Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Voluptas

Vstupní prohlídka: Voluptas

redakce | Články / Rozhovory | 14.10.2020

Voluptas jsou na scéně delší dobu, čerstvě si na konto připsali vydání druhého alba Towards the Great White Nothing, které vyšlo u labelu MetalGate. Nahrávku čeká brzy křest, i když… Jak se vlastně taková alba křtí? Hudebně vycházejí Voluptas z black metalu, ačkoliv se v jejich tvorbě ozývá i doom metal, noise a může dojít i na saxofon. Ve vstupní prohlídce nechává kapela nahlédnout své inspirace a libůstky. Knihy i pivo, temnota i humor, Voluptas.

Co vás inspirovalo k hudebnímu stylu, který hrajete?
Voluptas: Staří Ulver, Ved Buens Ende, DHG, Virus, Enslaved a starší (původní) Negură Bunget.

Štěpán: Yog-Sothoth mi to přikázal. Baskytarová hra Skolla, Plenum a Vicotnika. Ale na samém počátku to byli především Emperor.

Michal: Kdyby měla být řeč o nějaké vokální inspiraci, tak hlavně Attila (ale i další zpěváci Mayhem), Vitriol z AN a třeba Mortuus z Marduk, ale hlavně Satan.

Jan: Black metal vnímám jako vcelku jedinečný médium umožňující ryzí a přímý vyjádření určitýho spektra emocí. Ortodoxní trve black bych asi dělat nechtěl, ale jako převažující výrazovej prostředek mi black přichází tak nějak sám, přičemž kořeny jsou celkem jasný – Thorns, Emperor, Ulver, Mayhem a další.

Martin: Vyrůstal jsem ve strašidelném domě, mentálně se vyvíjel jen skromně. A slyšel jsem Emperor, což mě v té době natolik přesahovalo, že jsem to nemohl vyhnat z hlavy. Přesvědčil jsem matičku, že lidi, co hrajou na nástroje, nefetujou (speech 100), dostal jsem bakelitového Stagga a bez znalosti nástroje či teorie jsem rok šrotil celé Anthems.

Ondra: Záběry na stromy hýbající se ve větru v seriálu Twin Peaks. No nic, ne, jasně, tedy, jako jo, ale důležitý impuls k pořízení dechového nástroje byl objev „darkjazzových“ kapel, Bohren & der Club of Gore nebo The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, ale i deska Ascenseur pour l'échafaud od Milese Davise.

Petr: Hele a nemůžu se na to prostě vysrat?

Čím se bavíte/živíte vedle hudby?
Štěpán: Hiking (Metal Punks) a uctíváním Yog-Sothotha.

Michal: Pitím piva a uctíváním Satana. A taky vykořisťováním lidí v korporátu.

Jan: Jazykama a medicínou. Občas si přivydělám uctíváním Yog-Sothotha.

Martin: Druholigovou akademickou prací a učením, což stačí zhruba na pokrytí dvou krabiček těžkých bensonek a pěti braníků denně.

Ondra: Pracuju v obchodě s hudebními médii v Palladiu, takže zase nějak hudba.

Co je nejhoršího na hraní v kapele?
Štěpán: Nutnost respektovat názory ostatních členů a na něčem se jednoznačně shodnout.

Michal: Placení peněz za zkušebnu a piva, kterých padne na každé zkoušce a koncertě větší než malé množství.

Jan: Organizační peripetie a cestování na koncerty, resp. z koncertů. Martin: Lidi.

Ondra: Organizování/čas. Proto je dobré být na hranici členství, abych se zároveň mohl tvářit jako součást tehdy, když když, a zároveň x y.

Co bezpečně rozhodí vaši pozornost?
Štěpán: Když mi dojde pivo.

Michal: Anebo slivovica, té máme ale naštěstí dost.

Jan: Když ztratím ruksak. Naposledy se mně to stalo na Irónoch.

Martin: Blitzkrieg.

Ondra: Nevím, jak se to jmenuje.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Štěpán: Rum, pivo z malých, řemeslných pivovarů a poctivej sójovej guláš.

Michal: Hooodně piva, jelikož nejsme kapela z Itálie, tak by mi nevadilo pravidelně žrát hromady pizzy, ale hlavně ať tam hraje disco a black metal.

Jan: Voda, sůl a opium.

Martin: Pivo. A řízek, ale jenom kvůli tomu, že ho Michal jí lžící.

Za co utrácíte peníze/čas, co se týče hudby?
Štěpán: V poslední době hlavně za koncerty současné kompozice/moderní klasiky (Orchestr Berg atd.), za vinyly (poslední Kayo Dot, Lychgate, Wormlust/Skáphe, Neptunian Maximalism, Kaboom Karavan) a za kabely (často je ztrácím).

Michal: Kurvy, chlast a chlebíčky. Když nebyla korona, tak taky za blackmetalové fesťáky, koncerty a vinyly. Naposledy jsem pořídil Döden trilogii od Mylingar. A taky za pivo na koncertech, za které mnohdy padne mnohem více než za samotné lístky.

Jan: Podle toho, co mě zrovna napadne a čím jsem zrovna posedlý. Akvizice z poslední doby čítají mou milovanou There Is No More Firmament od Johna Zorna, I Am the Last of All the Field that Fell od Current 93 nebo celou dostupnou diskografii Necrococka – to je můj velký spřízněnec a oblíbenec. Nedávno jsem dokonce konečně po letech docenil Kaviar Kavalier, ti jsou asi další na řadě.

Martin: Potenciometry, kondenzátory, tranzistory, CMOS chipy, operační zesilovače, diody atd., ze kterých pájím kytarové efekty, které pak nedám do pedálů a rozšlápnu je na koberci.

Ondra: Koncerty, často současnou klasiku nebo rád chodím na gotické akce Sanctuary.cz, občas nějaký ten vinyl, celkem masivně utrácím za nosiče cizí peníze…

Jak byste charakterizovali současný svět ve třech větách?
Štěpán: Tři věty? Stačí jedno souvětí. Svět se řítí do pekel, snad už to nebude trvat dlouho.

Michal: Všichni. Jsou. Kokoti.

Jan: Líbí se mi vši Stephena Cranea: „One viewed the existence of man then as a marvel, and conceded a glamour of wonder to these lice which were caused to cling to a whirling, fire-smote, ice-locked, disease-stricken, space-lost bulb.“

Martin: O tempora o mores. Silnější pes mrdá. Nepáchejte sebevraždy a počkejte si, až to skončí samo od sebe.

Ondra: Myslel jsem si, že Nietzsche v O pravdě a lži ve smyslu nikoli morálním píše o tom, jak se komár s patosem vznáší nad močálem, ale není tam ani slovo o močálu, takže padla moje plánovaná konstrukce, která měla v úmyslu zdůraznit hlavně močál a konfrontovat tak čínského autora Lioua Cch’-sina a jeho tezi o tom, že „vesmír je temný les“. V další větě něco o tom, že to funguje jako dialektický doplněk k tomu, co napsal Jan.

Info

Voluptas
bandcamp interpreta

Živě:
Voluptas
5. 11. 2020 19:00
TBA, Praha
fb událost

foto © Markét Bártová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tomáš Jirsa, Adéla Konečná (Hear Me!): Poslyš, vyslyš, slyš

Jiří Přivřel 27.11.2023

Jedenáctý ročník putovního festivalu Hear Me! poprvé v Olomouci. Rozhovor s pořadateli o HLUBINĚ, Staré síti i nových jménech.

Robert Finley: Nejlepší cvičení je tanec

Jiří V. Matýsek 08.11.2023

Do Jeseníků míří z Louisiany s novou deskou Black Bayou, na níž se opět podílel Dan Auerbach z The Black Keys, přidal se k nim i jeho kapelní souputník Patrick…

Pavel Bicek (Mezipatra): Začal bych tím pozitivním…

Viktor Palák 01.11.2023

Mezipatra jako prostor pro objevování různorodosti genderových a sexuálních identit? Jako párty? Jako akce pro širokou veřejnost? Optali jsme se ředitele festivalu.

Marek Vrabec (Prague Sounds): Nadčasová hodnota a krása svého druhu

Mariia Smirnova 29.10.2023

"V kultuře, v umění se nejvíc vyplatí to, co se nevyplatí! A díky partnerům můžeme přivážet to nejhodnotnější, přestože to nemusí znamenat, že se to automaticky dobře prodává..." Rozhovor.

Být kabaretiérkou (Lauren Mayberry)

Michaela Šedinová 16.10.2023

Lauren Mayberry je známá zejména jako členka skotské kapely Chvrches, ale taky chystá první sólovku. Zahraje z ní už zítra v Rock Café. Rozhovor.

Igor Sidorenko (Stoned Jesus): Kdo chtěl, už slyšel, co potřeboval

Alexander Proletarskyi 23.08.2023

Nejprve to bylo hlasité a hravé, pak vtipy ustaly a bylo více ticho, protože se všechna slova stala trochu zbytečnými... Rozhovor.

Chorobopop: Lidi tady žijou a nezmizí

Michal Smrčina 17.08.2023

Kapela, o které je v posledních letech slyšet víc a víc. Aby ne, když se u nich potkává energie, písnička s punkem a nevšední, nebývale obrazné, často subversivní texty takzvaně…

Radim Svatoň, Petr Pošvic (MikuLove): Dělat věci poctivě a kontinuálně

Adéla Polka 09.08.2023

Petr Pošvic a Radim Svatoň se před třemi lety pustili do pokračování Eurotrialogu pod hlavičkou MikuLove. A jsou v tom až po uši, v lásce k hudbě, i místu.

Keith Morris a Dimitri Coats (Off!): Poslední, co jsme chtěli udělat, bylo další punkrockové album

Banán 07.08.2023

"Free LSD není jenom album, je to také sci-fi film, který vyjde příští rok a dohromady tvoří koncept. Odvázali jsme se," říkají Off! A zvou na koncert v MeetFactory.

Štefan Szabó: Zásadní věci se dějí (i) náhodou

Veronika Miksová 12.07.2023

Se Štefanem Szabóem jsme si povídali o zákulisí festivalu N:ear, některých interpretech, stáži na kodaňské Rhythmic Music Conservatory i kurátorování výstavy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace