Články / Reporty

Z letiště z lázní: okolo platanu za lesní elfkou (Grape)

Z letiště z lázní: okolo platanu za lesní elfkou (Grape)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 12.08.2017

Počtvrté v řadě vyprodáno, hlásí Grape Festival hrdě na sociálních sítích. Grape je na Slovensku značka, jaká v Česku nemá důstojnou obdobu, alespoň pokud nechceme mixovat více festivalů dohromady. Velká jména a atmosféra středně velké akce... I když kapacita areálu je dle informací na webovkách pořadatele oproti deseti tisícům z předchozích ročníků dvojnásobná, na dvacet tisíc bych to v reálu neviděl. Ale o to ani tak nejde.

Letošním tématem jsou kmeny (ano, vychází se z populárního projektu Vladimíra 518 a spol.), současně se na něj snaží navázat i umělecká instalace Fatal Error Aleše Vojtáška, která má upozornit na problém nacionalismu a hrozby rasové segregace v kontextu dějin dvacátého století, ale i současného slovenského a světového dění. Pořadatelé se taky pustili do dendrologického experimentu a doprostřed areálu umístili desetimetrový platan, na který chtějí vybrat prostředky od návštěvníků a následně ho umístit do piešťanského parku. Snaha nebýt „jen“ hudebním festival platí i pro letošek.

Koncertů se kvůli bouřkám a dalším „zásahům vyšší moci“ mnoho stihnout nedalo. Dvě docela příjemná překvapení v podobě Metronomy a Toma Odella, u obou především díky mnohem větší porci energie, než by člověk podle nahrávek očekával, u Odella i šoumenství. A pak koncertní zážitek jménem Aurora.

Vycházející popová hvězda nás vzala na výlet do Středozemě. Jednadvacetiletá Norka s vzezřením éterické bytosti je ve chvílích, kdy zpívá, lesní elfkou, když pak s dětskou radostí přijímá ovace hučícího včelího úlu, je spíše růžolícím hobitem. Zpěvačka prožívá každý tón, každé slovo, každý pohyb. Niterné emoce, teatrální tance a gesta jsou mnohem víc prodloužením melodie než promyšlenou choreografií. Když se roztančí do mnohonásobných otoček, je to jen a jen čistá radost. Aurora Askens minimálně na pódiu prožívá to, o čem zpívá v písní Through The Eyes of a Child – dívat se na svět dětskýma očima a radovat se bez ohledu na to, kdo se dívá a klepe si při tom na čelo.

Info

Grape Festival 2017
11-12. 8. 2017, Letiště, Piešťany

foto © Grape

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.

Krátká i dlouhá půlhodina ve finské sauně (Lunchmeat Festival 2019)

redakce 08.10.2019

Představení Cateriny Barbieri nabídlo zasněné arpeggio plochy, ale i pulzující basy v kombinaci s environmentálně laděnou projekcí. Ale bylo toho mnohem víc: detroit techno, gabba, dekonstrukce i hlavolamy.

Lunchmeat 2019, letos s koninou

redakce 08.10.2019

Bludiště zvuků a světel, paprsky a plochy křižující prostor, pohled do neznáma a fascinace nalezeným. Objevování, kreativita, posouvání toho, co chápeme pod taneční hudbou.

Nadrobno nasekaní Black Midi

redakce 07.10.2019

Hulváti, ani nepozdraví, nepoděkují, ubezpečení, že jsme to nejlepší publikum na světě, se od nich nedočkáme, nanejvýš utrousí nějaké to gesto...

Co nevadí u Hm…

redakce 06.10.2019

„Všechna slast musí být spotřebována, takový je zákon…,“ znělo ve čtvrtek večer přeplněnou Akropolí.

Když kouzlo pomine (Stereo Total)

redakce 05.10.2019

... ale tohle nezní jako moji milovaní Stereo Total?

Sen plný nostalgie (New Order)

redakce 04.10.2019

Vzpomínám na obrazy z Karlína, na Bernarda Sumnera, který si při kytarových partech poodstoupil od mikrofonu a dal hlavu na stranu, přesně jako v záznamech Joy Division.