Články / Reporty

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová | Články / Reporty | 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+. Zde vystoupil vídeňský ansámbl Klangforum Wien pod vedením Enna Poppeho, který provedl tři kompozice hvězdné Rebeccy Saunders a jednu skladbu samotného dirigenta.

Večer otevřel koncert pro kontrabas a ansámbl Fury II. V něm Saunders pracuje s napětím, rezonancí a také zvukovým rozpětím pětistrunného kontrabasu. Sólistu Evana Hulberta doprovodil ansámbl složený z violoncella, akordeonu, basklarinetu, klavíru a řady perkusí: plechů, bicí soupravy, gongu, tympánů, vibrafonu nebo řehtaček, díky nimž orchestr dosahoval větší zvukové rozmanitosti. Fury je hněv nebo zuřivost a úměrně tomu hudba bublala a pulsovala pod povrchem, ale také praskala a eruptovala.

Enno Poppe dále představil svou skladbu Speicher VI, jejíž název – sýpka, úložiště, ale také paměť – má evokovat jak uspořádanost, tak chaos a nahromaděné věci bez řádu. Začala špičatou mlhou tvořenou dechy ve vedení alt saxofonu. Ta jako bílé světlo zavalila celý sál, dokud ji hluboké tóny na violoncello, basu a violu neutlumily horkým zvukem. Pokračovala až epicky, od dramatických gradací po bzučivé disonantní napětí. Celá kompozice následovala úvodní motiv – pouhé dva tóny stoupající nahoru. Na začátku a na konci byl tento interval dokončen netonální melodií, která z výšky kličkovala dolů. Skladatel využil maximálního potenciálu všech muzikantů, kteří se velmi virtuózně ujali svých partů.

Po přestávce uvedla Rebecca Saunders skladbu pro sólový klavír: to an utterance – study, která byla postavena na barevných strukturách tvořených slidováním po klávesách převážně v basových polohách. Neobjevil se ani melodický, ani harmonický materiál a skladatelka pracovala převážně s tichem a rezonancí, kterou podpořilo těžítko tlumící spodní struny. Materiál, přestože technicky velmi náročný a provedený excelentním Joonasem Ahonenem, ovšem působil poněkud prvoplánově a nedomyšleně a zkrátka nepřekvapil ani neuspokojil.

Poslední kompozici prvního večera Prague Offspring, Scar, napsala Saunders pro 15 sólistů a pracuje v ní s rozšířenými technikami a netradičním využitím nástrojů. Dvacetiminutová skladba byla rytmicky velmi přesná a následovala určitý pattern: z tichých vibrací postupně zvuk zesílil až ke svému vrcholu, kde hluk opustil, vždy však za sebou zanechal tenký potůček tvořený kytarovým reverbem, tichým trombonovým tónem nebo třeba akordeonovým pružením, který se opět rozjel ve hlučnou řeku. Scar měla být vrcholem večera a skutečně šlo o inovativní, rozmanitými zvuky pulzující materiál, který by o něco lépe vynikl v kratším časovém rozpětí.

Info

Festival Pražské jaro: Klangforum Wien I.
31. 5. 2024 Dox+, Praha

foto © Festival Pražské jaro

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Eartheater, s tebou je vše jednodušší

Jakub Béreš 14.07.2024

Zatímco se před osmi lety na scéně ještě hledala, dnes pravidelně spolupracuje se jmény jako Sega Bodega nebo Caroline Polacheck... Eartheater v Praze.

Pohodu potrebujeme (Pohoda 2024)

Richard Michalik 14.07.2024

Headlinerom poobedia bolo po prvých šuškandách sledovanie radaru SHMÚ a neustále návštevy osviežovacích staníc. Väčšinu návštevníkov, ale vysoké teploty neodradili...

Oáza neklidu a divnosti (Hradby samoty 2024)

Kryštof Kočtář 14.07.2024

Kdo je schopen najít krásu nejen v hroutících se novostavbách, ale rovněž prastarých ruinách, jistě by ocenil zámeček. Okna byla potažena...

Opäť doma (Pohoda 2024)

Richard Michalik 12.07.2024

Na flákanie nie je príliš priestor, trojboj Arlo Parks - Skepta - James Blake čaká.

Odpojené (Bear Stone 2024)

Ema Klubisová 11.07.2024

Po dvoch dňoch sa neznáme tváre stávajú známymi a z krátkej pauzy na wc sa môže stať popíjanie chorvátskeho piva Karlovačka s päťdesiat ročnými metalistami pod mostom.

Na konci kolonády (KVIFF 2024)

Štěpán Nezbeda 09.07.2024

Směs nespokojenosti, nadšení, znechucení a odchodů ze sálu vyvolal i všeobecně nejočekávanější kousek z kategorie chytrých žánrovek, v Cannes vychvalovaná Substance.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace