Články / Reporty

Veľká moc a veľká zodpovednosť - Steven Wilson

Veľká moc a veľká zodpovednosť - Steven Wilson

Pavol Gajdoš | Články / Reporty | 25.04.2016

Steven Wilson nesklamal a ani nemohol. Je taký precízny a celok má premyslený do najmenšieho detailu, že zvyšok scény ani netuší, čo všetko sa dá dotiahnuť takmer k dokonalosti. Mocný a presný priestorový zvuk, pútavý vizuál, floydovský svetelný oblúk nad scénou, presvedčivá zohratosť techniky i kapely. Štyridsaťosemročný Angličan stále viac dokazuje, že náročnejší rock má miesto aj v živote normálneho človeka, tak ako mali miesto v živote našich rodičov Genesis alebo Pink Floyd. Wilson vie robiť mnohovrstvové nahrávky ako nikto. V štúdiu je ako ryba v mori, no na pódiu je stále ako ryba v priehrade, hoc bezpečnej a veľkej. Až zimomriavkové momenty z albumov vyznievajú na živo obyčajnejšie a šťavy je v nich akosi menej, zrejme aj preto, že latka štúdioviek je tak šialene vysoko.

Prvá časť vystúpenia obohatená o filmové projekcie predstavila aktuálny opus Hand Cannot Erase. Odznel silný príbeh mladej dievčiny, ktorá umrela v strede veľkomesta a nikto si to ani nevšimol. Mám pocit, že netrpezlivejšiu časť publika viac bavila projekcia ako hudba, možno tiež z dôvodu, že celý koncert mal odvážne dlhé tri hodiny. Po prestávke sa pokračovalo prierezom tvorby, došlo aj na Storm Corrosion a Porcupine Tree. Práve Open Car, Sound of Muzak, Sleep Together či Lazarus boli vrcholmi večera. Okrem istejšieho spevu v intonácii aj výraze zreje Wilson tiež gitarovo a v pódiovej prezentácii. Jeho nápady tlmočí starostlivo vybraná kapela plná talentu a virtuozity.

Pôsobivo, no v tieni absentujúceho Marca Minnemanna ju viedol Craig Blundell, basoval a falzetom vokály zdobil výrazný Nick Beggs a najviac v sólach improvizoval jediný Američan v tíme, niekdajší Milesov klávesák Adam Holzman. Element štadiónového rocku vniesol do naplnenej sály Watersov šesťstrunový búrač sten Dave Kilminster. Atmosféra sa objavila, ale veľkej hale so zasadacím poriadkom sa podarilo ju výrazne redukovať, ako to veľké priestory vedia.

Wilson dokáže úžasne stavať na základoch artrockových gigantov a na ne umiestniť svoju nenápadnú bosú postavičku, ktorej vie nejakým šikovným nezámerným spôsobom priradiť štatút všestranného umelca kormidlujúceho budúcnosť žánru. Je to veľká výzva plná zodpovednosti. Tú nezvládne sám, a preto je škoda, že pocit zo živého koncertu odkazuje hlavne akoby „len“ naspať na neho. Nie je to vôbec málo a v takom dopade na „civilné“ publikum sa to nedarí možno žiadnemu „novému“ umelcovi z jeho škatuľky za poslednú dekádu! Prinášať nadľudskú hudbu dokázal aj týmto vystúpením a vieme, že nadľudskosť dnes ľuďom reže, ešte viac na rockovom koncerte na sedenie. No prinášať nadľudskú hudbu ľudsky, s pochybami a zraniteľne je niečo, čo ho delí od spoločného miesta vedľa svojich hrdinov na prog rockovom Olympe, na ktorý už Steven Wilson pomaly začína vidieť.

Info

Steven Wilson (uk)
19. 4. 2016 Forum Karlín, Praha

foto © Erkki Jodocus Mervaala‎

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace