Jirka Převorovský | Články / Recenze | 12.09.2013
Křesťanské metalcore. Obzvlášť pro Čechy dost těžko pochopitelná škatulka tvrdé muziky, do níž ale spadají velcí hráči jako Underoath, As I Lay Dying nebo August Burns Red a mnozí další. Kdo zná Norma Jean, už ale ví, že ho nečeká žádné screamo Desatero. Poctivé metalcore, které kluci z Atlanty drtí už od roku 1997, je totiž přesně to, co můžeme očekávat i od jejich nové desky Wrongdoers.
Je zvláštní, jak se Norma Jean na jednu stranu dokáží pečlivě držet definic žánru (a na rozdíl od jiných skupin v mnohém stále připomínají éru metalcorového boomu okolo roku 2007) a zároveň s každým dalším albem vnášet do své hudby drobné, téměř přeslechnutelné nové prvky, které dotvářejí celkovou atmosféru. A to, že se od poslední desky změnil kytarista, basák i bubeník, na tom nic nezměnilo.
Pro Wrongdoers je typická jedna věc – většina písniček vám přijde povědomá. Něco zní jako Your Demise, něco jako staří Silverstein nebo August Burns Red, něco dokonce jako Bring Me the Horizon. Napoprvé to překvapí, ale když začnete jednotlivé skladby lépe chápat a rozeznávat, dojde vám, že Wrongdoers zní spíš jako něco úplně jiného – jako Norma Jean. Je těžké dělat učebnicové metalcore a zároveň občas nevyvolat dojem vykrádání některé z jiných skupin (nebo dokonce sama sebe). Na desce najdete skladby, které mají k „obecnému“ metalcoru blíž, některé už naštěstí méně, ale ať je to, jak chce, Normě Jean nemůžete upřít jedno – ve skladbách jako Funeral Singer se ukazuje v možná vůbec nejlepší formě a definuje tak to, co v současnosti znamená metalcore – ryzí, nekompromisní a bez fúzí.
Deska neustále střídá tvrdé, zmatené pasáže s těžko uchopitelnou kytarovou linkou a překrývajícími se vokály s klidnějšími (ale o nic méně zajímavými) party čistého zpěvu a téměř až zasněného zvuku. Obě polohy se neprolnou dřív než v předposlední skladbě a vyústí až do epického outra s poetickým názvem Sun Dies, Blood Moon, v němž se během čtrnácti minut vystřídá snad všechno – smyčce, klávesy, hardrockové riffy, tlumený řev, pomalé čisté vokály i finální přebuzená live session znějící jako improvizace ze sedmdesátých let.
Na někoho může samotná skladba alba nebo zařazení jakéhosi intra a outra, po pravdě relativně zbytečného, působit zpátečnicky a křečovitě. Faktem ale zůstává, že trocha teatrálnosti už asi k metalcoru patří a Norma Jean nepředvedli nic, za co by se měli stydět.
Wrongdoers, poslední album pětice z Georgie, je jako jídlo připravené s pedantskou přesností, do kterého ovšem někdo na poslední chvíli a nepozorovaně přihodil špetku koření. S každým soustem, každou skladbou, kterou z něj uslyšíte, dostanete přesně to, co čekáte, a k tomu ještě něco navíc. Díky tomu se nebudete ani chvíli nudit a celých čtyřicet pět minut zůstanete napjatí a zvědaví, co pro vás Norma Jean v dalších vteřinách uvařili.
Mimochodem, věděli jste, že Norma Jean je Marilyn Monroe?
Norma Jean – Wrongdoers (Razor & Tie, 2013)
www.normajeannoise.com
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.