Články / Reporty

XXI. Blues Alive: Gospel, Afrika a legenda na závěr

XXI. Blues Alive: Gospel, Afrika a legenda na závěr

Jiří Vladimír Matýsek | Články / Reporty | 18.11.2016

Šumperský bluesový festival Blues Alive načal třetí dekádu své existence pěkně zostra. Hned na první den – a to byl čtvrtek! – nasadil tři zahraniční umělce v čele s dvěma headlinery, Mariou Muldaur a Rolandem Tchakountém.

Večer otevřela Sharrie Williams, americká gospel-bluesová zpěvačka. Ukázala se být divokou, sympatickou dračicí, která si od prvních tónů svého vystoupení dokázala podmanit publikum v solidně zaplněném šumperském Domě kultury. Gospelová škola (ood šesti let zpívala v kostelním sboru) se projevila nejen v síle hlasu, ale i v komunikaci s publikem a hereckým talentem, kterým svou živelnou show kořenila. Málokdy se stane, aby hned první kapela prvního dne festivalu dokázala publikum roztančit. Sharrie Williams se to podařilo.

Roland Tchakounté, vrchol prvního dne, přinesl poněkud jiný zážitek. Kamerunský kytarista a zpěvák (s francouzským bandem) přivezl specifické blues, které pohlcujícím způsobem míchá africkou bluesovou tradici s modernějšími přístupy chicagského blues. Výsledkem je silně atmosferická hudba, která posluchače obklopuje až hypnotickou atmosférou, aby ho hned v zápětí strhla do víru nespoutané energie. Fantastickým výkonem zaujal skromně, až plaše působící kytarista Mick Ravassat, Tchakountého dlouholetý spoluhráč. Ten, společně s leaderem kapely, tvořil funkční kytarovou dvojici, vzájemně se doplňující i kontrastující. Roland Tchakounté Band přivezl zasněné i dravé vystoupení, které nadchlo.

Plakátovou hvězdou 21. ročníku Blues Alive byla Maria Muldaur, jedna z ikon šedesátkové folkové scény. Bohužel, ač je Maria Muldaur dozajista legendou, její hvězdnost už poněkud pozbyla své svítivosti a v českých zemích rozhodně nepatří k nejznámějším hudebním osobnostem. To se bohužel projevilo na poloprázdnosti sálu Domu kultury i na vlažnějším přijetí. Mudaur předvedla solidně šlapající vystoupení, ovšem pocit neopakovatelnosti, který zanechal Tchakounté, se už nedostavil.

Info

Blues Alive 2016:
Sharrie Williams Band (us), Roland Tchakounté Band (cm/fr), Maria Muldaur & Her Red Hot Bluesiana Band (us)
17. 11. 2016 Dům kultury, Šumperk

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Intimita pro odcizené (Frankie Cosmos / Lina Tullgren)

redakce 14.10.2019

„The world is crumbling and/ I don’t have much to say,“ zpívá v písni Moonsea, která mi připadá důvěrně známá...

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.

Krátká i dlouhá půlhodina ve finské sauně (Lunchmeat Festival 2019)

redakce 08.10.2019

Představení Cateriny Barbieri nabídlo zasněné arpeggio plochy, ale i pulzující basy v kombinaci s environmentálně laděnou projekcí. Ale bylo toho mnohem víc: detroit techno, gabba, dekonstrukce i hlavolamy.

Lunchmeat 2019, letos s koninou

redakce 08.10.2019

Bludiště zvuků a světel, paprsky a plochy křižující prostor, pohled do neznáma a fascinace nalezeným. Objevování, kreativita, posouvání toho, co chápeme pod taneční hudbou.

Nadrobno nasekaní Black Midi

redakce 07.10.2019

Hulváti, ani nepozdraví, nepoděkují, ubezpečení, že jsme to nejlepší publikum na světě, se od nich nedočkáme, nanejvýš utrousí nějaké to gesto...

Co nevadí u Hm…

redakce 06.10.2019

„Všechna slast musí být spotřebována, takový je zákon…,“ znělo ve čtvrtek večer přeplněnou Akropolí.

Když kouzlo pomine (Stereo Total)

redakce 05.10.2019

... ale tohle nezní jako moji milovaní Stereo Total?