Akana | Články / Recenze | 27.11.2015
Přátelství mezi Jessem Hughesem a Joshem Hommem má hluboké kořeny. Kamarádství až za hrob a touha užít si kopec srandy stojí v jejich případě vysoko nad jakýmikoli komerčními diktáty. Ačkoli každý z nich (především Homme) vyvíjí spoustu dalších hudebních aktivit, už počtvrté se sešli ve studiu jako vykutálení machři Boots Electric a Baby Duck pod hlavičkou Eagles of Death Metal. Kapely, která si na nic nehraje, přestože si v první řadě hraje. Dvojice si hýčká svou image nadržených buranů z Jihu, kterou tentokrát obalem nové desky (připomněl mi podobně slizký, ovšem mnohem méně vtipný cover kabátího alba Čert na koze jel, jedné z největších zhůvěřilostí v dějinách domácího hudebního artworku) dovedla až na hranici sebeparodie, což je ostatně její oblíbený operační prostor. Od začátku je smyslem téhle kapely užít si co nejvíc legrace, a to platí i nadále. Obehraná rock'n'rollová klišé dostávají v jejich podání díky poťouchlé nadsázce i skutečnému nadšení jedinečný šmrnc.
Jestli album Zipper Down něčím překvapí, pak snad jedině výběrem coververze Save a Prayer od Duran Duran. Chlupatý venkovský macho zpívá vymydlený hitík novoromantických hezounů – jedno oko nezůstane suché a podstata typického humoru Eagles je naplněna. A kromě toho Hughes to zpívá opravdu dobře.
Srdce desky ovšem tepe v jiných písních, předvídatelnějších, ale znovu bezvadně vymyšlených a rajcovně podaných. Eagles v nich sázejí na hutný, dravý zvuk a rychlá tempa. Complexity je ukázkově rozžhavený a chytlavý otvírák, do ještě větších obrátek se rozjíždí Got a Woman, neúnavné slajdování nabíjí Got the Power, instrumentálně ještě divočejší je The Reverend. Všechno stojí na důvěrně známých rock'n'rollových idiomech, ale to jemné přehrávání spolu s nepředstíraným zanícením dodává songům skoro bolanovskou eleganci. Ostatně v uvolněnějších kouscích I Love You All the Time nebo The Deuce slyším T.Rex docela zřetelně.
Tohle není album, jakým se říká „zásadní“. Je krajně nepravděpodobné, že Eagles of Death Metal nějaké takové kdy natočí. Na to je jejich přístup příliš nezávazný, muzika příliš (i když přiznaně) odvozená. Ale ať mi nikdo neříká, že „umění“ je cennější než zábava, intelektuální uspokojení očistnější než smích, sex a fyzická euforie. Neuvěřím mu a při poslechu Eagles of Death Metal už vůbec ne.
Eagles of Death Metal – Zipper Down (Downtown Recordings, 2015)
www.eaglesofdeathmetal.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.