Články / Reporty

Years and Years, roky mladí

Years and Years, roky mladí

Jakub Béreš | Články / Reporty | 15.03.2016

Zahájení se ujal nizozemský popový objev Klyne, ovšem s britským soundem. Kombinují zvuk většiny electropopových ostrovních projektů, které si to z klubů namířili na vrchol top stovky, nejvíce se podobali Disclosure a jejich singlům, kde jim hostuje Sam Smith. Klyne neoslnili. Zpěvákův hutný hlas byl sice po technické stránce výborný, nicméně zněl zaměnitelně a bez hlubších emocí. Situaci nezachránil ani předvídatelný hudební podkres, který postrádal překvapivé momenty. Na předkapelu ok? Navnadili a dramaturgicky zapadli.

Years and Years jsou na tom s autenticitou o mnoho lépe. Každý jejich beat dává smysl a je přesně na svém místě, obzvláště pak v tanečnějších singlech jako Shine nebo Take Shelter, které musely roztančit snad každého. Years and Years si rovněž dávají záležet na vizuálním dojmu, a tak stage zdobila světelná stěna s geometrickým motivem obalu debutové desky Communion (2015), jemuž dominovalo písmeno Y.

S lehkým zpožděním naběhl Olly Alexandr ve svém typickém outfitu, který se skládal z kraťasů Nike, dlouhých bílých ponožek a výrazné bundy. Úvodní Foundation zněla tajuplně a až krystalicky čistě, zvuk na jedničku. Od pomalého úvodu se hned přešlo k singlu Take Shelter, dekorace svítila a nad hlavami fanoušků se objevil les mobilů, který nezmizel až dokonce, ojediněle byl k vidění tablet. K pomalejším kouskům jako Eyes Shut frontman zasedl za klávesy, ty však neměly takovou odezvu. Nutno dodat, že vše vyzpívával naprosto čistě, občas mu krylo záda duo vokalistek, což skladbám dodalo na úplnosti.

Zazněly všechny písně z debutu a k tomu dva covery navrch. V půli koncertu to byl Dark Horse vs Hotline Bling (Katy Perry a Drake), kterou Years and Years předvedli v originální, poklidně gradující verzi. V přídavku vyšvihli Toxic (Britney Spears), která se do setlistu hodila méně. V poslední King si pak Alexandr nasadil na hlavu zlatou korunu, aby mu pak celý sál vřele tleskal, což ho dojalo téměř k slzám.

Years and Years se stali hvězdami první velikosti prakticky přes noc, přesto jako hvězdy nepůsobí. Jsou osobití, na pódiu působí lehce podivínsky. Milí a hlavně neuvěřitelně skromní a civilní. I rádio friendly kapely můžou mít originální tvář.

Info

Years and Years (uk) + Klyne (ne)
12. 3. 2016 Fórum Karlín, Praha

foto © Jan Kuča

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Intimita pro odcizené (Frankie Cosmos / Lina Tullgren)

redakce 14.10.2019

„The world is crumbling and/ I don’t have much to say,“ zpívá v písni Moonsea, která mi připadá důvěrně známá...

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.

Krátká i dlouhá půlhodina ve finské sauně (Lunchmeat Festival 2019)

redakce 08.10.2019

Představení Cateriny Barbieri nabídlo zasněné arpeggio plochy, ale i pulzující basy v kombinaci s environmentálně laděnou projekcí. Ale bylo toho mnohem víc: detroit techno, gabba, dekonstrukce i hlavolamy.

Lunchmeat 2019, letos s koninou

redakce 08.10.2019

Bludiště zvuků a světel, paprsky a plochy křižující prostor, pohled do neznáma a fascinace nalezeným. Objevování, kreativita, posouvání toho, co chápeme pod taneční hudbou.

Nadrobno nasekaní Black Midi

redakce 07.10.2019

Hulváti, ani nepozdraví, nepoděkují, ubezpečení, že jsme to nejlepší publikum na světě, se od nich nedočkáme, nanejvýš utrousí nějaké to gesto...

Co nevadí u Hm…

redakce 06.10.2019

„Všechna slast musí být spotřebována, takový je zákon…,“ znělo ve čtvrtek večer přeplněnou Akropolí.

Když kouzlo pomine (Stereo Total)

redakce 05.10.2019

... ale tohle nezní jako moji milovaní Stereo Total?