Články / Seriály

Vstupní prohlídka: CRoSz

Vstupní prohlídka: CRoSz

redakce | Články / Seriály | 31.05.2021

David Kříž se pod nickem CRoSz věnuje hudbě na pomezí ambientu, experimentální IDM, ale i tanečnější elektroniky na dvě dekády, vedle vlastní produkce dělal i na několika audiovizuálních projektech a instalacích. Zkraje června se vrací albem Low Drift, které vyjde u Krmelec Recordings a které střídá tempa i nálady, atmosféry i melodie. Pár zvědavých otázek pro eklektického producenta je na místě.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Nevím, jestli se moje tracky vlezou do nějaké konkrétní škatulky, ale inspirace bylo vždycky dost. Smysl pro abstraktnější formy mám nějak přirozeně už od dětství, jsem z rodiny výtvarníků. Když to ale zredukuju na muziku a přeskočím bráchovy domácí depešácký seance, tak první větší impuls vyšel asi ze sampleru labelu FCom: Laurent Garnier, Reminiscent Drive, Llorca, Aqua Bassino, Jori Hulkkonen... To cédo jsem objevil úplně náhodou někdy koncem devadesátek ve výprodeji, jako přílohu k pro mě do té doby neznámýmu časopisu Tripmag. Tenhle šťastnej nález mě přivedl k elektronické hudbě a dalším Garnierovým počinům - hlavně k jeho albu Unreasonable Behaviour, který dodnes považuju za etalon dokonale vystavěné elektroniky. Formativní byly i první kontakty s německou scénou okolo labelů Kompakt a BPitch Control. Z konkrétních jmen stojí za zmínku aspoň Martyn, Leon Vynehall, Flying Lotus, Four Tet, Ochre nebo moje ambientní modly Murcof, Biosphere a Susumu Yokota. Těch oblíbenců mám napříč žánry strašně moc a pořád přibývají.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Zalívám kytky, umývám nádobí a krmím třicetiletou želvu. Baví mě film a vizuální umění obecně - to se často s mojí tvorbou prolíná prostřednictvím nejrůznějších kolaborací, jsou to propojený světy. Taky mám okolo sebe spoustu kreativních bláznů, a když to jen trošku jde, tak se s nima rád potuluju a sdílím zážitky. Profesně jsem se živil copywritingem a novinařinou, poslední roky se pohybuju okolo IT.

Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Moje „kapela“, to jsou hlavně mašinky a laptop. Takže největší problém nastane, když vypadne šťáva MIDI sekvenceru nebo spadne systém. Není nic horšího, než uprostřed hraní spatřit modrou obrazovku smrti...

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Cokoliv, co se mi do hlavy v jeden moment táhne víc než jedním vláknem. Neumím multitaskovat. Jsem typickej jeskynní muž, jedu mono. Koncentraci moc nepomůže ani láhev ginu.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Banán a plznička, bez těchto komponent nefunguju.

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
No zase hlavně za tu hudbu. Mám rád desky. Koncerty, když nás zrovna pustí do klubu... Taky trpím slabostí pro nejrůznější zvukotvornej gear - synťáky, kontrolery, krabičky a udělátka, který ve studiu ne vždycky úplně stoprocentně vytěžím, což mě pak štve.

Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Už je to dlouhý, chceme ven. Spousta možností a málo dobrých rozhodnutí. Postvšechno rovná se chaos.

Info

CRoSz
Soundcloud interpreta

foto © Tomáš Martinů

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kult: Television – Marquee Moon

Michal Pařízek 31.01.2023

Na památku Toma Verlaina odemykáme text, který vyšel k desce Television – Marquee Moon ve Full Moonu #130.

Vstupní prohlídka: Brighter Days

redakce 30.01.2023

Okolo corového základu kapela mísí prvky post-rocku, math-rocku, midwest ema a dalších stylů, zabalených ale do vcelku měkčího zvuku a citlivého projevu.

Nejlepší texty Full Moonu 2022

redakce 29.01.2023

Stejně jako v loňském roce, i letos vybíráme to nejlepší z celoroční úrody a nabízíme je k počtení i online.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: „Everybody´s fly“ (Song story Blondie – Rapture)

Karel Veselý 29.01.2023

Slovo „rapture“ má v americké angličtině výraznou náboženskou spojitost. U amerických fundamentalistů označuje poslední vzkříšení, které nastane, až se Kristus vrátí na zem.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Now it’s time for you to cherish (Tour report Billow)

Jakub Zbořil 28.01.2023

Reporty z turné jsou jedním z oblíbených žánrů, který v posledních letech téměř zcela vymizel. Velmi se povedl veselské trojici Billow, ze šňůry po Japonsku.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Příběhy v tanci

Maria Pyatkina 26.01.2023

Čiperná a usměvavá Ann Van den Broek nám po představení prozradila, že šlo o napodobování jejího dlouholetého kamaráda Toma Barmana – frontmana kapel Deus a Taxi Wars.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Partnerství jako alchymistická laboratoř (Irena a Vojtěch Havlovi)

Aneta Kohoutová 25.01.2023

S Irenou a Vojtou Havlovými se potkáváme v čajovně v den oslavy Vojtových šedesátin. Je horké květnové odpoledne, když se ve dveřích objeví dvojice s obrovskými hudebními nástroji na zádech...

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Cesty do centra dění (Michal Nanoru)

František Formánek 24.01.2023

Popsat v krátkosti Michala Nanoru není snadné, tak to vezmu osobně... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Nová vlna domácích umělkyň

Nora Třísková 24.01.2023

Na úspěchu mladých umělkyň má tak mimo jiné zásadní podíl i změna vnímání jejich pozice, ať už ze strany hudebního průmyslu nebo publika.

Vstupní prohlídka: Alen

redakce 23.01.2023

Loni na podzim vydala klavíristka, zpěvačka a textařka u Polí5 své druhém album, ve spolupráci s Martinem E. Kyšperským.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace