Články / Reporty

Vraždění neviňátek (The Dillinger Escape Plan v Ostravě)

Vraždění neviňátek (The Dillinger Escape Plan v Ostravě)

Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 16.10.2013

Mezi mé největší oblíbence dodnes patří legendární Black Flag, kteří se v období s Henrym Rollinsem za mikrofonem nebáli odvážně koketovat s metalem a jazzovou fúzí. A právě The Dillinger Escape Plan (TDEP) vnímám i přes propast jedné dekády a odlišné výrazové prostředky jako jejich právoplatné nástupce. Zároveň se hlásím ke skupině fanoušků, která se k TDEP připojila po progresivních či chcete-li vyměklých deskách Ire Works a Option Paralysis. Zpátky do současnosti, aktuální evropské turné Dillingerů bylo věnované nové desce One of Us Is the Killer, která organicky spojila dřívější agresivitu s experimentálními tendencemi, a jednou ze zastávek se stal i ostravský klub Barrák. Nejprve Swans v Brně, poté Iggy Pop and The Stooges ve Frýdku-Místku a nyní Dillinger Escape Plan v Ostravě – rýsuje se snad konec pragocentrismu? Uvidíme.

Krátce po osmé hodině akci odstartovala nadějná česko-slovenská parta Momma Knows Best, která nezapře mathcoreové kořeny. Přestože se ze strany publika dočkali pouze chladné odezvy, předvedli živelnou show, za kterou by se nemusely stydět ani hlavní hvězdy večera. Slabá půlhodinka utekla velmi rychle a záhy se už chystala zahraniční předkapela Maybeshewill. Kdo bláhově očekával porci monotónního post-rocku, byl mile překvapen – britská formace se nezalekla téměř matematických vyhrávek a vše ozvláštňovala zvukem kláves.

Po efektním intru, které obstaraly epilepticky problikávající projekce, naběhli na scénu The Dillinger Escape Plan a spustili nebývale razantní otvírák Prancer. Kotel pod pódiem se okamžitě změnil v boj o holý život, o propocenou změť těl a takřka nepřetržitý stage diving nebyla nouze. Samotní TDEP nezůstali nic dlužni své pověsti - zpěvák Greg Puciato se přes zábradlí neustále natahoval do davu fanoušků a kytarista Ben Weinman se rovnou zavěsil vzhůru nohama na jeden z nosníků, aniž by to jakkoliv poznamenalo celkový výkon kapely. Následující skladba Farewell, Mona Lisa ukázala, že Puciato zvládá bez problémů uzpívat několik různých poloh a nemá v branži sebemenší konkurenci. Vítanou dynamiku přineslo zařazení poklidnějších skladeb typu One Of Us Is The Killer nebo Nothing's Funny, kdy brutální odsekávané riffy nahradilo sofistikovanější budování atmosféry. Zvuk byl místy nečitelný, ale v průběhu vystoupení se o poznání zlepšil a nic nebránilo vychutnávání zdánlivě chaotických kompozic. Když už začínala být intenzita vystoupení smrtící, zamířili TDEP do šatny, aby následně poslední přeživší dorazili přídavky – znamenitou předělávkou Come to Daddy od elektronického mága Aphexe Twina a klasikou 43% Burnt.

The Dillinger Escape Plan opět potvrdili své výstavní postavení na tvrdé metalové scéně a naservírovali vypjatý zážitek na hranici fyzických a psychických sil. Dokážou zajít ještě dál?

Info

The Dillinger Escape Plan (usa) + Maybeshewill (uk) + Momma Knows Best
11. 10. 2013, Barrák, Ostrava

foto © Photom

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

„Tam, odkud jsme, krásně zpívají ptáci, a vzduch je naplněný hudbou.“ (Vivat vila)

Michal Pařízek 30.08.2020

Malé akce jako festival Vivat vila jsou strašně potřebné a důležité, tady i díky komunitnímu přesahu, nejde jen o hudbu.

Když se rozestoupilo nebe (Jednota Kalvárie)

Jakub Šíma 25.08.2020

Cestou z Úštěku do Blíževedel nespouštím oči z kalvárie, kterou na obzoru nejde přehlédnout. Majestátně se vypíná mezi okolními kopci a i ze vzdálenosti několika kilometrů.

Dobršská brána 2020: Pánubohu pod okny

Jan Starý 19.08.2020

Ondřej Bezr označil „brněnský Trutnov“ za „jednu z mála akcí, které se letos konají“. To je hodně daleko od pravdy.