Články / Reporty

Zahraj to naživo, Tome!

Zahraj to naživo, Tome!

Broněx | Články / Reporty | 02.12.2013

Rozsah tvorby Tomáše Vtípila sahá od filmové a scénické hudby přes působení v kapele DG 307 až po pouliční šraml Urband. Tahle rozmanitost je v jeho pojetí hledáním vnitřní jednoty, prolamováním toho, co bývá v různých kontextech vnímané jako chyba. Kontaminací na různých úrovních. Na křest své druhé sólové desky Syntax Error, který proběhl v brněnském Kabinetu Múz, zval Tomáš Vtípil tajemně slovy, že půjde o „komponovaný večer, jak se říkalo dřív“. Možná trochu moc myšlenek na začátek – jak tohle všechno může vypadat v praxi?

Pódium Kabinetu Múz bylo nachystáno pro smyčcové kvarteto Miloslav Ištvan Quartett, po straně velký pult s laptopem a spoustou krabiček a v hledišti gauče a další místa na sezení. Mám tak trochu podezření, že i tohle bylo součástí myšlenky večera, poslech vsedě je vždycky jiný a v klubu působí poněkud neobvykle. Večer bez zbytečného úvodu začal právě Miloslav Ištvan Quartett skladbou Tomáše Vtípila. Z počátečního škrábání smyčců se postupně vynořila bohatá zvuková plocha, která příjemně ukolébávala, a Tomáš Vtípil jenom čas od času nenásilně přidával samply zahuhlaných hlasů. Střih. Ponoření do příjemného proudu brutálně narušila ostrá elektronika, basy začaly zničehonic fyzicky otřásat prostorem. Hudebníci z kvarteta beze slova odešli. Zůstal jen muž za pultem a čtyři opuštěné notové stojany. Pro potlesk nebyl prostor, tady se nehrálo na vzájemné uznání, děkovačky a poplácávání po zádech při příležitosti křtu. V tu chvíli bylo jasné, že tenhle večer jde jen a jen o hudební výraz.

Druhá půlka tak byla čistě v podání Tomáše Vtípila a uvedení nového alba, které vyšlo ve formě „prázdného“ bookletu s digitálním downloadem. Koncert se pohyboval na pomezí DJ setu a občasných improvizovaných pasáží. Tvrdá elektronika se přelévala do klidných ambientních ploch, přes tepající beaty do noisového burácení. Vokál, jednou deklamovaný naživo, jindy jako součást podkladů, mohl připomenout WWWéčka, ale kdo by se zdržoval zbytečným přirovnáváním? Strojové zvuky tu a tam rozčísly klidně znějící housle a zvuky smyčkované v reálném čase. Nejvýrazněji vystupoval do popředí elektronický podklad, z něhož byla patrná ucelenost skladeb.

Snaha představit nové tracky ve své kompaktnosti možná znamenala méně improvizace, než bývá zvykem u sólových koncertů Tomáše Vtípila, ale přídavek to vyvážil vrchovatě. Housle přes zkreslené kombo jako vzývání Johna Calea z velvetovských časů, v šamanském rytmu zběsilého zavírání a otevírání laptopu...

„Vlastně jsem přemýšlel, jakým způsobem mám dneska to nové album představit...“
„Zahraj to naživo, s houslema!“
„Naživo to bude každopádně. Jakej je rozdíl mezi tím, jestli zmáčku strunu na houslích nebo mezerník?“

Alibismus? Ale kdeže. Jasná idea a opovrhování hranicemi. Prostupovalo celým večerem.

Info

Tomáš Vtípil: křest Syntax Error
28. 11. 2013, Kabinet múz, Brno

foto © Jan Prokopius

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace