Články / Recenze

Víte, kdo je Norma Jean?

Víte, kdo je Norma Jean?

Jirka Převorovský | Články / Recenze | 12.09.2013

Křesťanské metalcore. Obzvlášť pro Čechy dost těžko pochopitelná škatulka tvrdé muziky, do níž ale spadají velcí hráči jako Underoath, As I Lay Dying nebo August Burns Red a mnozí další. Kdo zná Norma Jean, už ale ví, že ho nečeká žádné screamo Desatero. Poctivé metalcore, které kluci z Atlanty drtí už od roku 1997, je totiž přesně to, co můžeme očekávat i od jejich nové desky Wrongdoers.

Je zvláštní, jak se Norma Jean na jednu stranu dokáží pečlivě držet definic žánru (a na rozdíl od jiných skupin v mnohém stále připomínají éru metalcorového boomu okolo roku 2007) a zároveň s každým dalším albem vnášet do své hudby drobné, téměř přeslechnutelné nové prvky, které dotvářejí celkovou atmosféru. A to, že se od poslední desky změnil kytarista, basák i bubeník, na tom nic nezměnilo.

Pro Wrongdoers je typická jedna věc – většina písniček vám přijde povědomá. Něco zní jako Your Demise, něco jako staří Silverstein nebo August Burns Red, něco dokonce jako Bring Me the Horizon. Napoprvé to překvapí, ale když začnete jednotlivé skladby lépe chápat a rozeznávat, dojde vám, že Wrongdoers zní spíš jako něco úplně jiného – jako Norma Jean. Je těžké dělat učebnicové metalcore a zároveň občas nevyvolat dojem vykrádání některé z jiných skupin (nebo dokonce sama sebe). Na desce najdete skladby, které mají k „obecnému“ metalcoru blíž, některé už naštěstí méně, ale ať je to, jak chce, Normě Jean nemůžete upřít jedno – ve skladbách jako Funeral Singer se ukazuje v možná vůbec nejlepší formě a definuje tak to, co v současnosti znamená metalcore – ryzí, nekompromisní a bez fúzí.

Deska neustále střídá tvrdé, zmatené pasáže s těžko uchopitelnou kytarovou linkou a překrývajícími se vokály s klidnějšími (ale o nic méně zajímavými) party čistého zpěvu a téměř až zasněného zvuku. Obě polohy se neprolnou dřív než v předposlední skladbě a vyústí až do epického outra s poetickým názvem Sun Dies, Blood Moon, v němž se během čtrnácti minut vystřídá snad všechno – smyčce, klávesy, hardrockové riffy, tlumený řev, pomalé čisté vokály i finální přebuzená live session znějící jako improvizace ze sedmdesátých let.

Na někoho může samotná skladba alba nebo zařazení jakéhosi intra a outra, po pravdě relativně zbytečného, působit zpátečnicky a křečovitě. Faktem ale zůstává, že trocha teatrálnosti už asi k metalcoru patří a Norma Jean nepředvedli nic, za co by se měli stydět.

Wrongdoers, poslední album pětice z Georgie, je jako jídlo připravené s pedantskou přesností, do kterého ovšem někdo na poslední chvíli a nepozorovaně přihodil špetku koření. S každým soustem, každou skladbou, kterou z něj uslyšíte, dostanete přesně to, co čekáte, a k tomu ještě něco navíc. Díky tomu se nebudete ani chvíli nudit a celých čtyřicet pět minut zůstanete napjatí a zvědaví, co pro vás Norma Jean v dalších vteřinách uvařili.

Mimochodem, věděli jste, že Norma Jean je Marilyn Monroe?

Info

Norma Jean – Wrongdoers (Razor & Tie, 2013)
www.normajeannoise.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prechod do serióznej roviny (Rich Brian)

redakce 12.10.2019

Z Rich Briana sa stala virálna senzácia, ale z jeho novšej tvorby a rozhovorov je zjavné, že ambície má iné.

Ahhhh, ten surf rock! (Songs from the Utopia)

redakce 11.10.2019

Na novince pojmenované extatickým (či snad bolestivým?) výkřikem Ahhhh! se vydali na západ a pomyslně zakotvili někde na Západním pobřeží.

Smutně a zároveň s největší vášní k životu (Mueran Humanos)

redakce 05.10.2019

Ačkoli zpívají takřka výhradně španělsky, rafinovaná atmosféra odstavuje znalost jazyka na vedlejší kolej.

Neurvalý punk s koulí u nohy (Victims)

redakce 28.09.2019

Victims zde sice stále sázejí na ověřené postupy žánru a přímočarost, kterou koriguje agresivní d-beat materiálu, jasně vévodí, překvapuje však produkce.

Neobyčejná pokora Dirtmusic

redakce 27.09.2019

Odvaha a elegance, s jakou se Dirtmusic dokázali vzdát obvyklých schémat, je záviděníhodná... Recenze poslední desky Dirtmusic před jejich pražských koncertem.

Emotivní žalořevy Esazlesa

redakce 18.09.2019

Azyl v jeskyni skončil. Na malé formáty už není čas. Dává to smysl?

Když prach z cesty skřípe v zubech... (Gravelroad)

redakce 17.09.2019

Crooked Nation už při pohledu na přebal postrádá psychedelickou barevnost předchozích desek, zdobí ji černobílý obraz kostlivce v obleku.

Příliš dlouhá cesta k příliš prchavé nostalgii (Deafheaven)

redakce 16.09.2019

Ordinary Corrupt Human Love je stejnou měrou tvůrčí svoboda jako okázalá vypočítavost.

Cesta do hlubin dánské duše (Søren Bebe)

redakce 13.09.2019

Bebeho skladby na albu Echoes nejsou pouhou ozvěnou, ale vlastním hlasem, který Bebeho řadí k nejslibnějším talentům nejen skandinávské hudební scény.

Nelítostná dekompozice klubového elektra (Blanck Mass)

redakce 12.09.2019

Krutá atmosféra nelítostně tepající do posluchačových spánků je jasným testamentem doby. Reflexe environmentálního žalu, deprese, dekontrukce a kompozice naděje?