Články / Recenze

Vyzrálý neklid Autumnist

Vyzrálý neklid Autumnist

Jakub Koumar | Články / Recenze | 29.08.2013

Autumnist nikam nespěchají. Od své poslední nahrávky zráli čtyři roky. To je přeci jenom doba dost dlouhá na to, aby se na ně pozapomnělo. A o to větším a zároveň milejším překvapením je po čertech vyspělé album Sound of Unrest.

To je v podstatě třetím dlouhohrajícím počinem producenta Vlada Ďurajky, dříve známého coby Abuse. Pod tímto nickem si stihl střihnout dubstepem i chilloutem načichlé EP Sleepfields a velmi dobré, hutné a zvukově bohaté LP The Great Outdoors. Ale protože název Abuse není ve světě kapel zrovna ojedinělý, což dělá neplechu na internetu, přešel Ďurajko pod jiné logo.

Prvotina Autumnist z roku 2009 byla více plošná, razantní a s bicími, které byly ve skladbách postupně zahušťovány valící se elektronikou. Pro předchozí alba platí, že i když v nich najdete všechno možné (elektronika, noise, dechy, kytarové party), nejvíce je elektroniky. A právě tím se novinka Sound of Unrest odlišuje. „Zvuk neklidu“ je stmelen podmanivější a tajuplnější atmosférou. Z každé skladby dýchá koncept a duše, k čemuž přispívá mužský vokál s texty, o něž se podělili Richard Imrich a J311Y B311Y. K vřelému hlasu Autumnist míchají znatelnější podíl akustických nástrojů, za zmínku stojí klarinety, přes něž vede cesta k největšímu kladu nahrávky – barevnosti.


Barva zvuků povyšuje poslech na audiofilský orgasmus. Sound je plný a servíruje přesně odměřené detaily, jež jsou soběstačné a není je třeba zdlouhavě naposlouchávat. Hlas provází přívětivé analogy, skrz které se linou zmutované samply, oklikou, a jakoby mimoděk, přicházejí noisové prvky. Neklidné skladby se honosí vrtošivou a elektrizující náladou, rozkmitávají se přes všechny možné žánry. Z velké míry se písničková forma promítá do nu-jazzu s brokenbeatem, s trochou ambientu a post-dubstepu, aby nakonec došly za lampy definovatelného žánru.

Cesta vede přes tajemnou Tungusku, rozlaďující se do kakofonie, než jí však dosáhne, rychle se vyjasní. Na jejím pozadí se ztrácí a znovu objevuje klíčový motiv obalený náladovými klarinety. Následuje překvapivě sílící song Some Ground, jehož gradaci byste mu ze začátku ani nevěřili, kosmický zvuk nejvíce odkazuje k předchozí eponymní desce. Vaším průvodcem bude nu-jazzový šaman, jenž se za uhrančivého zpěvu rozhlíží po domovině a prozrazuje svá tajemství v Rehash, Bogeyman nabídne navrstvené stopy s půvabným kontrabasem. A vtahující Distant Speck cedí dechy. Skromná melodie zpěvu je opředená tak silným klubkem zvuků, až se z toho motá hlava. Mimochodem, textu se ujal Oleg Tera, internetový spolupracovník kapely z dalekého Divnogorsku. Tiny Bit je rozespalá, ale neuzívaná, a její volná melodie za pomoci Imrichovy rytmiky a klavíru Ctibora Reiskupa kráčí k závěrečné, nenápadné, ale velmi pestré Collider.

Autumnist chytili novou desku za správný konec. Obalili ji našlápnutým vizuálem, pohrávajícím si s Tunguskou událostí, ke které došlo roku 1908 na Sibiři. Vnímavější to trkne, ostatní ať omrknou tričko. A i když posluchače připravovali postupným uvolňováním singlů, na Sound of Urest se jim podařilo překvapit novým přístupem. A kdo si myslí, že pětatřicet minut muziky je po čtyřech letech málo, ani netuší, jak se mýlí.

Info

Autumnist - Sound of Unrest (Deadred / Starcastic Records, 2013)
www.autumnist.com

Gram Bazaar vol. 9 – Deset let labelu Starcastic
feat. Prodavač, VIYU, Videos, Jelly Belly, Foolk, Autumnist, Ohm Square, Please the Trees, Bulp
10. 9. 2016, od 14:00
Náplavka & klub FAMU, Praha
facebookový event

foto © Ivan Caniga

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Všemi kruhy Inferna (Knocked Loose)

Klára Šajtarová 21.08.2024

Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.

Milostný dopis světu (Tomáš Šenkyřík, Pavel Rajmic, Prokop Šenkyřík)

Kryštof Kočtář 15.08.2024

Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.

Cesta poznania (Srdcovka)

Mária Karľaková 15.08.2024

Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.

Najbližšia techno stanica (Donato Dozzy)

Dušan Šuster 02.08.2024

Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…

Tvrdá realita reality shows (The 8 Show)

Šimon Žáček 31.07.2024

Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace