Články / Reporty

Vrtačkou hravě - Adrian Belew

Vrtačkou hravě - Adrian Belew

Tomáš Zahoř | Články / Reporty | 22.02.2016

Adrian Belew je bezesporu hudební fenomén. A jeho spoluhráči z Power Tria – basistka Julie Slick a bubeník Tobias Ralph – nejsou žádným doplňkem. Koncert v pražském Lucerna Music Baru toho byl jasným důkazem.

Při zpětném pohledu na tvorbu King Crimson se po tomto zážitku neubráním pocitu, že některé skladby (Dinosaur, Three of a Perfect Pair, Walking on Air a další) vznikly spíše pod hlavičkou Adrian Belew and his KC band. Tolik je jeho rukopis, i díky srovnání s jeho sólovou tvorbou, patrný. A když už nad tím takhle přemýšlím, je to možná i ten důvod, proč už nebyl do současné sestavy King Crimson přizván. Ve svých šestašedesáti letech nám předvedl jednu z nejdůležitějších a u většiny jinak excelentních muzikantů absentující věc – jak si umí hrát, nikoli pouze jak umí hrát. A to je setsakramentský rozdíl, jenž posouvá koncertní zážitek o několik stupňů výš. Navíc vždycky překvapí, jak skvěle dokáže i naživo zpívat, takhle „zmrzlá“ záda jsem už dlouho neměl. Na kytaru dokáže napodobit zvuk téměř čehokoli, od motorové pily (na kytaru hrál i elektrickou vrtačkou) přes auto až po slona nebo psa. Chvílemi se svým nástrojem vede jasný dialog; vše s obrovským nadhledem, humorem a nikterak dietní porcí energie. A navíc je jeho přístup velice infekční. Dokáže tím totiž nakazit celou kapelu - bubeníkovo sólo budiž toho důkazem -, a v mezích možností i samotné publikum. Cituji jednoho z přítomných zvukařů: „Já jsem slyšel už hodně bubenických sól, ale tohle bylo první, které mělo smysl.“ Basistky jsem měl vždycky rád a Julia si přízeň rozhodně zaslouží, hraje skvěle (a navíc dobře vypadá).

Zmíněný humor a hudební nadhled je přesně to, co u většiny muzikantů a kapel postrádám. Setlist obsahoval silný extrakt toho nejlepšího, ať už získaný z listů karmínového krále, nebo macerací květinek z vlastní rozsáhlé zahrádky. Jízda byla v půli přerušena plánovanou čtvrthodinovou pauzou, kterou nám principál doporučil vyplnit návštěvou toalety, baru a kuřáckého koutku, v libovolném pořadí. Moudré. A hlavně přínosné pro celé vystoupení. Druhá část byla neméně chutná, opět plná energie, až dětské radosti z hraní. Zatímco v první části Power Trio servírovalo skladby jako Big Electric Cat, Men in Helicopters, The Lone Rhinoceros, Dinosaur, One Time, Three of a Perfect Pair, b, Frame by Frame či Beat Box Guitar, v druhém chodu na stole přistály chuťovky jako Heartbeat, Walking on Air, Ampersand, Young Lions, Neurotica, e a jako dezert Indiscipline.

Adrian Belew and Power Trio převedlo vskutku silný výkon a publikum odcházelo nabito, očištěno, syto a spokojeno.

Info

Adrian Belew Power Trio (uk)
18. 2. 2016 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Elina Richter

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace