redakce | Články / Seriály | 31.05.2021
David Kříž se pod nickem CRoSz věnuje hudbě na pomezí ambientu, experimentální IDM, ale i tanečnější elektroniky na dvě dekády, vedle vlastní produkce dělal i na několika audiovizuálních projektech a instalacích. Zkraje června se vrací albem Low Drift, které vyjde u Krmelec Recordings a které střídá tempa i nálady, atmosféry i melodie. Pár zvědavých otázek pro eklektického producenta je na místě.
Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Nevím, jestli se moje tracky vlezou do nějaké konkrétní škatulky, ale inspirace bylo vždycky dost. Smysl pro abstraktnější formy mám nějak přirozeně už od dětství, jsem z rodiny výtvarníků. Když to ale zredukuju na muziku a přeskočím bráchovy domácí depešácký seance, tak první větší impuls vyšel asi ze sampleru labelu FCom: Laurent Garnier, Reminiscent Drive, Llorca, Aqua Bassino, Jori Hulkkonen... To cédo jsem objevil úplně náhodou někdy koncem devadesátek ve výprodeji, jako přílohu k pro mě do té doby neznámýmu časopisu Tripmag. Tenhle šťastnej nález mě přivedl k elektronické hudbě a dalším Garnierovým počinům - hlavně k jeho albu Unreasonable Behaviour, který dodnes považuju za etalon dokonale vystavěné elektroniky. Formativní byly i první kontakty s německou scénou okolo labelů Kompakt a BPitch Control. Z konkrétních jmen stojí za zmínku aspoň Martyn, Leon Vynehall, Flying Lotus, Four Tet, Ochre nebo moje ambientní modly Murcof, Biosphere a Susumu Yokota. Těch oblíbenců mám napříč žánry strašně moc a pořád přibývají.
Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Zalívám kytky, umývám nádobí a krmím třicetiletou želvu. Baví mě film a vizuální umění obecně - to se často s mojí tvorbou prolíná prostřednictvím nejrůznějších kolaborací, jsou to propojený světy. Taky mám okolo sebe spoustu kreativních bláznů, a když to jen trošku jde, tak se s nima rád potuluju a sdílím zážitky. Profesně jsem se živil copywritingem a novinařinou, poslední roky se pohybuju okolo IT.
Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Moje „kapela“, to jsou hlavně mašinky a laptop. Takže největší problém nastane, když vypadne šťáva MIDI sekvenceru nebo spadne systém. Není nic horšího, než uprostřed hraní spatřit modrou obrazovku smrti...
Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Cokoliv, co se mi do hlavy v jeden moment táhne víc než jedním vláknem. Neumím multitaskovat. Jsem typickej jeskynní muž, jedu mono. Koncentraci moc nepomůže ani láhev ginu.
Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Banán a plznička, bez těchto komponent nefunguju.
Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
No zase hlavně za tu hudbu. Mám rád desky. Koncerty, když nás zrovna pustí do klubu... Taky trpím slabostí pro nejrůznější zvukotvornej gear - synťáky, kontrolery, krabičky a udělátka, který ve studiu ne vždycky úplně stoprocentně vytěžím, což mě pak štve.
Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Už je to dlouhý, chceme ven. Spousta možností a málo dobrých rozhodnutí. Postvšechno rovná se chaos.
Michal Pařízek 31.01.2023
Na památku Toma Verlaina odemykáme text, který vyšel k desce Television – Marquee Moon ve Full Moonu #130.
redakce 30.01.2023
Okolo corového základu kapela mísí prvky post-rocku, math-rocku, midwest ema a dalších stylů, zabalených ale do vcelku měkčího zvuku a citlivého projevu.
redakce 29.01.2023
Stejně jako v loňském roce, i letos vybíráme to nejlepší z celoroční úrody a nabízíme je k počtení i online.
Karel Veselý 29.01.2023
Slovo „rapture“ má v americké angličtině výraznou náboženskou spojitost. U amerických fundamentalistů označuje poslední vzkříšení, které nastane, až se Kristus vrátí na zem.
Jakub Zbořil 28.01.2023
Reporty z turné jsou jedním z oblíbených žánrů, který v posledních letech téměř zcela vymizel. Velmi se povedl veselské trojici Billow, ze šňůry po Japonsku.
Maria Pyatkina 26.01.2023
Čiperná a usměvavá Ann Van den Broek nám po představení prozradila, že šlo o napodobování jejího dlouholetého kamaráda Toma Barmana – frontmana kapel Deus a Taxi Wars.
Aneta Kohoutová 25.01.2023
S Irenou a Vojtou Havlovými se potkáváme v čajovně v den oslavy Vojtových šedesátin. Je horké květnové odpoledne, když se ve dveřích objeví dvojice s obrovskými hudebními nástroji na zádech...
František Formánek 24.01.2023
Popsat v krátkosti Michala Nanoru není snadné, tak to vezmu osobně... Rozhovor.
Nora Třísková 24.01.2023
Na úspěchu mladých umělkyň má tak mimo jiné zásadní podíl i změna vnímání jejich pozice, ať už ze strany hudebního průmyslu nebo publika.
redakce 23.01.2023
Loni na podzim vydala klavíristka, zpěvačka a textařka u Polí5 své druhém album, ve spolupráci s Martinem E. Kyšperským.