Články / Offtopic / / Movie/dox

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 25.08.2019

Režisér a scenárista Quentin Tarantino natočil svoj deviaty film pod názvom Once Upon a Time in Hollywood. Prívlastok „kultový“ si vyslúžil už prvými filmami Reservoir Dogs, Pulp Fiction či Jackie Brown, v ktorých si vytvoril charakteristický štýl využívajúci siahodlhé dialógy, krvavé scény vyburcované do krajností či množstvo odkazov na diela iných režisérov. Tentoraz natočil prvý krát film inšpirovaný skutočnými udalosťami.

Vražda tehotnej manželky Romana Polanského, herečky Sharon Tate, sfanatizovanou skupinou Family pod vedením Charlieho Mansona v roku 1969 sa označuje ako koniec éry hippies. Polanski (Rafal Zawierucha) sa s Tate (Margot Robbie) a jej bývalým priateľom Jayom Sebringom (Emile Hirsch) prisťahujú vedľa herca Rickyho Daltona (Leonardo DiCaprio). Ten sa so svojim kaskadérom Cliffom Boothom (Brad Pitt) snaží dostať naspäť ku zlatým časom svojej kariéry, čomu chce dopomôcť režisér Marvin Shwarz (Al Pacino).

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No až do troch štvrtín sa dej razantne nevyvíja, skôr drží pomalé tempo. Nevyskytuje sa tu krvavá akcia, scenár pracuje predovšetkým s charaktermi postáv. Tarantino uplatnil schopnosť natočiť zdanlivo nevyvíjajúci sa dej spôsobom, ktorý využíva dlhé dialógy s poväčšine nepredvídateľným vyvrcholením. Pomalý rozbeh si vykompenzuje poslednou polhodinou plnou krvi. Typický Tarantinov prvok akcie a násilia je tu tradične prehnaný do miery, kedy to už nepoburuje brutalitou, ale naopak – zabáva absurditou.

Once Upon a Time in Hollywood odkazuje na jeden z najlepších westernov všetkých čias Once Upon a Time in the West Sergio Leoneho z roku 1968, no Tarantinove očarenie spaghetti westernom sa ukázalo už pri Kill Bill 1./2., Hateful Eight či Django Unchained. Každý z filmov je zasadený do iného obdobia, zároveň ich spája využitie čierneho humoru proti nejakej subkultúre alebo rase (Kill Bill 1. – Aziati, Django – Černosi, atď.), v Once Upon a Time in Hollywood sa tento typ humoru orientuje na hippies a Mansonovu skupinu.

Nepredvídateľné vyvíjanie scén, venovanie sa jednotlivým postavám, dlhšia stopáž (takmer trojhodinová) a akčné finále – to je Tarantinova charakteristika a tá bola naplnená. Napriek použitiu námetu smutnej a dramatickej udalosti sa bude Once Upon a Time in Hollywood v jeho filmografii vynímať ako ďalšia čierna akčná komédia. V tomto žánre Tarantino v dnešnej dobe nemá konkurenciu, no či snímka má na vrcholné diela jeho kariéry, akými sú Inglorious Basterds, Pulp Fiction či Django Unchained, je diskutabilné. Quentin Tarantino sa pohodlne usadil vo svojej komfortnej zóne plnej násilia, nekonečných dialógov a absurdity, že sa odtiaľ už nedokáže vymaniť. Zároveň je Once Upon a Time in Hollywood prehliadkou umenia prepojiť naoko neprepojiteľné a vyťažiť zo scén maximum.

Info

Tenkrát v Hollywoodu / Once Upon a Time in Hollywood
Režie: Quentin Tarantino, 2019
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

redakce 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka.

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.