Články / Sloupky/Blogy

You move me, you move me, you move me round and round, I guess (TaxiWars)

You move me, you move me, you move me round and round, I guess (TaxiWars)

Jirka Imlauf | Články / Sloupky/Blogy | 01.11.2019

Poprvý jsem je viděl v Roskilde, byl rok 95 nebo 96, a byl to zásah do černýho. Přesně to, co jsme tenkrát chtěli slyšet. A přesně, jak řikal náš tehdejší bubeník Šimon: tohle musíte slyšet, je to, jako když se Waits potká s Pixies. Potrhlý písničkářství zkřížený s něčím elegantním, ošuntělý a syrový akordy, do kterých vždycky odněkud vlítla silná melodie. A vypadali dobře, jako parta pouličních muzikantů, co zrovna vstala v nějakym kutlochu, povečeřela cigaretu a kafe a šla na to. Mikáda a košile, pomačkaný fešáci. Celý to působilo jako neokoukaný, neukradnutý, nebyl to grunge, nebyl to britpop, nebyla v tom elektronika. Ale za to v tom byl podivně pokroucenej šanson, takovej ten rajcovní groovy jazz a zároveň rokenrol a boosterovaný akordy Dinosaur jr. nebo Mudhoney. Stáli jsme tam s červeným vínem v plastových lahvích, měli už trochu v hlavě a říkali si, tohle je ono, jo takhle to může fungovat, klidně tam může být i Třešňák i Hegerka i Dunaj i ty vostrý kytary. Zamilovali jsme se. Píšu klišé, co jste četli už stokrát, ale takhle nějak to bylo. dEUS.

Roky šly, zamilovávali jsme se do jinejch, ale kvůli nim tahle holka na přitažlivosti neztrácela. Pouštěli jsme si to a zpívali na mejdanech, v autě a ty desky měly zvláštní místo mezi jinejma, Worst Case Scenario, to byl základ a Hotel Lounge základ základu, pak nám po jednom libereckym koncertě pustil Jára Rudiš ve svý mansardě In the Bar, Under the Sea, řikal: maj novou desku, hele... V Praze byli hodněkrát, vybavuju si třeba, jak sedíme u stolu nahoře v Rock Café a kolem jde kapela a všichni maj knír. Předkapela tenkrát byli Sketa Fotr a pak začli tyhle elegáni rovnou tim, co všichni čekali nejvíc, Instant Street. No a potom přišlo Ideal Crash a šlo to ještě dál a do nás hloub, byl to soundtrack tý doby, dodneška pro nás ve vzpomínkách je. Ale příliš vzpomínat není zdravý, i když jsem to na jaře letos udělal a jel se podívat do Berlína do Astry, kde oslavili dvacet let od vydání desky tím, že ji celou zahráli a já krotil přílišnej lesk v očích, protože jsem tam byl s dcerkou, která má radši Arianu Grande, ale jela se mnou.

Tady v Ústí je Café Max jedinej podnik, kde se dá normálně přes týden slyšet jazz, a přes všechny mouchy má tohle místo právě díky tomu konejšivý účinky. Tahle hudba je celej vesmír různých stylů a přístupů, a i když se v něm poměrně výrazně nevyznám, dělá se mnou různý věci. Jsou jiný, než uměj popový nebo rockový písničky, a nepřepadaj mě u toho myšlenky o akademičnosti nebo starobylosti, jazz jen bere objížďkou, co rokenrol zkratkou, možná, třeba je to jinak. Každopádně umí bejt rajcovní.

Už přesně nevim, kdo mi prvně řekl o TaxiWars, myslim, že Michal, ale bylo to zjevení a ve vteřině se to dalo pochopit. Tyhle sága a kontrabasy a groovy a zahulený jazzový kluby a tohle všechno je i ve starejch věcech dEUS a taky a hlavně, někdy jsou ty pravidla rokenrolu sešněrovaný a je to trochu furt dokola. A se jménem Barman se jednou prostě musíte octnout v jazzový kapele. A jestli zima je elektro, jaro indie rock, léto r’n’b, tak podzim, to je jazz.

Info

TaxiWars (be) + Houpací koně
5. 11. 2019 Futurum Music Bar, Praha
fb event

foto @ Daniel Jesus

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #52: Jaké by to bylo...

Michal Pařízek 06.05.2021

Jaké by to bylo, kdyby Kryštof Kolumbus skončil jako podřadný otrok a celá slavná konkvista se obrátila do incké invaze do staré dobré Evropy? V Šejkru se toho dozvíte mnohem…

Šejkr #51: Na vnitřní vlně

Michal Pařízek 22.04.2021

Třetí největší město ve Španělsku, jiný vzduch, jiné nebe, jiné prostředí. Jak to poznamená dnešní Šejkr na Radio 1?

Katetr: Vytáhni si hlavu z vreca

Jarmo Diehl 18.04.2021

Idea přišel s klipem k poněkud infantilnímu tracku Hraju si, kde s přáteli rapuje o tom, že má péro, žmoulá ho a verbálně klohní.

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Iryna Zahladko 15.04.2021

Na konci prosince loňského roku vydal ukrajinský hudební label System album Bubny Voices, které je svéráznou hudební dokumentací areálu v okolí Nádraží Praha-Bubny.

Katetr: Nedívej se, mami! (a další prolákliny kontinua)

Jarmo Diehl 11.04.2021

Číslo jedna na streamech drží Refew x Roleeexx, kteří repujou o tom, že jen oni jsou real. Co je nového u Milion+? Terénní sběry, folklór i písničkáři. Peklo.

Šejkr #50: Sejde z mysli?

Michal Pařízek 08.04.2021

O Praze ožralé, nočních procházkách, porušování zákona i pozoruhodném algoritmu zasutých vzpomínek. Před dnešním vysíláním dalšího Šejkru na Radiu 1.

Katetr: Jak zrecyklovat stovky dýlerpytlů

Jarmo Diehl 04.04.2021

Acid punk, gotika, slowcore i poštovní kufr Olivera Torra. Marpo, Ben Cristovao a další roztleskávačky. Na strunách srdečních.

Anketa: Promo vs. video (Soundczech)

redakce 31.03.2021

Účastníků výzvy SoundCzechu se ptáme, jak spolupráce dopadla a jak lze videoformátu využít v rámci propagace.

Šejkr #49: Máme se dobře, ale špatně to snášíme.

Michal Pařízek 25.03.2021

Když je ráno hezky, tak je fajn, když není, tak je to nanic. Trochu prvobytně pospolná společnost, ano… O Haně Hegerové, Danu Sartainovi i Radiu 1.

Vstupní prohlídka: Sam Handwich

redakce 22.03.2021

Čtveřice mladých můžu spojuje své síly do chutného akusticko-elektronického sendviče s příchutí šťavnatých syntezátorů s bohatou kytarovou oblohou. Co nám o sobě řekli?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace