incident může doznívat celé století nebo i déle.“

Z obrovských devíz obou komiksů zůstává autorův umělecký rukopis. Jeho černobílá, detailní kresba na hranici karikatury, kterou ale dotahuje do důsledku jen na své vlastní postavě, je stejnou měrou reálná i zábavná – jakkoliv je tento termín pro vyobrazení mrtvol nebo zdemolovaných domů nevhodný –, originální a zcela vtahující. Do každé ze sedmi set stran je vložena neskutečná zručnost a talent, který Sacca vystřeluje k naprosté špičce současného komiksu.

Jak Palestina, tak Gaza: Poznámky pod čarou dějin jsou důležitou a svého druhu unikátní reportáží z míst, jejichž dějiny se právě píší, pohříchu výhradně optikou Izraele. Proč si to projednou nedat obráceně?

Info

Joe Sacco: Palestine
Fantagraphics Books 2001, expanded ed. 2007
Palestina, BB/art 2007, překlad Viktor Janiš

Joe Sacco: Footnotes in Gaza
Metropolitan Books 2009, Jonathan Cape 2009
Gaza: Poznámky pod čarou dějin, BB/art 2010, př. Viktor Janiš

www.bbart.cz/autori.asp?id=987">bbart.cz/autori.asp?id=987
www.comicbookdb.com/creator.php?ID=3236">comicbookdb.com/creator.php?ID=3236
www.fantagraphics.com/browse-shop/joe-sacco-2.html?vmcchk=1">fantagraphics.com/browse-shop/joe-sacco-2.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Barokní nabubřelost říznutá wagnerovskou velkolepostí (Requiem: Upíří rytíř)

redakce 16.06.2019

Specialitou Pata Millse je vytváření propracovaných a komplexních fikčních světů a tento modus operandi uplatnil i ve chvíli, kdy obrátil svou pozornost k upírským legendám.

Zázrak zrození (Ocelový alchymista 5)

redakce 14.06.2019

Arakawa úvod následujícího dílu pojala tak, že když něco umře, musí se něco nového zrodit. Domácí porod, groteskní situace, tragické situace. Ocelový alchymista, manga pokračuje.

Dobytí Salemu (Alita 4)

redakce 30.05.2019

Jukito Kiširo dál tká příběh okatého zabijáka, který hledá svého „otce“, a jednolitost příběhu rozbíjí nečekanými pointami.

Hokus pokus (Doctor Strange: Krev v éteru)

redakce 19.05.2019

Obrovský úspěch velké marvelovské rozlučky vyšponoval likviditu svých brandů na maximum a protože je nejvyšší mág jedním z hlavních tahounů blížící se filmové čtyřky...

Čarodějova nevěsta se pouští do díla

redakce 27.04.2019

Čarodějova nevěsta se čtvrtým i pátým svazkem dostává do dějových obrátek, z nichž ve třetím svazku poněkud vypadla.

Život nenarozeného (Sága 8)

redakce 18.04.2019

Když se dva vojáci znepřátelených ras Alana a Marco do sebe zamilovali, bylo to špatné. Když si udělali malou Hazel, bylo to ještě horší.

Ježíš v zemi Mad Maxe (Alita)

redakce 13.04.2019

Alita je kyborgem, jehož křehký vzhled ukrývá zuřivou sílu a bojové schopnosti, které jsou pro samotnou titulní postavou záhadou. Stejně jako celá její minulost.

Viselec (Temná věž: Pistolník 1: Cesta začíná)

redakce 06.04.2019

Příběh působí roztříštěně a hlavní hrdina se nevyvíjí, jeho pojetí se navíc začíná lišit od předlohy. Chybí charakterová strohost a fanatismus.

Jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet (Spiderman/Deadpool: Bokovky)

redakce 02.04.2019

Deadpool v kinech nedávno znovupředstavil svůj druhý díl ve verzi pro děti a důchodce, tentokrát bez krve, hořících lidí a sprostých slov... Co na to komiks?

Netopýr po italsku (Batman: Můj Temný princ)

redakce 19.02.2019

DC Comics jsou pro každou „legraci“, takže se nebáli nezávislé speciální řady, v níž chtějí svěřit své superhrdiny ne-americkým tvůrcům a nakladatelům.