Články / Reporty

V Planu B se hrálo k MDŽ (Kall, Leto a ostatní)

V Planu B se hrálo k MDŽ (Kall, Leto a ostatní)

Shaqualyck | Články / Reporty | 12.03.2014

Ostravský Plan B je útulná špeluňka a plakát sliboval pět zajímavých jmen. Příjezd po půl deváté se sice ukázal být naivně předčasným, ale s „Radkem“ na čepu a roztodivným osazenstvem na baru nešlo o nic, co by člověku mělo kazit náladu. Spěchat nebylo kam, lidi se trousili jen pozvolna. Vlezné odstupňoval pořadatel do tří dobrovolných kategorií a každou příslušnici něžného pohlaví navíc obdaroval listem papíru s nakreslenou květinou, prý k MDŽ. Milé.

Skoromístním Zapalmne (Frýdek-Místek) se na scénu moc nechtělo. Nedivím se, před poloprázdnou hospodou se hraje blbě a kapacitní možnosti skýtaly ještě před půl desátou značné rezervy. Temná, skoro až magická kytara se smyčcem (!) a spoustou krabiček, k tomu démonická básnířka s xylofonem upevněným na basách od lahváčů a navrch rozházená hromada papírů s texty. Soustředěnému projevu nescházela naléhavost, nasupená šamanka recitovala procítěně, chvílemi téměř křičela své „pornokomické“ šansony o „lobotomickém koitu“. Uštěpačný chlapík na baru se dožadoval něčeho veselého, zvukař se věnoval fotbálku a okolní opilecký halas vytvářel zvukům z pódia nepříjemně rušivou protiváhu. Ani Patti Smith nezačínala v CBGB idylicky.

„Tak my jsme Leto a jdeme na to.“ Na tuhle dvojici z Olomouce jsem byl obzvlášť zvědavý, naštěstí jim patálie s natankovanou naftou do benzínového motoru přivodila jen menší zpoždění. Bosse a sekretářku jsem si zamiloval a paralelní projekt Indoše a Palmy se nakonec vybarvil jako víc než jen pouhá kratochvilná bokovka, byť je na koncertech zpočátku provázela smůla. Od vydání splitka s l'homme approximatif (ano, Orel z Planet) udělala tahle svérázná dvojka naživo velký skok dopředu. Výrazně mocnější zvuk, sebejistý projev. Bezmála orchestrální kytarová ekvilibristika připomněla Radima Hladíka, klávesky se pustily do synťákově laděných vod, kterými ve svých filmech v 80. letech s oblibou křižoval sám John Carpenter. Konečně se pod pódium dostavila alespoň hrstka nadšenců, i když šlo převážně o členy dalších kapel. Nejvíc zapařil družný bezdomovec v modré péřovce.

Chvíli na to už se hlásilo o slovo duo táborských separatistů z Nod Nod, vystupující pod značkou Kall. Veroničin hlas, neuvěřitelně jasný a silný, obklopoval magický závoj Davidovy kytarové symfonie. Poblikávající pedalboard budil úctu a zvuk byl přímo úměrný počtu mašinek. I přes technické problémy a několikeré zapískání (muž za pultem skutečně neměl svůj den) byl výsledný dojem intenzivní a evokoval domácí ekvivalent slavných The Kills. Křepčícího bezdomovce doplnila na několik songů rozměrná snědá žena s cigaretou. Lehce bizarní figurky v sobě našly zalíbení a podmanily si parket, z druhého konce podniku se občas ozval spokojený štěkot.

Atmosférické zaklínače Kall vystřídali Odeur de Bejbiš. Partnerská dvojice tvořená něžnou Odeur de Violettes a bubeníkem z Murky Ajar si nejprve postavila na dece pod pódiem svou vlastní stage a ve složení kytara plus bicí, resp. kytara plus kytara představila skočný, punkrockový set říznutý postgrungeovou garáží. Bejbišovo páčo lítalo ze strany na stranu, Odeur vřískala od srdce a od plic, jen sem tam kmitla nevraživým pohledem. Tady se ale na nějakou tu notu nehledí. Lidí měli sice nejvíc, i tak byla návštěva na sobotu večer ostudná. Marius Konvoj příště, došla energie.

Info

Zapalmne + Leto + Kall + Odeur de Bejbiš + Marius Konvoj
8. 3. 2014, Plan B, Ostrava

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Příroda a euforie (Bby Eco & Casey MQ)

Timon Láska 11.10.2024

Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.

Strunový rozprávkar (Gustavo Santaolalla)

Veronika Vagačová 11.10.2024

Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.

Severský vánek, co zahřeje (Kalandra)

Václav Valtr 11.10.2024

Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...

Vítejte v době hluku (Unsound 2024)

Aneta Martínková 10.10.2024

V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...

Jeden Batch, prosím (Batch 2024)

Veronika Havlová 09.10.2024

Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.

Temné prapory unavených těl (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek 30.09.2024

Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.

Poměry techna a pisoárové rubriky (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024

Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.

Když není tak zle (Berlin Manson + Fvlcrvm)

Klára Řepková 29.09.2024

Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.

Staří maséři, dřevěná podlaha a to další (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024

Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.

Žalozpěv za vše, co je krásné (Big|Brave)

Marek Hadrbolec 27.09.2024

Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace