Jakub Koumar | Články / Recenze | 20.02.2021
Jazyk starých stavení se skládá z nepřeberného skřípání, vrzání a praskání, z nichž ani jedno nikdy nezní úplně stejně. V jednom takovém domě se odehrává příběh poslední hry brněnského herního studia Amanita Design – Creaks. Tvůrci se během své kariéry proslavili nejen jedinečnou, ručně kreslenou grafikou, ale i znamenitými hudebními doprovody her. Průlomovému Machinariu a dechberoucímu Samorostovi 3 pomohl vtisknout duši Tomáš Dvořák aka Floex, na jedinečném jazyku Botaniculy se podepsali pardubičtí Dva. Creaks je asi nejambicióznějším projektem Amanity a o hudbu se opět postaral špičkový skladatel. Asi nejen shodou náhod je to Floexův dlouholetý přítel Brit Joe Acheson, schovaný pod hlavičkou svého nejznámějšího projektu Hidden Orchestra.
Pro Amanitu Design byla hudba vždycky něčím víc než jen atmosférická opora příběhu, funguje i jako jedna z herních mechanik. Nejpatrnější je to u Samorosta, kde je hudba přímo vetkaná do srdce bambulatého hrdiny. Creaks je nenápadnější a místy navazuje na chmurnou snovost Dvořákova Machinaria, rovněž významně reaguje na dynamiku hry plné nápaditých puzzlů. Na začátku se zvuková složka nenápadně vlní v pozadí, ale jakmile hráč naťukne správný postup, rozzáří se jako lampička v potemnělé místnosti a ze stínu se vynoří dechberoucí plejáda všech více i méně představitelných nástrojů. Ty se během šesti hodin postupně rozvíjejí a nabývají jak na komplexnosti, tak na zvukové barevnosti.
Přestože album vycházející u pražského labelu Minority Records pak Acheson významně zredukoval, v jeho struktuře se stále zrcadlí herní svět. Na dvouhodinové nahrávce si pohrává s postupným vývojem, její části evokují tu baroko, tu ke klasicismus, tu futuristický elektro noir. Proplétá se zde kalimba s pulzující elektronikou, jemně nalíčené smyčce s oblými akustickými zvuky něžného klavíru, vypreparovaný glockenspiel s „harfou“ z kráječe vajec. Jakkoli bezbřehý dojem nekonečna vytváří mnoho opakujících se repetic, přetrvává dojem útulnosti a pocit, že Creaks přímo vybízí k zabydlení. Acheson využívá mnoho a mnoho vrstev, ovšem nezabředává do komplikovanosti, a i při těch nejlíbeznějších momentech se vyhýbá kýči.
Z Creaks neustále dýchá atmosféra starodávné vily, jejíž místnosti jsou plné poliček s těmi nejroztodivnějšími předměty symbolizujícími vzpomínky jejích obyvatel. Pokud Amanita Design dokázali uhrančivě vykreslit romantizovanou barabiznu, díky Achesonovi se stává domovem.
Hidden Orchestra – Creaks Soundtrack (Minority Records, 2020)
web vydavatelství
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.