Broněx | Články | 28.10.2013
V sobotu 26. října mohl mít člověk celkem jasný program na večer, donekonečna přemýšlet o výsledcích voleb. Nebo mohl v Brně na koncert, protože jak jednou říkal Aran v rozhovoru pro zin How Can Limo Kid Kill Yourd Dreams #5: „Pro mě je ‚politika‛ spíš snaha pomáhat na tý úplně ‚nejnižší‛, osobní úrovni – pomáhat kapelám na turné, pomáhat lidem s koncertama, s deskama, pomáhat lidem v pohybu.“ Věřím, že kluci z The Shullins, jedné z mnoha brněnských promotérských crew, to vidí podobně. V klubu Eleven tak v sobotu uvítali pankáče Big Eyes ze Seattlu a rožnovskou úderku Uštkni.
Jestli při zmínce o Seattlu naskočí spoustě lidí povědomí o tamní hudební scéně, v případě valašských kapel platí v menším měřítku něco podobného. Uštkni v sobě svůj rožnovský původ nezapřou a ani nechtějí. Hned od prvních tónů se připomenou Complicate Candide nebo Telefon, s nimiž jsou Uštkni spříznění i personálně. Koncert byl věnovaný saxofonistovi, který je prý zrovna v USA, takže všechny vyhrávky musela obsáhnout kytara. Rozhodně to ale nebylo na škodu, ořezaný dřevní sound byl příjemně minimalistický, k tomu řízný styl bubenice, která se občas přidávala i vokálem, a typicky punkový výraz zpěváka, divadelní gesta, deklamování textů. Uvolňující punk, který je melodický, aniž by šlo o vyprázdněnou tancovačku. Postoj a sdělení jsou stejně důležité jako muzika sama.
Po Uštkni šli bez dlouhého zvučení na věc Big Eyes. Trojice ze Seattlu, která zrovna křižuje Evropu na rozsáhlém turné – Německo, Francie Anglie, Belgie, Rakousko... brněnský koncert byl jedinou českou zastávkou na cestě z Vídně zpět do Německa. Hudba Big Eyes je takový klasický nekomplikovaný punk rock s americkým soundem. Jednoduché rokenrolové bicí, hutná basa, drzý vokál a ostrá kytara drobné frontmanky s vizáží Kim Deal. Za necelou půlhodinku bylo po všem, právě včas, aby jednotlivé písně nezačaly splývat. Žádné zbytečné kecy, jen čistý rokenrol.
Před koncertem mi basák z Big Eyes říkal, že Uštkni byla jedna z nejlepších kapel, se kterými v Evropě sdíleli podium. Nevím, s kým Big Eyes na turné hráli, ale v Brně dokázaly obě kapely strhnout publikum se srovnatelným zápalem a silou, ačkoli každá trochu jinak... A shrnutí? Rožnov je Seattle a ty podstatný věci se dějí mimo pozornost Václava Moravce.
Big Eyes (usa) + Uštkni
26.10.2013, Eleven, Brno
3DDI3 07.12.2019
Hajlující Captain America je obrázek, který před lety způsobil v americké komiksové komunitě pěkný poprask a scenárista Nick Spencer se dočkal spousty vzkazů...
Karolina Veselá 06.12.2019
Kolosální Rhapsody in Various Shades of Blue skrývá další písně – objevuje se motiv z Coltraneovy Blue Train a středovou část zabírá rocková balada Behind Blue Eyes od The Who.
redakce 05.12.2019
Ricardo Delfino působí povětšinou v Karlovarském kraji jako dramaturg komunitního festivalu Top RoofTop, co doporučí?
Jan Starý 04.12.2019
Japonská hudebnice Kiki Hitomi prezentuje výběr ze soundtracků k animé, které formovaly její zvláštní svět.
Jan Starý 03.12.2019
Během celého bloku fascinovalo nejen to, jak precizně jsou hráčky sehrané, ale i souznění, které se dá občas zachytit u jazzových nebo rockových kapel.
Michal Smrčina 02.12.2019
Vidím trika Nitzer Ebb, gotiky z krypt mísící se s klasickým techno výkvětem v černém, vidím chlapce v béžových rolácích...
Jiří Vladimír Matýsek 02.12.2019
Švédský fenomén Ghost hrál u nás už dvakrát, nikdy to ale nebylo pořádně. S plnohodnotnou show dorazili až nyní, do moderních, chladných prostor O2 Universa.
Natálie Zehnalová 02.12.2019
Stojíme kolem dokola nevelkého pódia, sestávajícího ze třech oddělených platforem situovaných tak, aby se na představení dalo dívat i z vrchních pater majestátní budovy Kraftwerku.
redakce 29.11.2019
Label a distro Phobia Records se soustřeďuje na temné odnože všech mutací hardcoru a metalu, ať už jde o zemitý sludge nebo zběsilý crust.
Jaroslav Myšák 28.11.2019
Vykročení mimo tradiční pole působnosti na sebe strhává pozornost, přesto některé skladby působí nedotaženě.